Dyslalia wieloraka złożona?
Szanowna Pani,
mój sześcioletni syn zamienia l->j, r->j, s-> ś, ś->s, sz->ś, ń-n np. zamiast powiedzieć, że coś jest koloru czerwonego mówi "ćejwonego", zamiast niebieskiego - "nebeśkego" zamiast zebra "źebja", ale zdarza się też, że zamiast pokorn mówi "pokołn". Wiem, że potrafi prawidłowo wymówić takie głoski jak "z", czy "s", gdyż zamiast słowa szafa mówi "safa", a zamiast żaba -"zaba". Dziecko chodzi do przedszkola - zerówki. W przedszkolu jest pod opieką logopedy, ale ćwiczy jedynie w grupie - więc nie ma większych efektów. Co powinnam robić? Jak ćwiczyć? Od czego w ogóle zacząć? Podobno syn ma "dyslalię wieloraką złożoną" - na czym to polega?
Pytanie przesłała Pani Halina

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Halino,
dyslalia to po prostu opóźniony rozwój mowy, wieloraka, bo dotyczy wielu głosek, a złożona bo występują także metatezy (przestawienia) sylab.
Przed podjęciem obowiązku szkolnego Synek powinien opanować artykulację wszystkich polskich głosek, bo będzie miał problemy z nauką czytania i pisania.
Proszę codziennie ćwiczyć w domu 30 minut:
1. 15 minut z programem - "Trudne głoski" - www.arsn.pl. WARUNEK: SŁUCHANIE W SŁUCHAWKACH!
2. 15 minut z programem "Kocham czytać" - www.we.pl
Może Pani zapoznać się z lekturą "Metody wywoływania głosek" - www.konferencje-logopedyczne.pl
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska