Warszawa

Nasi Słonecznikowi zwycięzcy. Poznajmy ich bliżej!

Nasi Słonecznikowi zwycięzcy. Poznajmy ich bliżej!

Gdy emocje po tegorocznym plebiscycie pomału opadają, czas na podsumowanie. Na "pierwszy ogień" pragniemy przybliżyć sylwetki Zwycięzców, gdyż to Oni stali się największymi bohaterami tegorocznej Gali.

 

W tym roku w gronie laureatów Plebiscytu Słoneczniki znalazły się zarówno duże instytucje, jak i małe, oddolne, prywatne inicjatywy. Doceniamy wszystkich, którzy całe serce i wysiłek kierują w stronę najmłodszych, dbają o ich wszechstronny rozwój i starają się, aby ich wydarzenia wyróżniały się na tle innych.

 

Warszawa nie narzeka na brak oferty dedykowanej dzieciom i rodzinom. Nasz plebiscyt wyświetla te inicjatywy, które do konkursu zgłaszane są przez Uczestników wydarzeń. To Wy jesteście najlepszymi jurorami, to Wasze głosy decydują o tym, kto ubiegać może się o zaszczytny laur Złotego Słonecznika. Dlatego w imieniu Zwycięzców dziękujemy za wszystkie oddane głosy!

 

Statuetki wręczone zostały w sześciu kategoriach: Język, Sztuki Wizualne, Ruch, Przyroda, Logika, Muzyka.

Oto tegoroczni Zwycięzcy!

Klikając w każdy z obrazków znajdziecie szerszy opis inicjatyw:)

 

W kategorii JĘZYK Złotego Słonecznika otrzymała Szkoła Impro za Warsztaty improwizacji dla dzieci


W kategorii SZTUKI WIZUALNE Złotego Słonecznika otrzymało Muzeum Łazienki Królewskie za interaktywną wystawę edukacyjną „Przez dziurkę od klucza


W kategorii MUZYKA zwyciężyła Fundacja Muzyka jest dla Wszystkich za Smykofonię 


W kategorii RUCH statuetkę Złotego Słonecznika odebrała Fundacja Sto Pociech za Dzień Błota


W kategorii PRZYRODA zwyciężył Gabinet Weterynaryjny Uprzejmy Łoś za inicjatywę: Warsztaty zoologiczno-weterynaryjne z Uprzejmym Łosiem


W kategorii LOGIKA statuetka Złotego Słonecznika powędrowała do Samsung Electronics Polska za program Mistrzowie Kodowania Junior

 

Serdecznie gratulujemy zarówno zwycięzcom, jak i wszystkim nominowanym do tegorocznej nagrody!

 

opracowała: Agnieszka Bińczycka

 

1/6
1/6

Uprzejmy Łoś: Gabinet weterynaryjny, który swoją wizję i misję realizuje w bliskości z otoczeniem, w którym funkcjonuje. Co buduje nie tylko indywidualne podejście do czworonożnego pacjenta, ale także bycie częścią społeczności. Widzimy się nie tylko w trakcie wizyt ale również w lesie na spacerze, w warzywniaku i na lodach.


Dlaczego warsztaty dla dzieci?

 

Chęć dzielenia się wiedzą medyczną w sposób przyjazny i przystępny z najmłodszymi, których i tak nierzadko instruowaliśmy w naszym gabinecie, kiedy uświadomieni przez rodziców przychodzili ze swoimi pupilami. Zobaczyliśmy wówczas, jak wiele wiedzą, a jak wiele jest wciąż do zrobienia wychowując i uświadamiając najmłodsze pokolenia. To na czym najbardziej nam zależy to przede wszystkim pokazanie, że „nie taki lekarz straszny jak go malują”. Wizyta w gabinecie może być przyjemna, zarówno dla małoletniego właściciela jak i jego pupila.


Dla kogo i gdzie?
Warsztaty skierowane są dla Każdego, począwszy od maluchów w wieku przedszkolnym 4+ oraz szkolnym. Jest to moment, kiedy dzieci ze swoim doświadczeniem życiowym potrafią zrozumieć podstawowe informacje o pracy weterynarza oraz zagadnienia dotyczące pielęgnacji i profilaktyki zdrowia zwierząt.


Na swoim koncie Uprzejmy Łoś ma stałą współpracę z Helenowem, specjalnym ośrodkiem szkolno-wychowawczo-rehabilitacyjnym Towarzystwa Przyjaciół Dzieci oraz Fundacją Vis Maior i Fundacją Pies Przewodnik, działającymi na rzecz osób niewidomych oraz zajmujących się szkoleniem psów przewodników, przedszkolami, kawiarniami przyjaznymi dzieciom, domami kultury, szkołami językowymi. Co więcej, zajęcia poza jęz. polskim mogą odbywać się także po francusku czy angielsku.
Regularnie, zwłaszcza wiosną i na jesieni warsztaty organizowane są w gabinecie–Uprzejmym Łosiu mieszczącym się na terenie dzielnicy Wawer w Międzylesiu, w bliskim sąsiedztwie Centrum Zdrowia Dziecka. Większość spotkań realizowana jest wyjazdowo. Uprzejmy Łoś bywa we wszystkich dzielnicach Warszawy a także w miejscowościach ościennych.


Forma warsztatów?
Spotkania mają charakter informacyjny, poznawczy. Staramy się w przejrzysty sposób przekazać skondensowaną podstawową wiedzę o domowych zwierzakach wzbogaconą o demonstrację, także empiryczną przedmiotów pomocnych lekarzowi. Część teoretyczna wzbogacona jest o część praktyczną: karmimy zwierzęta, pokazujemy jak je pielęgnować, gdzie powinny mieszkać, czego potrzebują, żeby być zdrowe I szczęśliwe.  W tym celu korzystamy z pomocy naszych oraz zaprzyjaźnionych ulubieńców, którzy dzielnie asystują nam na zajęciach.
Uprzejmy Łoś nie pełni funkcji „obwoźnego zoo”.


Z kim?
Ekipa prowadząca zajęcia Uprzejmego Łosia, to zgrany team (Maciej Bekier, lekarz weterynarii, chirurg, prywatnie gitarzysta oraz kociarz oraz Anna Budzińska, edukator, organizator, lektor) a także przyjaciele. Wspomagani jesteśmy przez dzielne czworonogi: koty, psy, nietypowe świnki morskie oraz... jeże hodowlane.
Wszystkie zwierzęta posiadają własną historię, zostały adoptowane w mniej lub bardziej dramatycznych okolicznościach.
W przyjemnej atmosferze dzieci poznają zasady posiadania zwierząt, uczą się o odpowiedzialności związanej z utrzymywaniem zwierzęcia w domu, ćwiczą wrażliwość ekologiczną, a poza tym świetnie się przy tym bawią!

Warsztaty weterynaryjno-zoologiczne to doskonale zajęcia dla najmłodszych z wielu powodow:
1. Stwarzają możliwość kontakt z różnorodnymi zwierzętami oraz zdobycia wiedzy na temat iich charakterystyki i odmiennych potrzeb niezbędnych w opiece i pielęgnacji.
2. Rozwijają bądź wydobywają dziecięcą wrażliwość i empatię dla zwierząt.
3. Zaciekawiają światem zoologii oraz przyrody stając się wartościową alternatywą, dla powszechnych obecnie, multimedialnych propozycji spędzania wolnego czasu.

4. Kształtują właściwą postawę społeczną ucząc odpowiedzialności i troski o innych.
4. Dostarczają ogromnej radości dzieciom!

 

 

2/6
2/6
fot. Muzeum Łazienki Królewskie

Projekt "Przez dziurkę od klucza"; to inicjatywa łącząca w sobie dwa cykle warsztatów rodzinnych: "Mali Mistrzowie. Z wizytą u króla"; i "Klucz do holenderskiego domku"; oraz finalną Wystawę Miniatur Domków Holenderskich.

Działania były częścią programu Dni Holenderskich, towarzyszących wystawie malarstwa holenderskiego z Muzeum Mauritshuis w Hadze prezentowanej w Pałacu na Wyspie.
Projekt miał charakter dwuetapowy:
I etap: 2 cykle warsztatów rodzinnych dla dzieci w wieku 6-10 lat (kwiecień-maj), podczas których powstały dwie miniatury domków: Pałac na Wyspie i Dom Holenderski
II etap: interaktywna wystawa edukacyjna dla dzieci.


Podczas każdego z warsztatów dzieci i rodzice przenosząc się do niezwykłego świata miniatur (miniaturowych wnętrz domków i pałaców) mieli okazję zapoznać się z historią i kulturą XVII- i XVIII-wiecznej Europy. Na warsztatach wykonali własne miniaturowe domki wraz z wyposażeniem i poznali specyfikę pracy miniaturzysty.

I CYKL WARSZTATÓW
W przypadku cyklu Mali Mistrzowie. Z wizytą u króla; dedykowanego dzieciom ze spektrum autyzmu (autyzm, Zespół Aspergera, NLD) dzieci wspólnie z rodzicami poznawały zabytkowe wnętrza Pałacu na Wsypie, na podstawie których tworzyły pomniejszone własne wersje pomieszczeń. Partnerem warsztatów była Fundacja SYNAPSIS.
Cele osiągane na każdym spotkaniu: poznawcze, rozwojowe, a w końcu i artystyczne - wykonanie niewielkich przedmiotów codziennego użytku i umieszczenie ich we własnym miniaturowym pokoju (działania na warsztatach w muzeum oraz poza warsztatami koordynowane przez rodziców), mające na celu rozwój samodzielnej pracy dziecka, koordynacji, umiejętności stawiania celu i dążenia do niego, powtarzalności, a także rozmowy o codziennych potrzebach dzieci, co jest znacznie utrudnione w przypadku dzieci ze spektrum autyzmu.
Przygotowany przez dzieci miniaturowy Pałac na Wyspie stał się ich przewodnikiem po muzeum i jest prezentowany na wystawie miniatur domków holenderskich Przez dziurkę od klucza;.
W ramach warsztatów dzieci ze spektrum autyzmu nabywały także nowe kompetencje społeczne i umiejętności związane z poznawaniem muzeum i ogrodu:, samodzielność w muzeum, zwiedzanie, zasady zachowania, regulamin muzeum.

II CYKL WARSZTATÓW
Podczas warsztatów Klucz do holenderskiego domku; dzieci zainspirowane wnętrzami pokazanymi na obrazach holenderskich artystów doby Złotego Wieku, następnie odtwarzały w miniaturze domku holenderskiego.
Cele osiągane na każdym spotkaniu:
- analizowanie obrazów ukazujących wnętrza holenderskie i odnajdywanie ich charakterystycznych elementów w XVII-wiecznej Holandii,
- odtwarzanie wystroju wnętrz poprzez omówienie poszczególnych elementów, ich zapamiętywanie i umiejętne ustawianie w miniaturowych wnętrzach,
- wykonanie kopii mebli i sprzętów oraz tworzenie własnych, zaprojektowanych przez dzieci
- omówienie wnętrz XVII-wiecznych jako pretekst do rozmowy z dziećmi o wyglądzie i znaczeniu ich własnego domu (dom jako miejsce, dom jako relacje rodzinne, wspomnienia)
- integracja, umiejętność pracy zespołowej.

Wykonana przez dzieci kamienica-dom holenderski współtworzy ekspozycję wystawy Przez dziurkę od klucza;.

WYSTAWA
Wystawa miniatur domków holenderskich Przez dziurkę od klucza;
Podsumowaniem projektu jest interaktywna, edukacyjna wystaw dla dzieci Przez dziurkę od klucza; w Starej Kordegardzie, na której prezentowane są dwa domki (Pałac na Wyspie i Dom Holenderski), wykonane podczas warsztatów przez dzieci. Wystawy angażuje rodziny z dziećmi do aktywnego, wspólnego zwiedzania poprzez możliwość samodzielnej aranżacji wnętrz, uzupełniania i pozostawienia własnych skojarzeń, wspomnień związanych z domem.

Wystawa składa się z trzech części:
I. Dwóch domków: Pałacu na Wsypie i Domu Holenderskiego; każde z dzieci i rodziców odwiedzających wystawę może dowolnie zaaranżować miniaturowe pomieszczenia i poczuć się jak XVII-wieczny miniaturzysta;
II. Ściany interaktywnej z wielkoformatową reprodukcją, magnesami i opisem wnętrz holenderskiego domku Petronelli Oortman (z kolekcji Rijksmuseum w Amsterdamie), gdzie na zwiedzających czekają zadania, na które mogą odpowiedzieć wpisując lub rysując swoje zdanie, opinię (m.in. Jaką egzotyczną potrawę ugotowałbyś na obiad dla swojej rodziny? Napisz które z domowych obowiązków lubisz najbardziej a której najmniej?)
III. Niewielkich kamieniczek-skrzynek - po otwarciu drzwi każdej z nich ukazuje się inne dzieło i zadanie, aktywność nim inspirowana np. miniaturowa pozytywka na korbkę

Wystawa angażuje wiele zmysłów, wszystkie obiekty i stanowiska są analogowe, przeznaczone do dotykania, wyciągania, układania. Do ekspozycji powstał druk edukacyjny z aktywnościami powielający ścianę edukacyjną, pozwalający po wystawie kontynuować rodzicom rozmowy z dziećmi na temat ich własnego domu, rodziny i wspomnień.
Przestrzeń wystawy przystosowana została do potrzeb i wzrostu dzieci. Jest także dostosowana dla dzieci z niepełnosprawnościami sensorycznymi i intelektualnymi.

3/6
3/6
fot. Anna Łukasik

Fundacja Sto Pociech znajduje się nieopodal Kościoła Ojców Dominikanów na warszawskiej Starówce. Pośród licznych działań dedykowanych dzieciom, wyróżniono w naszym plebiscycie Dzień Błota. Święto to ma także swój wymiar międzynarodowy!

Dzięki najprostszym dostępnym przedmiotom: kamieniom, patykom, glinie, kawałkom drewna, naczyniom kuchennym dzieciaki mogły wyczarować świat odpowiadający ich potrzebom rozwojowym: przesypywać, przelewać napełniać wysypywać, przekopywać i rozgrzebywać. Czyli bawić się tak jak potrafią i lubią najlepiej, jednocześnie uwrażliwiając się na otaczającą przyrodę i twórczo ją wykorzystywać. Ponadto taka forma spędzania rodzinnego wolnego czasu zaproponowana przez Fundacje Sto pociech, jest o tyle istotna, że przypomina o fundamentalnym sposobu spędzania czasu przez dzieci "na dworze", z użyciem prozaicznych wspomagaczy harmonijnego rozwoju w postaci patyków, kamyków i piasku, która dla nas - rodziców była oczywista w latach 70 i 80tych, ale dla obecnych dzieci, w obliczu szybkiego rozwoju cywilizacyjnego i spędzania czasu na Instagramie albo w kawiarenkach parentingowych z kącikiem dla dzieci, jest co najwyżej mglistym wyobrażeniem. Na uwadze należy mieć także doskonałą organizację wydarzenia, bowiem zapewnione zostały oprócz darów natury, których zgromadzenie w środku miasta nie jest obecnie takie proste, także akcesoria kuchenne (co istotne nie dziecięce ale "dorosłe" co zgodne jest z panującymi trendami psychologicznymi rozwoju psychofizycznego dzieci, w tym pedagogiką Montessori), a także rozbudowane systemy przepływu wody i piasku. Finalnym efektem powyższego była doskonała zabawa dzieci i rodziców, która stanowiła właśnie dla mnie motywację do zgłoszenia ww inicjatywy, bo tylko dzięki takim przedsięwzięciom, organizowanym cyklicznie i regularnie, a także udostępnionym publicznie (informacja o dniu błota była łatwo dostępna dla rodziców z dziećmi), rodzice otrzymują realną pomoc w świadomym wychowywaniu własnych dzieci.

4/6
4/6

Program Mistrzowie Kodowania firmy Samsung Electronics, to pierwsza tego typu inicjatywa skierowana do przedszkoli. Jego oferta skierowana jest zarówno do dzieci w wieku przedszkolnych, jak i nauczycieli i rodziców. Głównym celem programu jest wspieranie innowacyjnych i aktywnych metod pracy z najmłodszymi. W czasie trwania zajęć dzieci poszerzają swoje umiejętności w zakresie logicznego i matematycznego myślenia, pamięci, koncentracji uwagi, koordynacji ruchowej, współpracy w grupie, a także kształtują odpowiednie nawyki związane z tematem bezpiecznego korzystania z nowoczesnych technologii.
Zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem maty edukacyjnej zaprojektowanej specjalnie dla potrzeb programu. Poprzez zabawę z matą dzieci rozwijają swoje umiejętności, a nauczyciel ma kompleksowe narzędzie, które pozwala prowadzić ciekawe i atrakcyjne zajęcia. Zagadki, łamigłówki, gry, zabawy muzyczne, ruchowa oraz zadania tematyczne są świetną okazją do zdobywania nowych zdolności. Dają szansę na ruch, możliwość manipulowania klockami które są dołączone do maty. Pozwala to dzieciom zaspokajać naturalną ciekawość i chęć wpływu na otaczającą je rzeczywistość.
Oprócz maty w odpowiednich proporcjach czasu dzieci utrwalają zdobyte umiejętności z wykorzystaniem tabletów i wyselekcjonowanych aplikacji. Tablety posiadają rysiki i są dostosowane do potrzeb najmłodszych użytkowników.
Mistrzowie Kodowania Junior ma na celu rozwijanie kompetencji miękkich u dzieci, naukę logicznego myślenia, zachęcenie przedszkolaków do współpracy w grupie, kształtowanie u dzieci dobrych nawyków cyfrowych oraz upowszechnianie wiedzy na temat bezpiecznego korzystania z nowoczesnych technologii.

Tego typu umiejętności są niezwykle ważne na każdym etapie życia dziecka, również podczas zmiany otoczenia z przedszkola na szkołę podstawową. Umiejętności przygotowujące do rozumienia elementarnych podstaw kodowania przedszkolaki zdobywają w trakcie tradycyjnych zabaw edukacyjnych pod okiem nauczycieli przedszkolnych. Ćwiczenia prowadzone są w parach oraz w grupach, dzięki czemu dzieci będą rozwijały swoje zdolności interpersonalne i uczyły się pracy zespołowej. Eksperci programu wypracowali również własne pomoce dydaktyczne, m.in. matę edukacyjną, na której wykorzystywać można elementy sudoku, szachów czy elementarnych podstaw kodowania. W czasie trwania zajęć Mistrzów Kodowania Junior dzieci rozwijają podstawowe funkcje poznawcze takie jak pamięć, koncentracja uwagi, analiza, synteza wzrokowa i słuchowa oraz koordynacja ruchowa.
Dla każdego rodzica rozwój ich dzieci jest najważniejszy. Jest to unikatowa oferta, ze tak małe dzieci uczestniczą w czymś ważnym i że są traktowane poważnie.
Bardzo ważnym elementem programu jest współpraca z nauczycielami i rodzicami. Nauczycielki przedszkola brały udział w stacjonarnych szkoleniach, gdzie na mogą rozwijać swoje umiejętności. Rodzice z kolei zaproszeni przez organizatorów na warsztaty, które pozwoliły poznać specyfikę zajęć realizowanych z pomocą maty i tabletów. Dzięki temu jako rodzice mogą poczuć się ważną częścią programu i wspierać dzieci w codziennym procesie uczenia się.
Dzieci uczą się podstaw kodowania, logicznego myślenia i przewidywania . Fajna inicjatywa, która rozwija dzieci i ich kreatywność.

