Warszawa

Porady naszych Ekspertów

6-latek nie wymawia T i D. Nauka czytania

Witam,

mój synuś ma prawie 6 lat. Mamy ogromny problem z głoską T i D, których on nie wymawia wcale. Zamiast "tata" mówi "kaka", "dom" to "gom". Słyszy różnice między G i D oraz K i T. Chodzimy z nim do logopedy. Staram się z nim dużo ćwiczyć w domu, jednakże to nie przynosi rezultatów. Synek bardzo szybko się nudzi, poza tym nie chce ćwiczyć i robi to niedbale.

Chciałabym kupić mu jakieś książeczki ale nie wiem od czego powinnam zacząć.

Naukę głoskowania, która jest obowiązkowa w naszym przedszkolu odpuściłam sobie po przeczytaniu kilku Pani odpowiedzi na forum. Jednakże zależy mi na tym żeby synek nauczył się czytać. I tutaj też przydałoby mi się jakieś wsparcie.

Dodam tylko, że synek rozwija się prawidłowo. Jest bardzo ciekawy świata, lubi zabawy ruchowe, codziennie ze szkoły przynosi mi rysunek. W domu też lubi rysować. Nie lubi natomiast kolorować. Proszę o pomoc.

Edyta
dr Alicja Kabała - logopeda, logopeda medialny

dr Alicja Kabała

logopeda, logopeda medialny

Odpowiedź:

Droga Pani Edyto,

 

dziecko w wieku 6 lat (zgodnie z modelem rozwojowym) powinno realizować już wszystkie głoski z inwentarza głosek języka polskiego. Nie pisze Pani, czy pozostałe dźwięki mowy synek realizuje, czy ma jeszcze inne problemy z wymową? Nie pisze Pani, jak długo ćwiczycie z logopedą... Może warto byłoby poprosić terapeutę (lub skonsultować się z innym), aby zbadał poziom rozwoju funkcji m. in. słuchowych, motorycznych, wzrokowych, które w istotny sposób wpływają na rozwój systemu językowego (w tym artykulacji). Ponadto należy sprawdzić proces kształtowania się dominacji stronnej, co z kolei dostarczy informacji na temat dominacji lewej półkuli dla funkcji językowych. Umiejętność artykulacji (wymowy) ściśle związana jest z odpowiednim poziomem rozwoju poznawczego, dlatego zachęcam do spotkania z terapeutą i wykonania diagnozy w celu ustalenia przyczyn trudności synka. Jeśli chodzi o wskazówki do ćwiczeń- może Pani sięgnąć do książki prof. J. Cieszyńskiej "Metody wywoływania głosek", w której znajdzie sugestie do pracy nad głoskami, których synek nie potrafi wymówić. Z kolei naukę czytania może Pani prowadzić według książeczek prof. J. Cieszyńskiej z serii "Kocham czytać" (Wyd. Edukacyjne). Czytanie metodą symultaniczno-sekwencyjną jest dla dzieci niezwykle atrakcyjne, bardzo chętnie uczą się czytać , a przy okazji usprawniają poprawną wymowę.

 

Pozdrawiam

A. Kabała

Zobacz inne porady w tematyce: problemy z wymową, głoskowanie

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć