Śląsk

Ogólnopolska Pod naszym patronatem

Terra 3D

od 3 listopada do 18 listopada 2009
Wpis archiwalny

(USA 2009, czas trwania: 90 min.)

W KINACH OD 6 LISTOPADA
www.terra.hagi.pl

 

 

 

 

Twórcy:

reżyseria: Aristomenis Tsirbas
scenariusz: Evan Spiliotopulos
zdjęcia: Aristomenis Tsirbas
muzyka: Abel Korzeniowski


Obsada
Mala: Evan Rachel Wood
Jim: Luke Wilson
Generał Hemmer : Brian Cox
Robot Giddy: David Cross
Stewart: Chris Evans
Senn: Justin Long
Roven : Dennis Quaid
Doron: James Garner

 

WERSJA POLSKA: HAGI FILM WROCŁAW

Reżyseria: Igor Kujawski

Dialogi: Piotr Skotnicki

Obsada:
Mala: Maria Peszek
Jim: Paweł Małaszyński
Generał Hemmer : Miłogost Reczek
Robot Giddy: Krzysztof Dracz
Stewart: Michał Chorosiński
Senn: Konrad Imiela
Roven : Jan Blecki
Doron: Andrzej Wilk

Mastering kopii cyfrowej 3D
www.ASKOTMEDIA.pl

Montaż i zgranie wersji polskiej: Robert Maniak

Kierownictwo produkcji: Ewa Witan

 


Gdzieś w odległej galaktyce, na pięknej planecie Terra, mieszka lud żyjący w pokoju i harmonii ze wszystkimi innymi stworzeniami. Spokój planety zostaje jednak zakłócony przez przybycie Arki – statku, którym stał się domem ludzi od czasu zniszczenia Układu Słonecznego…
Czy nastoletnia Terranka Mala i młody żołnierz Jim mogą się zaprzyjaźnić ?
Czy wspólnie uda im się uratować zarówno ludzką rasę, jak i planetę Terra?

SYNOPIS
Kiedy miłujący pokój mieszkańcy pięknej planetyTerra zostają zaatakowani przez ostatnich przedstawicieli ludzkości dryfujących w starym statku kosmicznym, wszystko wskazuje na to, że rozpocznie się wojna dwóch ras o panowanie nad planetą. Ale czy przyjaźń między zbuntowaną młodą Terranką (głos: Evan Rachel Wood, w polskiej wersji językowej: Maria Peszek) i rannym pilotem (głos: Luke Wilson, polski dubbing: Paweł Małaszyński) może przekonać ich przywódców, że wojna nie jest rozwiązaniem?
Żyjący w idealnej harmonii, w miastach unoszących się nad chmurami, mieszkańcy Terry nie wiedzą czym jest wojna. Dlatego, gdy Terra zostaje zaatakowana przez ludzi uciekających przed wojną i katastrofą ekologiczną, wielu Terran wita ich początkowo jak bogów. Tylko młoda odważna Mala buntuje się po tym, jak jej ojciec zostaje przez ludzi porwany i doprowadza do zniszczenia jednego ze statków kosmicznych. Ratuje jednak jego pilota – człowieka o imieniu Jim.
W zamian za uratowanie życia, Jim obiecuje pomóc Mali w odnalezieniu ojca, zabiera ją w niebezpieczną podróż na Arkę – statek ludzi. W czasie drogi Mala i Jim zaczynają rozumieć, że ich rasy nie są aż tak bardzo od siebie odmienne. Ale Wojskowe Siły Ziemi są gotowe do inwazji na Terrę i uczynienia z niej planety nie nadającej się do zamieszkania przez Terran. Mala i Jim muszą znaleźć sposób, żeby pomóc dwóm rasom koegzystować – zanim będzie za późno.

 

TERRA: POCZĄTEK
Pomysł na film „Terra” powstał już w młodości reżysera Aristomenisa Tsirbasa. Podczas czytania „Wojen Światów” H. G. Wellsa, Montrealczyka uderzył sposób przedstawienia najeźdźców: nie tylko wykazywali oni takie same imperialistyczne zachowania jakie ludzie na przestrzeni dziejów: inwazje, kolonizacje i gwałtowne ekspansje na tereny okupowane, ale też motywy ich postępowania nie zostały zbadane.

„Często zauważałem, że bardziej interesują mnie motywy postępowania kosmitów, niż nasza reakcja na to co robią” mówi Tsirbas. Taki sam wzór spostrzegł we wszystkich opowieściach o inwazji kosmitów i wpadł na pomysł, aby całą ta konwencję odwrócić „do góry nogami”. „ Jeśli kosmici w tych historiach zachowują się tak jak my, to dlaczego po prostu nie uczynimy ich ludźmi, a inwazji nie pokażemy z punktu widzenia kosmitów? Mówi Tsirbas „Ważną częścią tego pomysłu było umotywowanie postępowania najeźdźców - czyli nas – tak, aby wyszli poza schemat bycia tylko tymi złymi”.

Tsirbas napisał więc scenariusz według swojego pomysłu. Ale musiało upłynąć kilka lat zanim ten scenariusz pojawił się na wielkim ekranie w obecnej formie. W międzyczasie, Tsirbas (który przybrał pseudonim Meni) rozpoczął pracę przy tworzeniu filmów krótkometrażowych i efektów specjalnych z nadzieją, że kiedyś zrealizuje swój pomysł.
Jednym z projektów Tsirbasa była krótkometrażowa Terra, która otrzymała m.in., Nagrodę Publiczności dla Najlepszej Animacji podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Palm Springs w roku 2003 i Director’s Choice Award podczas Festiwalu Filmu i Video w Black Maria w roku 2004. Film zainteresował producenta Keitha Caldera, który był właśnie w trakcie tworzenia firmy Snoot Entertainment, mającej zajmować się animacją i live-action.
„Szukaliśmy pośród wszystkich zwycięzców festiwali filmów krótkometrażowych, kiedy trafiliśmy na „Terrę” Meniego”, wspomina Calder. „ Odwrócenie sytuacji kosmici-inwazja wydało nam się naprawdę mocne. I film całkowicie różnił się wizualnie od tego, co widzieliśmy do tej pory”.
Grupa utworzona pod szyldem Snoot, składająca się z Tsirbasa i producentów: Caldera, Dane Allan Smith, Jessica Wu i Ryana Colucca, wzięła się za rozwijanie krótkometrażowej Terry w film pełnometrażowy.”Stworzyliśmy scenariusz, który wszystkim nam się podobał i wtedy Evan Spiliotopoulos użył swojej magii i zrobił fantastyczną robotę „ucieleśniając to” mówi Jessica Wu. „Evan miał duże doświadczenie, pracował dla animacji Disneya i innych studio. Nie tylko dostarczył nam świetny scenariusz, ale też użyczył nam swojego doświadczenia i cierpliwości”
„TERRA” jest przede wszystkim rodzinnym filmem przygodowym, ale niesie w sobie także przesłanie dotyczące społeczeństwa i ochrony środowiska. Głównym powodem dla jakiego ludzie interesują się Terrą – nazwę tę nadali planecie od łacińskiego słowa oznaczającego Ziemię – jest to, że zniszczyli swoją rodzimą planetę. Jednak już wcześniej, podczas wojny międzyplanetarnej, skolonizowali Wenus i Marsa.
„Jednym z powodów dla którego ludzie są zmuszeni opuścić Ziemię jest to, że wyczerpali jej zasoby naturalne” tłumaczy Tsirbas. „Ponieważ dużą część widowni będą stanowić dzieci, ważne dla mnie było, aby idea ochrony środowiska była zawarta w opowieści. Następnym pokoleniom zostawiamy Ziemię, która według najbardziej szanowanych naukowców, przechodzi spowodowane działaniami człowieka groźne zmiany. Terra pokazuje najgorszy możliwy obraz przyszłości: niegościnna Ziemia zmusza naszą rasę do szukania domu gdzie indziej we wszechświecie.”
Calder mówi, że największe przeboje science fiction mówią o sprawach związanych z naszym domem i zakorzenionych w rzeczywistości. „ Zawsze myśleliśmy o filmie „Terra” jak o filmie rodzinnym i uznaliśmy, że dyskusja o ochronie naszej planety jest ważnym tematem dla każdej rodziny” mówi.
TERRA: PODRÓŻ
Trzy lata temu, twórcom „TERRY”powiedziano, że zrobienie przygodowego filmu scince-fiction poza studiem jest „niemożliwe”. Nieposkromiony zespół producentów debiutujących przy produkcji długometrażowej i niedoświadczony reżyser Aristomenis Tsirbas, postanowili to sprawdzić.
Mimo, że Calder był tym zainteresowany, nigdy nie było żadnych wątpliwości, że to Tsirbas, który uczęszczał do szkoły filmowej na uniwersytecie Montreal’s Concordia, będzie reżyserował film. „Reżyserując krótkometrażową Terrę wykonał fantastyczną pracę. A to właśnie Terra była używana jako wzór dla kluczowych scen w pełnometrażowej wersji animacji” mówi producent, „ On żył i oddychał tym filmem przez siedem lat. Bez niego nie było by pełnometrażowej Terry”

Ponieważ Tsirbas od początku wyobrażał sobie ten film jako epopeje science-fiction z żywą akcją, kiedy tylko pojawiła się możliwość stworzenia” Terry” przy użyciu nowatorskiej techniki animacji komputerowej, nie zawahał się. Proces animacji dał mu narzędzia, których potrzebował aby stworzyć intrygujący wizualnie świat Terran, ogromne statki Sił Ziemi i wstrząsającą sekwencję bitwy – a to wszystko przy zachowaniu sposobu opowiadania przystępnego dla dzieci.

Od początku Tsirbas miał określone pomysły dotyczące wyglądu filmu. Na przykład mówił, że chce aby postacie byle jak najbardziej realistyczne, ale miały też zachować jakość animacji ręcznej. Podobnie, kamera do animacji miała specjalnie naśladować ograniczenia i niedoskonałości kamery do rejestrowania żywej akcji.
W filmie użyto grafiki 3D do stworzenia zdumiewających efektów . „3D idealnie pasuje do tego filmu” mówi Tsirbas. „Efekt trójwymiarowy wspaniale uzupełnia i wzmacnia wciągający świat kosmitów, przy czym zwiększa energię scen batalistycznych”.
Początkowo film stworzono w technice 2D, ale został nakręcony w taki sposób, że druga kamera, z możliwością edycji ustawień stereo, mogła zostać dodana w dowolnym momencie i dać prawdziwy efekt 3D. „ Po naszym sukcesie na festiwalach i zainteresowaniu dystrybucji, musieliśmy stworzyć mały zespól i złożyć cały film jeszcze raz, z innej perspektywy.” mówi Tsirbas. „ Opracowaliśmy system, który pozwolił nam kontrolować zachowanie efektu stereo klatka po klatce.”
Proces nie odbył się bez wyzwań. Tsirbas wypomina niemal namacalny strach zespołu, gdy próbowali stworzyć połączenie między dwoma zupełnie odmiennymi programami do grafiki komputerowej - LightWave 3D i Maya – tak aby móc korzystać z dwóch pakietów mocnych w renderingu i animacji postaci. „ Po rozległym oskryptowaniu i rozwiązaniu problemów, wysłaliśmy pierwszą klatkę przez połączenie i, ku naszemu wielkiemu zdumieniu, wszystko doskonale zadziałało” wspomina reżyser. „wszyscy popatrzyliśmy na siebie z niedowierzaniem. Wtedy właśnie nabrałem pewności, że ten „niemożliwy” projekt zakończymy sukcesem.
 

Wydarzenia na Śląsku

Przeczytaj również

Warto zobaczyć