Projekt "Przez dziurkę od klucza"; to inicjatywa łącząca w sobie dwa cykle warsztatów rodzinnych: "Mali Mistrzowie. Z wizytą u króla"; i "Klucz do holenderskiego domku"; oraz finalną Wystawę Miniatur Domków Holenderskich.
Działania były częścią programu Dni Holenderskich, towarzyszących wystawie malarstwa holenderskiego z Muzeum Mauritshuis w Hadze prezentowanej w Pałacu na Wyspie.
Projekt miał charakter dwuetapowy:
I etap: 2 cykle warsztatów rodzinnych dla dzieci w wieku 6-10 lat (kwiecień-maj), podczas których powstały dwie miniatury domków: Pałac na Wyspie i Dom Holenderski
II etap: interaktywna wystawa edukacyjna dla dzieci.
Podczas każdego z warsztatów dzieci i rodzice przenosząc się do niezwykłego świata miniatur (miniaturowych wnętrz domków i pałaców) mieli okazję zapoznać się z historią i kulturą XVII- i XVIII-wiecznej Europy. Na warsztatach wykonali własne miniaturowe domki wraz z wyposażeniem i poznali specyfikę pracy miniaturzysty.
I CYKL WARSZTATÓW
W przypadku cyklu Mali Mistrzowie. Z wizytą u króla; dedykowanego dzieciom ze spektrum autyzmu (autyzm, Zespół Aspergera, NLD) dzieci wspólnie z rodzicami poznawały zabytkowe wnętrza Pałacu na Wsypie, na podstawie których tworzyły pomniejszone własne wersje pomieszczeń. Partnerem warsztatów była Fundacja SYNAPSIS.
Cele osiągane na każdym spotkaniu: poznawcze, rozwojowe, a w końcu i artystyczne - wykonanie niewielkich przedmiotów codziennego użytku i umieszczenie ich we własnym miniaturowym pokoju (działania na warsztatach w muzeum oraz poza warsztatami koordynowane przez rodziców), mające na celu rozwój samodzielnej pracy dziecka, koordynacji, umiejętności stawiania celu i dążenia do niego, powtarzalności, a także rozmowy o codziennych potrzebach dzieci, co jest znacznie utrudnione w przypadku dzieci ze spektrum autyzmu.
Przygotowany przez dzieci miniaturowy Pałac na Wyspie stał się ich przewodnikiem po muzeum i jest prezentowany na wystawie miniatur domków holenderskich Przez dziurkę od klucza;.
W ramach warsztatów dzieci ze spektrum autyzmu nabywały także nowe kompetencje społeczne i umiejętności związane z poznawaniem muzeum i ogrodu:, samodzielność w muzeum, zwiedzanie, zasady zachowania, regulamin muzeum.
II CYKL WARSZTATÓW
Podczas warsztatów Klucz do holenderskiego domku; dzieci zainspirowane wnętrzami pokazanymi na obrazach holenderskich artystów doby Złotego Wieku, następnie odtwarzały w miniaturze domku holenderskiego.
Cele osiągane na każdym spotkaniu:
- analizowanie obrazów ukazujących wnętrza holenderskie i odnajdywanie ich charakterystycznych elementów w XVII-wiecznej Holandii,
- odtwarzanie wystroju wnętrz poprzez omówienie poszczególnych elementów, ich zapamiętywanie i umiejętne ustawianie w miniaturowych wnętrzach,
- wykonanie kopii mebli i sprzętów oraz tworzenie własnych, zaprojektowanych przez dzieci
- omówienie wnętrz XVII-wiecznych jako pretekst do rozmowy z dziećmi o wyglądzie i znaczeniu ich własnego domu (dom jako miejsce, dom jako relacje rodzinne, wspomnienia)
- integracja, umiejętność pracy zespołowej.
Wykonana przez dzieci kamienica-dom holenderski współtworzy ekspozycję wystawy Przez dziurkę od klucza;.
WYSTAWA
Wystawa miniatur domków holenderskich Przez dziurkę od klucza;
Podsumowaniem projektu jest interaktywna, edukacyjna wystaw dla dzieci Przez dziurkę od klucza; w Starej Kordegardzie, na której prezentowane są dwa domki (Pałac na Wyspie i Dom Holenderski), wykonane podczas warsztatów przez dzieci. Wystawy angażuje rodziny z dziećmi do aktywnego, wspólnego zwiedzania poprzez możliwość samodzielnej aranżacji wnętrz, uzupełniania i pozostawienia własnych skojarzeń, wspomnień związanych z domem.
Wystawa składa się z trzech części:
I. Dwóch domków: Pałacu na Wsypie i Domu Holenderskiego; każde z dzieci i rodziców odwiedzających wystawę może dowolnie zaaranżować miniaturowe pomieszczenia i poczuć się jak XVII-wieczny miniaturzysta;
II. Ściany interaktywnej z wielkoformatową reprodukcją, magnesami i opisem wnętrz holenderskiego domku Petronelli Oortman (z kolekcji Rijksmuseum w Amsterdamie), gdzie na zwiedzających czekają zadania, na które mogą odpowiedzieć wpisując lub rysując swoje zdanie, opinię (m.in. Jaką egzotyczną potrawę ugotowałbyś na obiad dla swojej rodziny? Napisz które z domowych obowiązków lubisz najbardziej a której najmniej?)
III. Niewielkich kamieniczek-skrzynek - po otwarciu drzwi każdej z nich ukazuje się inne dzieło i zadanie, aktywność nim inspirowana np. miniaturowa pozytywka na korbkę
Wystawa angażuje wiele zmysłów, wszystkie obiekty i stanowiska są analogowe, przeznaczone do dotykania, wyciągania, układania. Do ekspozycji powstał druk edukacyjny z aktywnościami powielający ścianę edukacyjną, pozwalający po wystawie kontynuować rodzicom rozmowy z dziećmi na temat ich własnego domu, rodziny i wspomnień.
Przestrzeń wystawy przystosowana została do potrzeb i wzrostu dzieci. Jest także dostosowana dla dzieci z niepełnosprawnościami sensorycznymi i intelektualnymi.