Trudności w liczeniu u 4-latka
Witam,
mam ogromny problem z moim synkiem. Łukasz chodzi już drugi rok do przedszkola i ogólnie rozwija się super, ale zauważyłam ostatnio problem z liczeniem. Według pani przedszkolanki dzieci powinny na tym etapie liczyć do pięciu, a u nas jest koszmar - stanęło na trzy i koniec. Próbuję różnych metod: liczenie drzew, kwiatków, wszystkiego, co jest w domu i nic. Łukasz reaguje agresją i krzykiem na każde poprawienie błędu. Powtórka też nie wchodzi w grę, bo się obraża i nie odpowiada na moje pytania. Na pytanie ile ma lat wzrusza ramionami, nie potrafi pokazać na palcach. Albo na pytanie "ile kół ma nasze auto?", odpowiada 2 i 2. Czy to normalne? Nie chcę zniechęcić go do nauki, jak do niego podejść? Syn nie ma problemów z układnie puzzli i malowaniem, ale wierszyka jeszcze żadnego w całości samodzielnie nie powiedział.
Małgosia

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
opisane przez Panią problemy wskazują na zaburzenia linearności w przetwarzaniu informacji i zaburzenia pamięci sekwencyjnej, czyli funkcji lewej półkuli mózgu. Radzę poćwiczyć wszystkie funkcje lewopółkulowe, może Pani zacząć np. od "Układanek lewopółkulowych" (www.centrummetodykrakowskiej.pl) oraz ograniczyć oglądanie TV (który stymuluje przede wszystkim prawą półkulę). Proszę zwrócić uwagę czy synek nie ma również kłopotów z wykonywaniem (sekwencyjnych) codziennych czynności takich jak mycie zębów czy ubieranie się. Jeśli tak, proszę skonsultować się z terapeutą metody krakowskiej, ich listę znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl, który zdiagnozuje dominację stronną i wykluczy lub potwierdzi ewentualnie zagrożenie dysleksją dziecka. Wcześnie wykryte problemy o charakterze dyslektycznym, pozwolą uniknąć w przyszłości trudności w szkole.
Pozdrawiam
Magdalena Gaweł