Córka 2,5-letnia bardzo mało mówi
Szanowna Pani Profesor,
bardzo proszę o poradę! Moja 2,5 letnia córka niewiele mówi. Jedyne słowa, które powtarza to mama, tata i bardzo rzadko baba. Czasem powie "nie". Na samochód mówi brum, naśladuje też odgłosy psa, kota, krówki, kurki. Jakiś czas temu udało jej się powiedzieć swoje imię "Ania". Jednak więcej nie chciała tego powtórzyć. Ania rozumie wszystko, co się do niej mówi. Lubi oglądać książeczki. Pokazuje palcem wszystko, co w nich jest i chce żebym to nazywała. Jeżeli proszę ją, żeby to ona pokazała mi np. domek czy drzewko w książce robi to bezbłędnie. Jednak nie chce tego nazywać. Tak samo wygląda sytuacja, gdy chce jeść lub pić. Wygląda to w ten sposób, że otwiera lodówkę, i wydaje z siebie coś podobnego do sapania. Gdy proszę ją, żeby coś po mnie powtórzyła, kręci głową, że nie i jest jakby zawstydzona. Czasami też zatyka uszy. Ania potrafi pokazać części twarzy. Kilka razy powiedziała "oko". Zdarza się, że rozmawia "po swojemu", tzn. mruczy do siebie jakby coś opowiadała. Jest też niejadkiem. Lubi tylko nabiał, kaszki, ogórka, czasem trochę jabłka, naleśniki. Nie lubi mięsa. Sporadycznie zjada trochę wędliny. Ogólnie jest nastawiona negatywnie do wszelkich nowości kulinarnych. Gdy daję jej coś nowego do spróbowania, kręci głową, że nie chce i ucieka. Bardzo proszę o poradę jak mogę jej pomóc w nauce mowy i właściwym rozwijaniu się. Bardzo się o nią martwię. Obserwuję jak dzieci znajomych, które są w jej wieku lub nawet młodsze mówią. Niektórzy ze znajomych twierdzą, że trzeba dać dziecku czas i samo zacznie mówić, ale ja boję się, że to mogą być jakieś zaburzenia, które zlekceważone mogą wyrządzić wielkie szkody mojej córce. Nie chcę czekać.
Pozdrawiam bardzo serdecznie!
Monika

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Moniko,
proszę nie słuchać znajomych tylko głosu swojego
serca i intuicji. Ma Pani rację, to wielka trauma dla dziecka, gdy
nie może mówić. Brak mowy wpływa nie tylko na rozwój myślenia, ale
przede wszystkim na emocje i buduje w dziecku poczucie niemocy.
Koniecznie trzeba natychmiast rozpocząć ćwiczenia.
Polecam do ćwiczeń:
- program słuchowy "Słucham i uczę się mówić"- www.arson.pl. Tylko w
słuchawkach!!!
- program ułatwionego powtarzania - "Kocham czytać" - www.we.pl -
powtarzanie sylab
- ćwiczenia lewej półkuli mózgu - układanki lewopółkulowe -
www.konferencje-logopedyczne.pl
Na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl, jest w zakładce "do
pobrania" mój artykuł o początkach nauki czytania. Chodzi o
powtarzanie i czytanie samogłosek. To ważne, by zacząć od rzeczy
łatwych, by dziecko nie przeżywało lęku.
Ważne by natychmiast wyeliminować telewzję i komputer oraz zabawki
dźwiękowe.
Co do jadłospisu, proszę pozostawiać w zasięgu ręki dziecka nowe
rzeczy do jedzenia, szczególnie, gdy zbliża się pora posiłku i dziecko
jest głodne.
Serdecznei pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska