Problem z 4-latką
Witam,
nasza córka od zawsze była płaczkiem. Kolki miała praktycznie do roku, później zaczęły się lęki nocne, no i jak już wspomniałam, płakała o wszystko, nawet bez żadnego powodu. Problem pojawił się od niedawna. Zaczęła brzydko mówić, pluć, bić mnie i młodszą siostrę. Wszystko ją denerwuje. Nie daje się ubrać, ciągle wymyśla, że skarpetki ją gryzą, że majtki ją swędzą, wszystkie spodnie są głupie. Rozbiera się i dostaje histerii. Zaczyna rzucać wszystkim, wrzeszczy jak opętana. Histerii dostaje również wtedy, jak coś chce, a ja np. nie umiem w tym momencie jej pomóc. Wtedy zaczyna mnie bić, pluć i wyzywać od głupków. To samo robi młodszej siostrze. Zawsze się z nią wszystkim dzieliła, ładnie się bawiły, pomagała jej, a teraz zabawki wyrywa jej z rączek, popycha ją, ciągle jej dokucza. Jeśli nie zrobi się czegoś po jej myśli i w danej chwili, wtedy, kiedy ona tego chce, to zaczyna się "piekło", już nie daje rady. Żadne prośby, tłumaczenie, nic nie pomaga. Nawet jakiekolwiek kary. Zakaz bajek, słodyczy, kompletnie nic. Strasznie pyskuje i w ogóle nas nie słucha. Mąż nie może się do mnie przytulić. Podbiega, zaczyna go szarpać i gryźć. Muszę dodać, że w przedszkolu jest bardzo grzeczna i jak gdzieś wychodzimy to też potrafi się ładnie zachować. Nie mam pojęcia, co się ostatnio z nią dzieje. Z góry dziękuję za odpowiedź.
Agnieszka

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
z Pani opisu wynika, że córka przeżywa obecnie trudności (np. trudne emocje - smutek, złość, lęk; podwyższony poziom stresu; poczucie bycia nieakceptowanym przez najbliższych), które przejawiają się przedstawionymi w liście zachowaniami. Najważniejsza jest więc próba dokładnego określenia występujących trudności oraz tego jakie są ich źródła.
Najlepiej dla Państwa byłoby więc udać się w celu konsultacji do specjalisty, tj. psychologa dziecięcego (zalecałabym takiego, który pracuje z całymi rodzinami, czyli psychologa rodzinnego). Do psychologa można udać się do rejonowej poradni psychologiczno-pedagogicznej (wizyta bezpłatna), w poradni zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży (wizyta bezpłatna, na NFZ) lub do poradni prywatnej (wizyta płatna).
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek