Czy dzieci mogą interesować się sztuką? Czy potrafią znaleźć swoje miejsce w artystycznym świecie? Projekt „Punkty widzenia. Młodzi o Triennale” pokazuje, że młodych ze sztuką łączy o wiele więcej, niż można by przypuszczać, a ich spojrzenie na twórczość często wydobywa na światło dzienne to, czego nie widzą dorośli!
Wysoka sterta poskładanych tkanin w różnobarwne wzory, która wyglądem przypomina szorstką, złożoną ze skrawków niepasujących do siebie elementów statuę. Co może symbolizować? O czym pomyślelibyście, patrząc na ten dziwny zbiór materiałów? Zdaniem ucznia piątej klasy, uczestniczącego w projekcie Adama, kompozycja ta pokazuje ulotność ludzkiego życia, które przemija, pozostawiając po sobie zaledwie kilka materialnych śladów, takich właśnie jak ujęte w niezgrabny stos płótna.
„Tkanina triumfuje w czasie nad człowiekiem, który się nią okrywał. Gdyby mogła przemówić, opowiedziałaby historie noszących ją ludzi. Totem stanowi niejako hołd złożony ich pamięci. Zamyka kruchość ludzkiego życia w innej — pozacielesnej materii” – tłumaczy, przedstawiając swoją interpretację.
fot. HaWa
Zaskakujące? Świeże? Inne? Takie właśnie jest spojrzenie, które proponują uczestniczące w wyjątkowym projekcie Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi dzieci. „Punkty widzenia. Młodzi o Triennale” to przedsięwzięcie, które stawia sobie za cel zatarcie granic pomiędzy sztuką i instytucją Muzeum a najmłodszymi ich użytkownikami. W ramach inicjatywy grono zainteresowanych światem artyzmu uczniów wieku 8-14 lat ma okazję zapoznać się z pracami przygotowanymi na 16. Międzynarodowe Triennale Tkaniny, a także wziąć udział w kilkumiesięcznych warsztatach, dzięki którym nauczą się, w jaki sposób mówić o projektowaniu, materiale i sztuce.
Projekt daje dzieciom szansę na wcielenie się w rolę krytyków, fotografów i muzealnych przewodników, co pozwala im na przyjrzenie się sztuce od zupełnie innej, niż dotychczas strony. Efektem ich zmagań są indywidualne katalogi, w których znajdują się zdjęcia wybranych przez uczestników kompozycji wraz z ich opisami i proponowanymi interpretacjami. Publikacje zawierają przemyślenia i refleksje dzieci, pokazując ich wyjątkową wrażliwość i odmienny od dorosłego sposób postrzegania świata.
fot. HaWa
„Przed projektem tkanina była dla mnie rzeczą raczej zwykłą, służącą do uszycia ubrań czy pościeli. W projekcie odkryłam, że może posłużyć jako materiał do stworzenia prac wyrażających różne przesłania, różne emocje. Dzięki wsparciu pani Magdy Gonery (koordynatorki przedsięwzięcia) mogłam zobaczyć prace z różnych perspektyw. To rozwija ciekawość, pokazuje, że praca nie jest tylko kawałkiem tkaniny, że ma przesłanie. Ciekawe jest też to, że każdy artysta realizuje temat inaczej – według swoich poglądów, pokazując, co jest dla niego ważne” – mówi 8-letnia Nadia, uczestniczka programu.
Projekt „Punkty widzenia. Młodzi o Triennale” w wyjątkowy sposób otwiera się na dzieci, dając im szansę na poznanie świata sztuki od podszewki, jednocześnie wyposażając je w odpowiednie narzędzia do podzielenia się wiedzą na jego temat z innymi. W skład odbywających się w ramach inicjatywy warsztatów wchodzą bowiem m.in. zajęcia z emisji głosu, projektowania graficznego czy właściwej redakcji tekstu. Dzięki nim młodzi uczą się, jak w najbardziej trafny i przystępny sposób przedstawić otoczeniu własną perspektywę oglądanej rzeczywistości.
W 2020 roku na młodych adeptów sztuki czeka ponadto jeszcze jedno wyjątkowe zadanie, czyli organizacja własnej, interaktywnej wystawy, za pomocą której spróbują zafascynować tkaniną artystyczną kolejne grono - i młodszych, i tych starszych - użytkowników sztuki. „Punkty widzenia. Młodzi o Triennale” ponownie dadzą więc dzieciom możliwość obcowania ze światem tkaniny, o którego zakamarkach będą jednak tym razem opowiadać one same!
fot. HaWa