Droga Pani Julito,
rozwój językowy ( w tym rozwój umiejętności artykulacji dźwięków mowy) to proces trwający kilka lat. W wieku 4 lat dziecko ma prawo nie wymawiać jeszcze wszystkich głosek (np. "sz", "ż", "cz", "dż", "r") , mogą się zdarzać jeszcze pewne zjawiska, np. metatezy (kiedy dziecko "przestawia" głoski czy sylaby), mogą się zdarzać uproszczenia grup spółgłoskowych ( kiedy nie wymawia jakiejś głoski w grupie kilku spółgłosek). Przy czym w prawidłowym procesie rozwojowym
powinny już zanikać.
Musimy pamiętać, że nabywanie systemu językowego uwarunkowane jest odpowiednim poziomem rozwoju sprawności, m.in. słuchowej, ruchowej oraz niezakłóconym przebiegiem procesu kształtowania się asymetrii półkulowej (w tym szczególnie dominacji lewej półkuli mózgowej dla funkcji językowych).
Z Pani opisu wynika, że wzorzec dominacji stronnej u synka jest nieustalony. Najnowsze doniesienia są takie, że po ukończeniu 3. roku życia należy rozpocząć intensywne działania stymulujące zakończenie formowania się dominacji stronnej. Szczególnie niekorzystna dla rozwoju językowego jest utrzymująca się oburęczność.
Sugerowałabym zatem spotkanie z doświadczonym logopedą w celu przeprowadzenia diagnozy i ustalenia planu podejmowanych działań terapeutycznych.
Wiele wskazówek do pracy z dzieckiem (również samodzielnej, w domu) znajdzie Pani w książce J. Cieszyńska, M. Korendo "Wczesna interwencja terapeutyczna".
Pozdrawiam serdecznie
Alicja Kabała
Komentarze