Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Mój synek nie mówi

Witam,

bardzo proszę poradzić czy powinnam się niepokoić tym, iż mój synek, który ma 21 miesięcy, nie mówi praktycznie nic. Jedynymi słowami, które wymienił kilka razy to mama (ale rzadko) i baba (częściej). Żadnych pojedynczych słów typu: \"pić\" \"am\" itp. Dodam, że nie interesują go bajki, ale za to reklamy. U niego wszystko występuje z opóźnieniem, jak np: chodzenie po 15 miesiącu. Nie potrafi na nic wskazać, lubi zwierzęta, cieszy się na ich widok, ale nie powie, jaki dźwięk wydaje dane zwierze. Uczę go, np: żeby pokazał oko, ucho itd., ale jego to nie interesuje, tylko się złości. Mam również córkę 7-letnią i ona w jego wieku bardzo dużo potrafiła. Można było się z nią porozumieć. Może nie powinnam porównywać moich dzieci, ale chodzi mi głównie o to, czy są to niepokojące objawy, ponieważ nie potrafię ocenić sama, bo nie miałam takiej sytuacji.

Kamila
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Kamilo,

 

opisane przez Panią objawy są bardzo niepokojące i powinna Pani natychmiast rozpocząć działania wspierające rozwój mowy dziecka. Niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja prawopółkulowych stymulacji, co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, radia, komputera. Nie mogą one być włączone, mimo że dziecko nie patrzy na ekran. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenie NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).


Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą (spotkanie raz w tygodniu). Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy "Słucham i uczę się mówić" (Wydawnictwo Arson)(CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego (pomoce z Wydawnictwa WIR),
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp),
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" (www.we.pl)  i "Gdzie jest A?" "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze"  (www.konferencje-logopedyczne.pl) "Moje pierwsze słowa" (www.wir-wydawnictwo.com).

 

Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem. Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci".


Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwać 2-3 minuty. Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl


Jak pracować z małym dzieckiem, może Pani zobaczyć w YouTube na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl.


Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
 

Zobacz inne porady w tematyce: brak mowy, zaburzenia mówienia

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć