Warszawa

W służbie dzieciom - działalność KOPD

W służbie dzieciom - działalność KOPD

Dzieci mają głos - udziela im go Komitet Ochrony Praw Dziecka.

 

Przed nami 18. edycja organizowanego corocznie przez Komitet Ochrony Praw Dziecka konkursu pt. „Świat przyjazny dziecku”. Podstawowym celem projektu jest wyróżnienie produktów, miejsc i inicjatyw dla dzieci, które swoją wysoką jakością wspierają harmonijny i zrównoważony rozwój najmłodszych. O tej wartościowej akcji oraz wielu innych, jakie KOPD podejmuje w ramach swojej zakrojonej na szeroką skalę działalności, opowiada nam Magdalena Stachowiak-Alexandrowicz, Członek Zarządu Krajowego oraz Manager PR i promocji KOPD.

 

 

 

 

Jaka myśl przyświeca działalności Komitetu Ochrony Praw Dziecka?


Nasza organizacja, działająca od 1981 roku, za cel swoich działań przyjęła tworzenie świata przyjaznego dziecku. Realizujemy tę misję poprzez udzielanie bezpłatnych mediacji oraz porad prawnych, psychologicznych i pedagogicznych. Organizujemy również warsztaty rozwoju umiejętności rodzicielskich i psychoedukacyjne grupy wsparcia dla rodziców czy opiekunów. Od blisko czterdziestu lat niesiemy pomoc tym, którzy nie potrafią bronić się sami – dzieciom.

 

Wszystkie tworzone przez nas z myślą o edukacji projekty i eventy – a jest ich sporo – mają na celu zarówno przybliżanie zagadnień dotyczących praw dziecka i naszych działań, jak i zapewnianie środków finansowych na dalszą pracę Komitetu. Jesteśmy także otwarci na propozycje współpracy z firmami oraz inicjatywy wychodzące od młodzieży. Dla przykładu – w czerwcu tego roku uczniowie z warszawskich szkół po raz drugi podjęli się organizacji akcji „Błękitny tydzień”, która ma na celu uświadomienie problemu przemocy oraz przybliżenia sposobów, w jakie można sobie z nim radzić. Już w grudniu ruszamy więc z kolejną edycją tego ważnego projektu!

 

Jakie kampanie organizuje w ramach swojej działalności KOPD?


W tym momencie zakończyliśmy właśnie realizowaną przy współpracy z marką Nan 2 Optiro kampanię pt: „Mądre rodzicielstwo”, której celem było szerzenie wiedzy na temat właściwego wychowywania dzieci. W ramach projektu powstało wiele eksperckich artykułów pióra Mirosławy Kątnej, Przewodniczącej Zarządu KOPD oraz naszych społecznych doradców: dr Aleksandry Piotrowskiej, dr Ewy Woydyłło i Doroty Zawadzkiej. Kampania miała uświadomić rodzicom i opiekunom znaczenie mądrego rodzicielstwa.

 

Nasza kolejna kampania, „Nie pozwól, aby narodziły się w nim demony”, zbiera blisko czterdziestoletnie doświadczenie członków KOPD, by traktować o przeciwdziałaniu przemocy. Zależy nam, by do jak największej liczby osób dotrzeć z przekazem: „Nie pozwól żeby w dziecku narodziły się demony i szły z nim przez całe życie”.

 

Warto także wspomnieć o projekcie realizowanym pod egidą KOPD, w który włączyło się kilka czołowych w Polsce instytucji oraz ekspertów współpracujących z rodzinami. W ten sposób powstały „Standardy pomocy dziecku w sytuacji rozstania rodziców”, czyli dokument systematyzujący informacje pomocne dziecku i jego bliskim w sytuacji rozpadu rodziny.

 

Jedną z inicjatyw organizowanych przez KOPD jest konkurs "Świat Przyjazny Dziecku", który w tym roku będzie miał swoją 18. edycję. Jakie są jego główne założenia?

 

Konkurs „Świat przyjazny dziecku” to jeden z naszych strategicznych projektów edukacyjno-fundraisingowych. Od osiemnastu lat wskazujemy rodzicom i opiekunom wartościowe książki, zabawki i miejsca przyjazne najmłodszym. Logo KOPD i Konkursu „Świat Przyjazny Dziecku” to gwarancja, że wybierają przedmioty o naprawdę wysokiej jakości. Konkurs ma na celu wybór najlepszych produktów, wydarzeń i placówek dla dzieci. Obecnie trwa Osiemnastka - osiemnasta edycja, podczas której można się zgłaszać do Konkursu. Na ankietę i produkty czekamy do 10 grudnia.

 

Do kogo kierowany jest konkurs?

 

Konkurs skierowany jest do producentów, dystrybutorów i wydawców produktów oraz usług dla dzieci w wieku od 0 do 17 roku życia, których wyroby – takie jak książki, zabawki, inicjatywy i gry – są oceniane przez naszą kapitułę, złożoną z eksperckiego grona artystów, psychologów i pedagogów.

 

W tym momencie czekamy na zgłoszenia (formularz i regulamin), a w styczniu przejdziemy już do obrad. Każdy produkt zostanie przejrzany, przeczytany i oceniony. Wyniki ogłosimy podczas uroczystej gali, która w tym roku, z okazji osiemnastych urodzin konkursu, będzie jeszcze bardziej wyjątkowa. Każdy laureat akcji ma prawo do używania logo KOPD i Konkursu.

 

Patrząc na tegoroczną listę zgłoszeń, mogę powiedzieć, że pojawiają się na niej te same firmy, co w latach ubiegłych, które każdego roku zgłaszają nowe produkty. Naszym stałym partnerom szczególnie dziękuję za zaufanie. Dziękuję również tym przedsiębiorcom i wydawcom, którzy debiutują w 18. edycji Konkursu. Bardzo doceniamy ponadto powroty po latach, które obserwujemy w każdej, a więc także i w tej odsłonie „Świata przyjaznego dzieciom”.

 

W jaki sposób można wspomóc działalność KOPD?


Możliwości jest bardzo wiele. Obecnie w sieci SMYK trwa publiczna zbiórka funduszy, którą możemy wspomóc, wrzucając podczas zakupów datek do specjalnej puszki przy kasie. W szkołach za chwilę rusza wspomniana już akcja „Błękitny tydzień”,  a później odbędą się kolejne zbiórki – tym razem w sieci sklepów Świat Zabawek.  Wesprzeć nas można także przekazując darowiznę (czy to jako firma, czy osoba prywatna - np. poprzez naszą stronę na Facebooku). Jesteśmy ponadto otwarci na różne pomysły i propozycje  dotyczące kampanii, wydarzeń czy projektów CSR-owych.

 

Cenną sprawą są dla nas również szeroko rozumiane usługi firm, dzięki którym wszystkie środki finansowe możemy przeznaczyć na pomoc dzieciom, ich  rodzicom i opiekunom. W taki sposób właśnie każdego roku Konkurs "Świat Przyjazny Dziecku" jest wspierany przez agencję marketingową AKON oraz agencję PR Procontent Communiaction.

 

Na przyszły rok mamy już wiele konkretnych projektów oraz planów współpracy z przedsiębiorstwami, szkołami i instytucjami kultury. Dzieje się u nas bardzo dużo! A wszystko po to, żeby świat rzeczywiście był przyjazny dzieciom.

 

Magdalena Stachowiak-Alexandrowicz, Członek  Zarządu Krajowego oraz Manager PR i promocji KOPD.

 

fot. Piotr Molęcki

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć