Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Nauka mówienia

Witam,

jestem mamą zastępczą 3-letniego Marcelka. Marcel ma porażenie mózgowe. W niemowlęctwie znęcano się nad nim, wskutek czego doznał wylewu krwi do mózgu oraz do gałek ocznych. Operacja przyłożenia siatkówki zdziałała cuda - mały widzi, ale obrazy z lewego oczka nie są chyba prawidłowo przetwarzane przez mózg. Obecnie borykamy się z wieloma problemami - niedowidzenie, opóźnienie psychoruchowe, padaczka pourazowa, nadpobudliwość. Marcel wymawia kilka pojedynczych słów, używa też zwrotów dźwiękonaśladowczych, ma jednak problemy z koncentracją i nie rozumie złożonych poleceń, szybko się zniechęca i zapomina tego, czego się nauczył. Chodzi do przedszkola specjalnego, ale chciałabym też wspomóc jego rozwój w domu. Niedawno dowiedziałam się o metodzie, którą Pani promuje. Chciałabym dowiedzieć się, czy można nią nauczać dzieci z takimi dużymi problemami, a jeżeli tak to proszę o pomoc, jak tę naukę wdrażać, żeby dziecka nie zniechęcić.

Anna
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Anno,

 

zaburzenia przetwarzania wzrokowego nie mogą być powodem kłopotów w opanowaniu mowy. Oczywiście porażenie mózgowe tak, ale Marcel jest mały i jeszcze wiele można uzyskać wykorzystując plastycznośc mózgu, tym bardziej, że chłopiec wypowiada niektóre słowa.


Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.


Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach Kocham czytać i staramy się, by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi (Samogłoski, Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze - www.konferencje-logopedyczne.pl). Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).

 

Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce Wczesna interwencja terapeutyczna - www.we.pl oraz w książce Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci (www.konferencje-logopedyczne.pl).

 

Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
 

Zobacz inne porady w tematyce: porażenie mózgowe, metoda krakowska, ćwiczenia

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć