Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Problem z odpowiadaniem

Witam,

mój synek ma 2 lata i 8 miesięcy i nie chce odpowiadać na zadawane pytania. Mówi coraz więcej, choć nie są to pełne zdania, prawie wszystko powtórzy jak go poprosimy, potrafi naśladować głos zwierząt, liczyć do 10, jest żywym i radosnym dzieckiem, rozumie nasze polecenia, wykonuje je, mamy z nim kontakt wzrokowy, lubi się przytulać, jest bardzo przywiązany do mnie i do męża, bawi się samochodami, układa wierzę z klocków, potrafi kopać piłkę, wchodzić i schodzić po schodach, choć z naszą pomocą, uwielbia dzieci. Martwi mnie to, że gdy go o coś zapytam to on albo nie odpowiada albo dodaje "nie". Np. gdy go zapytam, czy idziemy się kąpać, on odpowiada "nie kąpać". Adaś oglądał bardzo dużo telewizji, najpierw programy muzyczne, bo lubił tańczyć, a później bajki, bo wszyscy w rodzinie uważali, że to mu nie zaszkodzi. Co powinniśmy zrobić, czy odstawienie telewizji pomoże?

Ania
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Aniu,

 

z pewnością rezygnacja z wysokich technologii jest podstawowym warunkiem rozwoju systemu językowego Synka. Istotna jest eliminacja prawopółkulowych stymulacji, co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).


Oto stosowne lektury, gdyby trudno było przekonać rodzinę:
Michel Desmurget, (2012) Teleogłupianie. O zgubnych skutkach oglądania telewizji (nie tylko przez dzieci), Wyd. Czarna Owca.
Small G., Vorgan G. (2011), iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości. Poznań: Wydawnictwo Vesper.
Carr N. (2012), Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, Warszawa: Helion.
Manfred Spitzer (2013), Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
Rainer Patzlaff, (2008) Zastygłe spojrzenie, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Jagoda Cieszyńska-Rożek (2014). Wpływ wysokich technologii na rozwój poznawczy dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym, [w:] (red.) A. Ogonowska, G. Ptaszek, Człowiek, technologia, media. Konteksty kulturowe i psychologiczne. Wyd. Impuls.

 

Trzyletnie dziecko zna już nie tylko gramtykę języka etnicznego, ale przede wszystkim wciąż zadaje pytania, które rozwijają jego intelekt. Radzę jeszcze sprawdzić dominację stronną i zadbać i stymulację dominującej ręki.


Proszę poszukać inspiracji do ćwiczeń w zeszytach Agnieszki Bali "Stymulacja Prawej i Lewej Półkuli Mózgu" (www.arson.pl), a także włączyć wczesną naukę czytania (program "Kocham czytać" - informacje w artykule  na stronie www.szkolakrakowska.pl, w zakładce "do pobrania"), stymulacje lewopółkulowe, myślenie przez analogię.


Serdecznie pozdrawiam 
Jagoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: problemy z mową, zaburzony rozwój mowy

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć