Problem mowy u 20-miesięcznego dziecka
Dzień dobry,
jestem mamą 20-miesięcznego Bartusia. Od kilku miesięcy synek przestał w ogóle mówić, do tamtej pory umiał powiedzieć proste słowa "mama", "tata", "baba", "nie". W tej chwili nie mówi już nic, jedynie "po swojemu". Nie potrafi również naśladować "mowy" zwierząt. Jeśli chce kogoś zawołać, wymawia jedynie "e" albo "ej". Potrafi pokazać co chce, np. podaje mi kubek, jeśli chce, żebym nalała mu soczku, albo podaje mi pudełko, jeśli chce, żebym je otworzyła. Jednak jeśli chodzi o mowę, nie rozwija się w ogóle, co gorsza, tak jak już napisałam, zamiast postępów zauważyłam cofnięcie się w tym temacie. Proszę mi poradzić, czy konieczna jest wizyta u logopedy? Znajomi i rodzina uważają, że panikuję i na siłę szukam dziury w całym.
Pozdrawiam, Agnieszka

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Agnieszko,
regres w rozwoju mowy jest zawsze objawem zakłóconego rozwoju i nie może Pani tego lekceważyć, wbrew stereotypowym i nieprofesjonalnym radom znajomych i rodziny. To od Pani reakcji zależeć będzie przyszłość dziecka i całej rodziny. Badam każdego tygodnia takie dzieci i wiem, że tylko natychmiastowa terapia przynosi skutek. Po kilku miesiącach objawy się pogłębiają i w pełni rozwija się zaburzenie.
Konieczna jest terapia, którą może Pani prowadzić w domu, ale warto mieć wsparcie profesjonalisty i  raz w tygodniu chodzić na zajęcia prowadzone przez specjalistę (znajdzie ich Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl).
Niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja  prawopółkulowych stymulacji, co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, radia, komputera. Nie mogą one być włączone, mimo że dziecko nie patrzy na ekran. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenie NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 15 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska