Warszawa

27. Festiwal Mozartowski: Warszawa - europejskim centrum muzyki poważnej

Wielka Gala Operowa, która miała miejsce 15 lipca 2017 w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana zakończyła oficjalnie 27. Festiwal Mozartowski.

 

Tegoroczna edycja imprezy, będącej wizytówką Warszawskiej Opery Kameralnej (WOK), trwała od 12 czerwca. Publiczność, która licznie brała udział w festiwalowych wydarzeniach, mogła w tym czasie podziwiać największe opery skomponowane przez Mozarta, a także jego msze, symfonie, koncerty instrumentalne czy utwory kameralne.


Inauguracja festiwalu odbyła się Filharmonii Narodowej, a uświetnił ją swoim występem światowej sławy baryton Artur Ruciński, który wystąpił w tytułowej roli słynnego uwodziciela – po raz pierwszy przed polską publicznością - w koncertowej wersji opery „Don Giovanni. Artystom towarzyszył Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (MACV) grający na instrumentach historycznych, pod dyrekcją jednego z najbardziej uznanych europejskich dyrygentów Friedricha Haidera. W znakomitej gwiazdorskiej obsadzie usłyszeliśmy również: jako Il Commendatore - Dariusza Górskiego, jako Donnę Annę - Annę Mikołajczyk, jako Don Ottavio - Emila Ławeckiego, jako Donnę Elvirę - Annę Bernacką, jako Leporella - Dariusza Macheja, jako Masetto - Grzegorza Żołyniaka i jako Zerlinę – Ingridę Gápovą.


W czasie festiwalu wystawione zostały również jedne z największych dzieł W.A.Mozarta:
„Così fan tutte” („Tak czynią wszystkie”; 13, 14 czerwca), z udziałem m.in. Anny Mikołajczyk, Elżbiety Wróblewskiej, Marty Boberskiej, Aleksandra Kunacha, Piotra Halickiego oraz Leszka Skrlii;
„Die Zauberflöte” („Czarodziejski Flet”; 20, 21 czerwca) z udziałem m.in. Rafała Siwka, Aleksandra Kunacha, Joanny Moskowicz, Anny Mikołajczyk, Dariusza Macheja oraz Mateusza Zajdela;
„Le noze di Figgaro” („Wesele Figara”; 27, 28 czerwca) z udziałem m.in. Jana Jakuba Monowida, Ingridy Gápovej oraz Stanisława Kuflyuka.


Artystom towarzyszyła orkiestra MACV. Dwoma wydarzeniami dyrygował Friedrich Haider, natomiast w ostatnim przypadku orkiestra wystąpiła pod dyrekcją José Marii Florêncio. Wszystkie dzieła operowe – odbywające się w Teatrze WOK - zgromadziły komplety publiczności i spotkały się z entuzjastyczną reakcją widowni.


Wielką gwiazdą tegorocznego festiwalu była dla wielu obserwatorów Olga Pasiecznik, która wraz, z akompaniującą jej na fortepianie, siostrą Natalią dały znakomity recital 25 czerwca na Zamku Królewskim, podczas którego wykonały pieśni Mozarta.


Bardzo mocnym punktem festiwalu były także koncerty symfoniczne, zwłaszcza te nawiązujące do historycznych występów: „Salzburg – rok 1773” i „Koncert w Wiedeńskim stylu A.D. 1783”. Ten pierwszy, odbywający się 22 czerwca na Zamku Królewskim, dostarczył nam pięknych emocji, które przeżywaliśmy słuchając symfonii Mozarta odtwarzanych na instrumentach z epoki. Drugi zaś – 5 lipca w Teatrze Królewskim w Łazienkach Królewskich – miał trzech bohaterów: brawurowo grającą chińską pianistkę Sijię Ma, zjawiskową sopranistkę Joannę Moskowicz i niezwykle efektownego dyrygenta José Marię Florêncio.


Na wyróżnienie zasługują także koncerty wybitnego małżeństwa skrzypków: Sirkki Liisy Kaakinen-Pilch i jej męża Zbigniewa. Ci znakomici instrumentaliści, prowadzący orkiestrę MACV od pulpitu dali popis swojej wirtuozerii 17 czerwca w Teatrze Królewskim w Łazienkach (Sirkki Liisa) oraz 9 lipca w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego (Zbigniew). Usłyszeliśmy m.in. „Ein musikalischer Spaß” („Żart muzyczny”), przy okazji którego artyści udowodnili, że oprócz wielkiego talentu mają również poczucie humoru.


Niezapomnianym wydarzeniem był też koncert fortepianowy Huberta Rutkowskiego, który 7 lipca zagrał dwa Mozartowskie koncerty na historycznych fortepianach Waltera i Pleyela z towarzyszeniem orkiestry MACV.
Wspomnieć należy również udział Rafała Siwka, święcącego sukcesy na całym świecie basa. Swoje możliwości zaprezentował on trzykrotnie: podczas „Mszy c-moll” (26 czerwca – dyrygent Wojciech Semerau-Siemanowski i 3 lipca – dyrygent Zbigniew Graca) oraz „Requiem” (30 czerwca dyrygent Benjamin Bayl). Oba utwory stanowią absolutny kanon największych dzieł sakralnych w historii i spotkały się, jak co roku, z ogromnym zainteresowaniem i uznaniem publiczności. Występy z udziałem Rafała Siwka miały miejsce w Kościele Seminaryjnym na Krakowskim Przedmieściu. „Requiem” wystawiane było też 23 czerwca w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Orkiestrę poprowadził wówczas Benjamin Bayl.

 

16 czerwca na Zamku Królewskim odbył się inny niezwykły koncert. Gościnnie wystąpiła wówczas Cappella Gedanensis, która towarzyszyła znakomitym solistom: Michałowi Lisiewiczowi – „Koncert skrzypcowy D-dur KV 218”, Szymonowi Laskiewiczowi – „Koncert klarnetowy A-dur KV 622” oraz Krzysztofowi Stencelowi – „Koncert waltorniowy Es-dur KV 417”. Orkiestrą dyrygował Alfons Reverté Casas.


Tak jak wielkie dzieła operowe i symfoniczne, wierna festiwalowa publiczność ukochała również koncerty kameralne, zagrane w mniejszych salach. Na pewno zaliczyć do nich należy występy duetu Wiener Glasharmonika Duo (19 i 22 czerwca w Podchorążówce w Łazienkach Królewskich) – grającego na harmonice szklanej i verrofonie czy kwartetu smyczkowego Warsaw Opera Quartet (trzy występy z różnym repertuarem - 18 i 25 czerwca oraz 9 lipca w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie).


Podczas 27. Festiwalu Mozartowskiego odbywały się także wydarzenia przygotowanie specjalnie dla najmłodszych widzów, spełniające funkcje zarówno rozrywkowe jak i edukacyjne. Były to wyjątkowe, dostosowane do dziecięcej wyobraźni interpretacje dzieł z narratorem, który pomagał zrozumieć treść przedstawienia i zachęcał do wspólnej zabawy. Wszystkie wydarzenia odbywały się w Łazienkach Królewskich. Podczas trwania festiwalu wielokrotnie można było podziwiać marionetkową wersję opery „Die Entführung aus dem Serail” („Uprowadzenie z seraju”; 18, 28 czerwca, 2, 3, 4 lipca). Do tej opery nawiązywał także spektakl „Mozart alla turca” (17, 24 czerwca), po którym miały miejsce happeningi osnute wokół słynnego „Marszu tureckiego”. Trzecim dziecięcym wydarzeniem była „Bastienka” (2, 9 lipca) – spektakl na podstawie singspielu „Bastien und Bastienne”, skomponowanego przez dwunastoletniego Wolfganga Amadeusza Mozarta. 


Jak co roku festiwalowi towarzyszyły wydarzenia z cyklu „Mozart Off” współorganizowanego wspólnie z Teatrem Studio. W jego ramach w każdy poniedziałek na Placu Defilad odbywały się bardzo interesujące bezpłatne koncerty. Tłumnie zgromadzona publiczności mogła oklaskiwać artystów w sielankowej atmosferze z perspektywy krzeseł i leżaków. Wystąpili m.in. Royal String Quartet (12 czerwca), Filip Wojciechowski Trio (26 czerwca) oraz Meccore String Quartet (3 lipca).


27 festiwal Mozartowski zakończyła Wielka Gala Operowa. Na scenie usłyszeliśmy wybitnych artystów polskiej sceny operowej: Edytę Piasecką, Annę Mikołajczyk, Joannę Moskowicz, Elżbietę Wróblewską, Aleksandra Kunacha, Jana Jakuba Monowida, Stanisław Kuflyuka, Tomasza Raka, Dariusza Górskiego oraz Dariusz Macheja. Obok uznanych gwiazd wystąpiła młoda i utalentowana Katarzyna Szymkowiak - studentka piątego roku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu solowego prof. Izabeli Kłosińskiej. W programie koncertu usłyszeliśmy m.in. najpiękniejsze arie z oper zaprezentowanych także na festiwalu: „Die Zauberflöte”, „Don Giovanni”, „Le nozze di Figaro” i „Così fan tutte”. Mogliśmy delektować się m.in. spektakularną arią Królowej Nocy („Die Zauberflöte”) w wykonaniu Joanny Moskowicz, pełnym humoru wykonaniem arii Papagena („Die Zauberflöte”) w interpretacji Dariusza Macheja, znakomitym duetem Edyty Piaseckiej i Elżbiety Wróblewskiej z opery „Così fan tutte”, czy też efektowną zbiorową arią kończącą drugi akt opery „Don Giovanni”. Artystom towarzyszył Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, który ponownie wystąpił pod dyrekcją Friedricha Haidera. Galę poprowadzili: p.o. dyrektora WOK Alicja Węgorzewska-Whiskerd i doradca dyrektora ds. artystycznych WOK Jacek Laszczkowski.


27. Festiwal Mozartowski, którego Mecenasem jest Spółka PGE Polska Grupa Energetyczna S.A., zebrał bardzo dobre recenzje, zarówno za stronę artystyczną, jak i organizacyjną. Spektakle i koncerty odbywały się w Teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej oraz w wielu zabytkowych miejscach stolicy: na Zamku Królewskim, w Muzeum Łazienki Królewskie, w Muzeum Pałacu Króla Jana III Sobieskiego w Wilanowie czy w Kościele Seminaryjnym. Nowatorska formuła, bogaty repertuar, odtwarzanie dzieł Mozarta na historycznych instrumentach, udział uznanych artystów i bardzo wysoki poziom wykonawczy sprawiły, że od 12 czerwca do 15 lipca Warszawa była europejskim centrum muzyki poważnej.  Już teraz zapraszamy Państwa na kolejną, 28. edycję festiwalu.

 

1/10
1/10
2/10
2/10
3/10
3/10
4/10
4/10
5/10
5/10
6/10
6/10
7/10
7/10
8/10
8/10
9/10
9/10
10/10
10/10

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Wiadomości lokalne

Warto zobaczyć