Droga Pani Małgorzato,
sytuacja synka nie jest łatwa i sądzę, że byłoby słusznie rozpocząć anglojęzyczną szkołę dopiero w w wieku lat czterech. Takie przesunięcie jest w Wlk. Brytanii możliwe.
Konieczna jest w tej chwili stymulacja rozwoju mowy, bo bez języka etnicznego, opanowanie języka większości będzie trudne i niepełne. Należy także wziąć pod uwagę koszty emocjonalne, jakie będzie ponosić dziecko.
W sprawie konsultacji dla dzieci dwujęzycznych w Krakowie proszę pisać do pani Doroty Kołodziejczyk, która organizuje diagnozy w Centrum Metody Krakowskiej.
W Anglii jest tylko jeden ośrodek pracujący metodą krakowską w Luton (tel. 07436564107).
Na temat dwujęzycznego wychowania może Pani poczytać w zakładce "do pobrania" na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl oraz w blogu – dr Elżbiety Ławczys – www.dwujezycznosc.blogspot.com. Na stronie www.szkolakrakowska.pl w zakładce "do pobrania" znajdzie Pani artykuły dotyczące dwujęzyczności.
W tym momencie najważniejsza sugestia to słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby.
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Komentarze