Problem z ubieraniem 5-latka
Witam,
nasz wnuk ma wielkie problemy z ubieraniem się w każdej sytuacji, czy rano wychodząc do przedszkola, wracając z przedszkola, a także wychodząc od rodziny czy znajomych. Sytuacja ta trwa od 2-giego roku życia. Nawet ulubiony tenis czy basen nie motywują go do wyjścia. W trakcie przymusowego ubierania wpada w szał, krzyczy, płacze, bije i wszystkich obraża, wyzywa np. "głupia babcia". Po takiej akcji przeprasza, przytula się i obiecuje, że będzie grzeczny, ale trwa to do następnego wyjścia. Jest dzieckiem niezwykle inteligentnym, zawsze uśmiechniętym, Panie w przedszkolu nie mogą uwierzyć, że on może tak się zachować. Dziś skończył 5 lat, umie czytać, liczyć i chętnie uczy się angielskiego. Jesteśmy wszyscy bardzo zaniepokojeni i zmęczeni jego zachowaniem. Porada u psychologa nic nie wniosła, bo tam był bardzo kontaktowy i wszystkie polecenia wykonywał doskonale. Bardzo proszę o wskazówki.
Jadwiga

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
przyczyny takich zachowań wnuka mogą być bardzo różne - bez dokładnej analizy jego wcześniejszego rozwoju i relacji w rodzinie trudno jest wskazać jednoznacznie, gdzie tkwi problem i jak go rozwiązać. Dlatego, mimo tego że skorzystali już Państwo z jednorazowej porady psychologa dziecięcego, radzę poszukać innego specjalistę - psychologa rodzinnego lub psychologa dziecięcego, pracującego z całą rodziną. Pani wnuk jest inteligentnym, dobrze poznawczo rozwiniętym dzieckiem, lecz to nie wyklucza braków w rozwoju emocjonalno-społecznym - a z tym prawdopodobnie wiążą się napady złości czy brak umiejętności rozwiązywania konfliktów przez dziecko (np. dotyczących ubierania się) w sposób konstruktywny. Należy jednak pamiętać, że takie braki najłatwiej i najszybciej zniwelować jest wtedy, gdy pracuje nad tym cała rodzina, nie tylko dziecko. Z tego powodu zalecam regularne wspólne wizyty u psychologa rodzinnego lub psychologa dziecięcego
pracującego z rodziną.
Mogę też dodatkowo polecić zapoznanie się z książką "Najszczęśliwsze dziecko w okolicy" autorstwa Harveya Karpa.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek