Czy to może być autyzm?
Dzień dobry,
mój synek Adaś urodził się 19.12.2013r. Przyszedł na świat w 38 tygodniu ciąży. W związku z brakiem postępu porodu użyto próżnociągu położniczego. Otrzymał 10 punktów w skali Apgar. W 2 dobie życia wykonano USG przezciemiączkowe mózgu, które nie wykazało żadnych nieprawidłowości. Kolejne, kontrolne badanie USG zrobione w 2 tygodniu życia wykazało niewielkie krwawienie w mózgu, ocenione na I/II stopień. Późniejsze badania neurologiczne w 4 miesiącu życia w normie. Ponadto w 3 miesiącu życia zdiagnozowane zostało wzmożone napięcie mięśniowe w dolnych kończynach, w związku z czym od maja 2014 synek jest rehabilitowany.
Rozwój ruchowy:
- samodzielne siadanie w 8 miesiącu życia,
- pełzanie do przodu i do tyłu w 9 miesiącu życia,
- czworakowanie w 12 miesiącu,
- samodzielne wstawanie przy meblach - 13 miesiąc,
- aktualnie próby chodzenia w bok przy meblach, ale bardzo sporadycznie.
Rozwój społeczno - emocjonalny:
- Adaś mówi mama, tata, nie, ooo (jednak rzadko), natomiast często pomrukuje, wydaje dźwięki po swojemu;
- przerywa czynność, gdy słyszy, że czegoś nie wolno mu robić;
- potrafi wykonać gest brawo-brawo, gdy zostanie o to poproszony, nie potrafi jednak pokazać jaki duży urośnie lub zrobić pa pa;
- nie umie pokazywać gdzie ma oczko, nosek itp.;
- zapytany o to, gdzie jest jakiś przedmiot, wskazuje całą rączką, nie potrafi wskazać palcem;
- reaguje na swoje imię, z wyjątkiem sytuacji, kiedy jest czymś mocno zaabsorbowany;
- nawiązuje kontakt wzrokowy; obserwuje wchodzące do pokoju osoby;
- od jakiegoś czasu na widok obcych osób reaguje płaczem, ale po chwili umie się oswoić;
- cieszy się na widok innych dzieci;
- uwielbia oglądać książeczki, przewracać strony, uśmiechem reaguje na ulubione obrazki w książeczce, jednak nie skupia się na słuchaniu czytanej mu bajki;
- lubi oglądać bajki w tv, gdy go coś rozśmieszy, śmieje się w głos, gdy usłyszy smutną melodię często zdarza mu się rozpłakać;
- potrafi samodzielnie jeść kanapkę pokrojoną w małe kawałki; nie umie pić samodzielnie z kubeczka;
- wychyla się, żeby zobaczyć, gdzie spadł upuszczony przez niego przedmiot;
- lubi być łaskotany itp.;
- uwielbia wkładać małe przedmioty w większe, bawić się wszystkimi przedmiotami, które może zamykać i otwierać;
- chwyta pęsetkowo;
- nie naśladuje odgłosów zwierząt;
- bardzo się cieszy na widok różnych zwierząt;
- chętnie bawi się w zabawę a ku ku;
- na prośbę wyrażoną gestem podaje przedmiot.
Bardzo proszę o informację czy rozwój mojego dziecka przebiega prawidłowo. Najbardziej martwi mnie mały zasób słownictwa, to, że synek nie chce pokazywać na sobie lub zabawkach noska, oczu itp., nie wykonuje takich gestów jak papa czy jaki duży urosnę oraz wskazywanie przez niego przedmiotów całą rączką, a nie paluszkiem. Czy synka powinien zobaczyć jakiś specjalista czy takie zachowania są w normie w jego wieku i powinnam dać mu trochę więcej czasu? Bardzo proszę o odpowiedź i ewentualne wskazówki, jak powinniśmy postąpić.
Joanna

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
rozwój mowy Adasia jest rzeczywiście nieco opóźniony, niepokoi również brak gestu wskazywania palcem (powinien się pojawić ok. 9 m.ż.). Tak małe dzieci nie powinni oglądać telewizji wcale (ani filmów na komputerze, tablecie czy telefonie komórkowym)! Pani synek nie przetwarza znaczeń oglądanych bajek, na jego wciąż rozwijający się mózg działają jedynie szybko zmieniające się obrazy i dźwięki. Stymulują one prawą półkulę, hamując jednocześnie rozwój lewej, odpowiedzialnej za naukę języka. Proszę "zepsuć" telewizor, a w krótkim czasie zauważy Pani znaczą różnicę w zachowaniu synka. Jeśli jednak problemy będą się pogłębiać, proszę o kontakt do Centrum Metody Krakowskiej; 514-553-534.
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł