Porady naszych Ekspertów
Córka 2 lata i 3 m-ce mało mówi
Pani Profesor,
Córeczka 3 m-ce temu skończyła 2 lata. Używa jedynie pojedynczych słów: mama, tata, niania (Ania), ciasia (Kasia), szafa ("sz" mówi wyraźnie, nie zmiękcza), Basia, asia (Adaś), łała (ława), piża piża (piżama), lala, tu, ta (jako wskazanie osoby i jako TAK), nie, mniam mniam, jaja, bu ła (bułka), ba (śmieci, brudne, zepsute, upaść), goga- goga (postać z książki), miś, misia (mysz), psi psi, ee. Nie wymawia żadnego czasownika (wszystkie czynności komunikuje za pomocą gestów: sprzątanie, mycie, spanie, czesanie itd.). Te "pokazywane" czasowniki łączy z wyrazami mówionymi. Jest bardzo nieśmiała. Mowy używa tylko spontanicznie. Kiedy nauczy mówić się jakiegoś słowa proszona by je powtórzyła wstydzi się. Gdy w otoczeniu pojawia się jakaś osoba, której nie widzi codziennie, czasem zaczyna odzywać się dopiero po kilku godzinach.
Rozumie co się do niej mówi. Ma bardzo duży zasób słownictwa, jeżeli chodzi o słownik bierny. Wyłapuje co mówią dorośli nawet kiedy jest w drugim pokoju. Do 2 roku życia jej głównym zajęciem było czytanie książek. Lubiła sama je przeglądać, słuchać treści albo opisów ilustracji. Godzina ciągłego czytania to była norma, nie nudziła się. Zna na pamięć wszystkie swoje książki (w trakcie czytania wyprzedza czytającego np. mówiąc jakieś słowo czy gestykulując). Od jakiegoś miesiąca (po przeprowadzce) przestała "czytać". Czasem ogląda bajki, ale tylko kiedy osoba dorosła opowiada co się dzieje na ekranie. Bardzo lubi bawić się literkami. Każe pisać sobie słowa (zapis niektórych z nich już zapamiętała). Lubi układać literki w wyrazy (dorosły literuje, a ona układa w kolejności litery - zna ok. 10 liter). Układa historyjki obrazkowe.
Jeżeli chodzi o samą mowę, oprócz tego, że mówi mało:
- kiedy nauczy się wymawiać jakieś słowo powtarza w nim sylaby (np. długo mówiła mamama, tatata),
- bardzo niechętnie powtarza, naśladuje jedynie młodszą siostrę wydając te same dźwięki, więc potrafi, ale nie chce,
- od jakiegoś czasu gdy frustruje ją niemożność przekazania czegoś próbuje to powiedzieć, ale nie potrafi (zazwyczaj powtarza pierwszą sylabę, a później się denerwuje),
- od pewnego czasu widzę poprawę - od niedawna córeczce nie zamyka się buzia (mówi po swojemu, a raczej wydaje dźwięki, takie "rozwinięte głużenie").
Pediatra zaleciła jeszcze cierpliwie czekać (bez nerwów do 3 roku życia).
Co radzi Pani ze swojej strony.
Agnieszka
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Agnieszko,
Nie radzę czekać! Dziecko, które nieharmonijnie się rozwija (ma wysokie umiejętności w jednej sferze a niskie w innej) zawsze wymaga stymulacji. Coraz częściej Córeczce będzie przeszkadzać brak możliwości komunikacji językowej.
Może Pani ćwiczyć sama w domu, ale warto uzyskać wsparcie profesjonalnego terapeuty raz w tygodniu. Terapeutę mam nadzieję znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
W domu należy wykorzystać:
1. Słuchanie wypowiedzi językowych Program "Słucham i uczę się mówić" - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki", 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
2. Naukę czytania metodą sylabową. Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do pobrania” stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®, program "Kocham czytać", www.we.pl) – 10 minut dziennie.
3. Ćwiczenia sekwencji i linearnych uporządkowań - "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl. Na początek naśladowanie wzoru z trzech klocków.
Ważne są wszystkie ćwiczenia rozwojowe, szczególnie dotyczący zabawy, analizy i syntezy wzrokowej (bardzo dobry program proponuje dr M. Korendo - www.wir-wydawnictwo.com).
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" - www.konferencje-logopedyczne.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej.
CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie.
Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu.
Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.
Komentarze