Nieśmiały 3,5-latek
Witam,
mam pytanie odnośnie mojego synka, który jest nieśmiały w stosunku
do innych osób. Od małego był troszkę bojaźliwy, ale po pewnym czasie przebywania z nimi zawsze się rozkręcał i nie było dużego problemu. Problem przede wszystkim pogłębił się w przedszkolu do którego uczęszcza od września. W przedszkolu nie rozmawia z paniami, komunikuje się przede wszystkim gestami. Na początku ten problem występował również w stosunku do rówieśników, teraz po prawie roku jest już ok. W domu, gdy jest sam, śpiewa piosenki, mówi wierszyki, których wszystkie dzieci uczą się na występy, jednak gdy jest już przedstawienie synek tyko stoi, nic nie mówi, mam wrażenie, że bardzo się denerwuje, co widać po jego mimice twarzy. Nie odpowiada również na pytania obcych osób.
Z charakteru synek jest żywym, roześmianym chłopcem, grzecznym, dużo
rozmawia z nami. Pomimo, że oboje pracujemy, poświęcamy jemu sporo czasu w zabawie. Sam też domaga się, żeby się z nim bawić. Chciałabym również zaznaczyć, że pójście do przedszkola nie było pierwszym zetknięciem się z tak dużym skupiskiem dzieci i obcych osób.
Wcześniej przez 2 lata chodził do żłobka. W żłobku panie chwaliły, że ładnie śpiewa piosenki, mówi wierszyki, mając troszkę ponad 2 latka potrafił nas nauczyć wierszyka, którego nauczył się w żłobku. Dość szybko przyzwyczaił się do nowego miejsca, choć zanim się rozkręcił na początku był tylko obserwatorem. Do samego końca nie zawsze uczestniczył w zabawach, czasami widziałam, że stał z boku i tylko obserwował.
Obecnie pani w przedszkolu uspokaja, że to przejdzie, że się rozkręci. Ja jednak martwię się, żeby problem się nie pogłębił, gdy pójdzie do
szkoły i zaczną się problemy z nauką. Staramy się bardzo często chwalić synka za zachowanie w stosunku do innych, że się czegoś odważył, za czyny.
Nie wiem, jak mogłabym jemu pomóc, żeby przełamał tę barierę niemówienia w przedszkolu, w stosunku do osób obcych lub nawet
innych dzieci.
Katarzyna

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
obecnie określenie "nieśmiały" brzmi raczej nieprzychylnie. Panuje
przekonanie, że aby być szczęśliwym, aby odnosić sukcesy w życiu,
aby być szanownym, należy być śmiałym, dynamicznym, otwartym, wyrażać swoje zdanie głośno i dosadnie. Zapewne tak jest, że osoby, które prezentują taki sposób zachowania są bardziej zauważalne i idą przebojem przez życie.
Mimo tego, należy jednak pamiętać, że nie każdy człowiek musi taki być -
dotyczy to zarówno dorosłych, jak i dzieci. Chcę przez to powiedzieć, że
zachowania określane jako "nieśmiałe" nie muszą wcale być złe czy szkodliwe.
Mogą być wyrazem określonego typu osobowości czy temperamentu: refleksyjnego, spokojnego, introwertycznego.
Nieśmiałe dziecko nie musi być nieszczęśliwe czy skazane na porażkę. Można
zacząć się martwić wtedy, gdy zauważalne są rzeczywiste trudności w
funkcjonowaniu dziecka, zarówno w domu jak i poza nim, oraz wtedy, gdy
dziecko samo skarży się na swoją nieśmiałość.
Zwracam również uwagę na wiek syna. Jest wciąż małym dzieckiem, które jest w
trakcie formowania swojej osobowości, więc tak wczesne "zaszufladkowanie" go
jako osoby nieśmiałej może nie być prawdziwe. Możliwe, że za kilka lat
będzie największą gaduła i duszą towarzystwa w szkole. A nawet jeżeli tak się nie stanie - ważne jest, aby go wspierać i nie powtarzać przy każdej okazji "ale jesteś nieśmiały!", ponieważ to jedynie powoduje frustrację i zamiast mobilizować do zmiany, działa wręcz przeciwnie.
Jeżeli uważa Pani, że zachowania syna są dla niego problemem, można
zaproponować mu np. udział w zajęciach poza przedszkolem, z udziałem innych
dzieci: np. warsztaty artystyczne, koncerty dla dzieci, wizyty w muzeum czy
w teatrze.
Można również czytać z nim książki, powiązane z tym tematem. Polecam np.
"Kret sam na scenie" Ulfa Nilssona czy "O Melanii, Melchiorze i Panu Przypadku" Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek