Jąkanie c.d.
Droga Pani Profesor, bardzo dziękuję za szybką odpowiedź i mam jeszcze pytanie odnośnie serii " Moje pierwsze słowa", głównie chodzi mi o czytanie słów. Córka ma w sumie duży zasób słów i czasem mam wrażenie, że tak jak zaczyna zdanie i mówi to: yyyy eeee aaaa, bo szuka danego słowa, i zaraz go powie. Lubi jak jej czytamy, sama często bierze też swoje takie pierwsze książeczki, gdzie są proste teksty o danym zwierzątku i napisane jest tam jak to zwierzątko "mówi" np. rysunek krowy, "krowa daje nam mleko, mu mu muuu" itp. i sama paluszkiem przeciąga po literkach, bo jej pokazałam i tak jakby czyta, ale ona zna to na pamięć :) Ma też takie puzle piankowe z literkami i zna wszystkie samogłoski, potrafi je pokazać, nazwać, pokazać ustami, a ja mam zgadnąć jaką ona pokazuje albo na odwrót - ogólnie lubi takie zabawy literkowe. Czy powinniśmy zacząć uczyć córkę czytać sylabami przez zabawę tak jak proponują np. "Moje pierwsze układanki" w wyd. WIR czy lepiej czytanie z książeczek " Kocham czytać" czy to nie ma znaczenia, które wybrać (córka lubi puzle, układanki, ale gdy jej czytamy też lubi). Córka od początku posługuje się prawą ręką, czy ta nakładka ułatwia trzymanie, tak aby nie zaciskać paluszków? bo w sumie od początku też dobrze trzymała ołówek, kredkę itp. (to mnie zdziwiło), a farbami i pędzelkami bawiła się od 18 mca. Umie też wycinać nożyczkami proste cięcia i lekko zaokrąglone też daje radę wycinać, uczyła się tego z ciekawości chciała żeby jej dać, pokazać, ale np. widzę, że teraz nie lubi puszczać baniek czy nawet dmuchać na zupę - chociaż dobrze jej to wychodzi... czy pilnować tych zabaw oddechowych, czy teraz lepiej trochę odpuścić i skupić się na tych literkowych, a na basenie w sumie i tak mimowolnie ćwiczy sobie oddech...
Z góry dziękuję za odpowiedź
Patrycja

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Patrycjo, bardzo miło korespondować z taką świadomą Mamą,
która wie, że najważniejsze są działania w domu, prowadzone z miłością
i odpowiednia wiedzą. Oczywiście ma Pani rację, że zabawy oddechowe
zupełnie nie są potrzebne, bo jak Pani słusznie podkreśla pływanie w
naturalny sposób zapewni długi wydech. Czego dmuchanie na zupę i
piórka nie zrobi, a jest dla dziecka nudne okropnie.
Jeśli Córeczka nie ma problemu z nadmiernym naciskaniem ołówka, to
nakładka nie jest potrzebna. Zwykle dzieci z niepłynnoscią mają zbyt
duże napięcie mięśni dłoni.
Czytanie: to najważniejsza rzecz, jaką możemy podarować dziecku. Może
Pani korzystać z "Kocham czytać" - dzieci uwielbiają te obrazki, lub z
pomocy z WIRu "Moje sylabki".
Ważne, by NIGDY nie podawać dziecku nazwy litery, mówić "to jest ce"
lub to jest "el", nie wolno też głoskować np. "dy o my" - dom.
Seria "Kocham czytać" i jej niemiecki odpowiednik "Ich liebe Lesen"
jest pomyślana jako elementarz do nauki czytania małych dzieci metodą
sylabową.
"Moje układanki" są pomyślane jako pomoc do oswajanie dzieci z pismem.
Tam są bowiem całe wyrazy, które dziecko rozpoznaje globalnie, ale nie
czyta w dosłownym znaczeniu tego słowa. Tak rozpoznaje, jak to teraz
Córeczka juz robi.
"Moje układanki" przygotowała moja koleżanka Agnieszka
Fabisiak-Majcher, która ma ogromne doświadczenie w nauczaniu czytania
małych dzieci (dwuletnich). Wówczas potrzebne są całościowo
rozpoznawane wyrazy jako motywatory do trudniejszego czytania
sylabami.
Bardzo serdecznie pozdrawiam i w imieniu innych Mam proszę o
informacje za kilka miesięcy, jak przebiegają ćwiczenia.
JAgoda Cieszyńska