5/6
5/6
Zdjęcie Fundacji Muzyka jest dla wszystkich

Smykofonia czyli koncerty muzyki poważnej dla maluszków, to bardzo spójny, rozwojowy projekt Fundacji Muzyka jest dla wszystkich, nakierowany na zainteresowanie muzyką klasyczną dzieci już od pierwszych miesięcy życia.

Koncerty muzyki poważnej dla Melomaluszków odbywają się od 2011 roku cyklicznie w dwóch miejscach: na Scenie Elektoralnej oraz w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia na Pradze Płd. W wakacje muzycy Smykofonii uczestniczą w Festiwalu Strefa Ciszy, i są gospodarzami sceny dla najmłodszych.
Hasło przewodnie idei koncertów dla najmłodszych: Na muzykę nigdy nie jest za wcześnie!
Wiedza o wczesnym rozwoju zdolności muzycznych dzieci, idea rodzinnego uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych oraz idee związane z terminem audience development (rozwój publiczności) są motorem działania dla wielu renomowanych instytucji w Europie i Ameryce Płn., które organizują stałe cykle koncertowe dla najmłodszych.
Bezpośrednią inspiracją Smykofonii jest cykl Chamber Tots (Kameralne Maluchy), organizowany przez słynną Wigmore Hall w Londynie.
Program Smykofonii budowany w oparciu o doświadczenia Fundacji Muzyka jest dla wszystkich, współpracujących  animatorów, pedagogów, ekspertów oraz wybitnych artystów.
Kształt koncertów Smykofonii wynika z potrzeb i możliwości percepcyjnych małych dzieci. Utwory są raczej krótkie i zróżnicowane, mają przejrzystą fakturę.
Tu nie ma sztywnego podziału na publiczność i orkiestrę: każde spotkanie z muzyką, to obcowanie z artystami, możliwość poznania instrumentów, oraz interakcji i zabawy dostosowanej do najmłodszych, a wszystko z największym kunsztem muzycznym, a także zamysłem pedagogicznym i niezwykłym pomysłem animacyjnym, jak dotrzeć do małego odbiorcy i uwrażliwić na piękno muzyki klasycznej. Smykofonia, to edukacja muzyczna z pomysłem!

6/6
6/6

Warsztaty improwizacji teatralnej dla dzieci autorstwa Szkoły Impro wykształcają na pierwszym miejscu umiejętności społeczne, mają ludzki wymiar.

Działania artystyczne, które za tym idą, są równie ważne, ale drugorzędne. Dzieci, które brały udział w stałych warsztatach, po dwóch miesiącach wspólnych zajęć były przygotowane, aby przed publicznością zaprezentować podstawowe gry improwizacyjne - wspólne opowiadanie historii, "dwugłowego eksperta", "zagranicznego poetę" i wiele innych gier, które normalnie wykorzystywane są w czasie spektakli dla dorosłych.


Co jest oryginale w warsztatach improwizacji dla dzieci?

Są inne, niż wiele zajęć w szkole. Nie ma tu ocen, instruktorki są partnerkami i pozwalają dzieciom samodzielne odkrywać własne reguły. Dzieci uczą się współpracy, pomagają sobie na scenie, są empatyczne i otwarte na oferty drugiej osoby.
Dzieci po warsztatach z improwizacji nabierają pewności siebie, zaczynają wierzyć w swoje możliwości, lepiej czują się w grupie i są chętne do współdziałania.

Warsztaty są doskonałą propozycją dla dzieci 7-13 lat!

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Wiadomości lokalne

Warto zobaczyć