a
Przejdź na CzasDzieci.pl
aSpędź wakacje 2025 na najlepszych kempingach w Europie

Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Afazja mowy u dziecka 5-letniego

Szanowna Pani Profesor,

od dwóch miesięcy pracuję (mam wykształcenie pedagogiczne, pracuję jako asystent rodziny) z dziewczynką , która ma stwierdzoną w poradni pedagogiczno - psychologicznej afazję rozwojową (choć wiem,że nie ma takiego terminu) i dyspraksję rozwojową. Od dwóch tygodni pracuję z nią z płytami "Słucham i uczę się mówić" - rzeczowniki część pierwsza i druga. Dziewczynka świetnie wymawia samogłoski i spółgłoski, wyrazy dźwiękonaśladowcze, wykrzyknienia także dość dobrze. Zaczęłyśmy pracę od rzeczowników. Dziecko chętnie pracuje jest komunikatywne. Oprócz tego układa puzzle, klocki (mniej chętnie). Zaczęłam jej czytać bajki z dialogami. Problem z jej skupieniem uwagi na dłużej podczas czytania (czytam ok. 5 minut). Oprócz tego nauczyłam ją mówić kolory podstawowe. Zaczyna rozumieć różnicę w l. pojedynczej i mnogiej. Uczę mówić np. to jest kot, to są koty itd. Moja mama ma na imię Krysia itp. dziecko powtarza. Nie składa zdań, nie zadaje pytań. Szkoła przydzieliła logopedę dziecku, ale tylko na 1 godzinę w tygodniu. Proszę mi podpowiedzieć, co jeszcze powinnam wprowadzić, aby dziecku pomóc w rozwoju systemu komunikacyjnego. W opinii jest napisane, że zachodzi potrzeba wczesnej interwencji rozwoju dziecka.

Pozdrawiam
Agnieszka
Imię i nazwisko: Agnieszka
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Agnieszko,

 

w wieku pięciu lat, to już jest tylko późna interwencja.


Dziecko z afazją ma problem z rozumieniem języka i nie może Pani uczyć jak osobę dorosłą języka polskiego jako obcego (np."Uczę mówić np. to jest kot, to są koty itd"). Dziecko z afazją musi uczyć się technikami komunikacyjnymi w żywych dialogach, nie czytanych. Pani też straciłaby zainteresowanie dla tekstu czytanego Pani w obcym języku. Język pisany ma inną gramatykę niż tekst mówiony.


O tym jak pracować z dzieckiem z afazją pisałam w kilku referatach (może je Pani znaleźć w zakładce do pobrania na stronie www.centrummetodykrakowskiej.pl). Poświeciłam także afazji dziecięcej
i technikom komunikacyjnym kilka rozdziałów w mojej ostatniej książce
"Metoda Krakowska wobec zburzeń rozwoju dzieci".


Ważna jest nauka rozumienia pytań, zanim dziecko je zada, to wszystko
robimy stosując programowanie języka.


Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: afazja, rozwój mowy, metoda krakowska

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.
a

Przeczytaj również

Warto zobaczyć

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako "RODO"). Pragniemy poinformować cię iż dbamy o twoją prywatność i bezpieczeństwo twoich danych. Stosujemy się do zasady minimalizacji zbieranych danych. Strona czasdzieci.pl używa plików cookie by świadczyć Państwu usługi na najwyższym poziomie. Możecie Państwo w każdej chwili zmienić ustawienia cookie swojej przeglądarki. Więcej informacji oraz przysługujące ci prawa znajdziesz w naszej Polityce prywatności. Zamknij (×)