Droga Pani Anetto,
słusznie się Pani niepokoi brakiem rozwoju mowy u córki. Dwuletnie dziecko powinno już budować zdania i jeśli tego nie czyni konieczne jest rozpoczęcie stymulacji. Polecam 5 pierwszych książeczek "Kocham czytać" (www.we.pl), które są doskonałą stymulacją rozwoju mowy małych dzieci. Jest też książka J. Cieszyńska, M.Korendo "Wczesna interwencja terapeutyczna" (www.we.pl) w której opisane zostały ćwiczenia stymulujące rozwój mowy i innych funkcji psychicznych. Rozwój systemu językowego jest bardzo ważnym wyznacznikiem rozwoju intelektualnego dziecka i NIGDY nie należy czekać na samoistne pojawienie się mowy u dwulatka. Jeśli dziecko słyszy, a nie rozwija mowy może oznaczać, że ma inne problemy powodujące opóźnienie pojawienia się komunikacji językowej. Wiek między 2. a 3. rokiem życia jest czasem dużej plastyczności mózgu dziecka. Wówczas można wpłynąć na wiele funkcji malucha.
Życzę powodzenia podczas ćwiczeń
Jagoda Cieszyńska
Komentarze
Prosze sie nie martwic za bardzo,nasza corka zaczela mowic dopiero gdy skonczyla 2 lata,kupilismy wyzej wymienione ksiazki,zeby niczego nie zaniedbac,jednak okazaly sie zupelnie zbedne.teraz ma 2lata i 11 miesiecy i buzia jej sie nie zamyka.mowi wyraznie,nawet obcy ludzie ja rozumieja.trudniejsze slowa typu chrzaszcz tez nie stanowia problemu.zmienia jedynie litere w na h,z czego rowniez jak podejrzewam wyrosnie.nie mowie zeby zostawic dziecko samemu sobie bo mozna i nalezy cwiczyc mowienie,wystarczy jednak kochajac rodzic.ksiazeczki moga sie przydac moim zdaniem ok 3 go roku zycia jesli zechce pani zaczac uczyc czytac swoja pocieche.
dodany: 2014-06-16 20:12:15, przez: Joanna
Witam Pani Anetto 3 lata temu trafilismy z naszą niespełna 2 letnią córeczką do pani profesor Cieszyńskiej. Coreczka po prostu przestała się z nami komunikować. Pani profesor poleciła nam, tak jak również Pani, serię ksiązeczek "Kocham czytać". Jest jakiś fenomen tych książeczek, ponieważ nasza córeczka zaczęła mówić ale na początku [u:86914d38f7]tylko i wyłącznie [/u:86914d38f7]gdy opisywalismy obrazki w [u:86914d38f7]tych książeczkach[/u:86914d38f7]. Musielismy wrócić do nauki od podstaw samogłosek, później sylab, na końcu słowa. Po pewnym czasie (szybko 2,3 tygodnie) ku naszej radości odważyła się mówić także do nas. Później wykorzystałam te książeczki do nauki czytania zgodnie z instrukcjami w nich zawartymi. Coreczka ma teraz niecałe 5 lat i bardzo ładnie mówi oraz .... czyta. Musicie wykazać się Państwo cierpliwością. Proszę pokazywać dziecku obrazki i zachęcać je do opisywania i na pewno tak jak w przypadku naszego dziecka zacznie robić postepy. Jeżeli jednak postępów nie będzie proszę szukac porady specjalisty. I nie wolno sie Wam dać zbyć mówieniem "dziecko ma jeszcze czas". Ten czas jest tylko teraz. W naszym przypadku trwało to najwyzej 3 tygodnie. W przypadku 4 latka to może byc już kwestia miesięcy albo dłużej. Życzę powodzenia
dodany: 2008-09-11 00:05:34, przez: Kasia'74
DOBRY WIECZOR. MOJ SYNEK MA 4,5 ROKU OD NIEDAWNA DOPIERO ZACZOL MOWIC JEDNAGRZE BERDZO TRUDNO JEST GO ZROZUMIEC. W TAMTYM ROKU BYL POD OBSERWACJA PSYCHLOGA SZKOLNEKO KTORY STWIERDZIL ZE DZIECKO ROZWIJA SIE DOBRZE I ZE JEST JAKAS PRZYCZYNA NEUROLOGICZNA TEGO IZ NIE MOWI .JESTESMY W TRAKCIE BADAN MIAL ROBIONE EEG NA KTORYM WEDLUG NEUROLOGA WIDAC ZE MOZG DZIECKA PRACUJE POMALU TAK JAK 2 LATKA.SKIEROWANO GO NA REZONANAS KTORY NIE WYJASNIL NICZEGO TERAZ CZEKAMY NA KOLEJNE BADANIA. UDALISMY SIE O POMOC DO KOLEJNEGO PSYCHOLOGA KOBIETY KTORA JEST WYKLADOWCA NEUROPSYCHOLOGI NA UNIWERSYTECIE W WALENCJI(MIESZKAMY W HISZPANI) ONA TEZ STWIERDZILA DUZE OPOZNIENIE ROZWOJU PSYCHICZNEGO U DZIECKA. JESTEM PRZERAZONA NIE WIEM CZY BEDE UMIALA POMOC MOJEMU SYNKOWI TERAPIE MA PROWADZONA W JEZYKU HISZPANSKIM JA MUSZE PRACOWAC Z NIM W DOMU ROWNIEZ W TYM JEZYKU MAM PYTANIE CZY PRZYCZYNA NIEDOROZWOJU MOJEGO SYNA MOZE BYC TO IZ MA ZAMIESZANIE ZWIAZANE Z JEZYKAMI CZY TO NAPRAWDE MUSI BYC PRZYCZYNA NEUROLOGICZNA DZIEKUJE BARDZO
dodany: 2008-09-11 00:05:34, przez: sebastieniko
Witam.Mój synek w sierpniu skończy 3 latka.Ale nie chce mówić.To znaczy mówi podstawowe rzeczy takie jak mama,tata,baba,dziadzia,da(daj),lala(wujek),niania(ciocia)itd.Jest bardzo wstydliwy,nawet do znanych już mu osób.A gdy proszę go by powtarzał za mną jakieś słowo to zaraz ucieka lub udaje ze nie słyszy.Gdy miał 1,5 roczku miał badanie słuchu.I wyniki są świetne.Proszę o radę :!: :!: :!: :!:
dodany: 2008-09-11 00:05:34, przez: magdalena.M