Droga Pani Moniko,
Z pewnością uda się Pani prowadzić stymulację, wystarczy tylko determinacja i konsekwencja. Nie wiem, na jakim poziomie jest sprawność motoryczna synka, im ona jest lepsza tym łatwiej pracować nad artykulacją. Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki" l. pojedyncza, 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" oraz "Samogłoski" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Ważna jest także nauka czytania "Kocham czytać" (www.we.pl) i "Sylaby inaczej" (www.konferencje-logopedyczne.pl) "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowy ze wsparciem języka pisanego. Dziecko będzie uczyło się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Bardzo pomaga nam technika "dziennika wydarzeń" - może Pani o niej poczytać w zakładce "do pobrania" na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl oraz w blogu – dr Elżbiety Ławczys www.dwujezycznosc.blogspot.com. Warto zobaczyć, jak wyglądają takie ćwiczenia. W Anglii jest tylko jeden ośrodek pracujący metodą krakowską w Luton (tel. 07436564107), ale może będzie podczas wakacji w Polsce - proszę poszukać terapeuty na stronie www.szkolakrakowska.pl. Dzieci, które nie uruchomiły powtarzania podczas stosowania programu słuchowego mogą jeszcze skorzystać z techniki Manulanego Torowania Głosek.
Bardzo serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska
Komentarze