Kampania Kolejowe ABC to ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna z zakresu bezpieczeństwa kolejowego. To także źródło wiedzy na temat sposobów właściwego reagowania w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia.
Projekt jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020. Dofinansowanie UE z Funduszu Spójności wynosi prawie 23,5 mln złotych (23 485 500,00 zł). Kampania będzie realizowana do końca 2021 r.
W ramach Kampanii Kolejowe ABC Urząd Transportu Kolejowego propaguje zasady bezpieczeństwa oraz wartości i wzorce związane z odpowiedzialnym zachowaniem podczas korzystania z transportu kolejowego, a także podczas poruszania się na obszarach stacji, przystanków i przejazdów kolejowych.
Red.: Do kogo skierowana jest Kampania Kolejowe ABC?
Prezes UTK: Kampania skierowana jest przede wszystkim do dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, ale także do ich wychowawców, opiekunów, nauczycieli i rodziców. Fascynacja pociągami rozpoczyna się już od najmłodszych lat. Wraz z nią chcemy popularyzować odpowiednie wzorce zachowań. Dlatego to właśnie dzieci są głównymi odbiorcami Kampanii Kolejowe ABC. Efekty kampanii procentować będą w czasie, kiedy nasze dzieci dorosną i staną się samodzielnymi użytkownikami ruchu: pieszymi, kierowcami i pasażerami pociągów.
Red.: W ramach Kampanii Kolejowe ABC edukatorzy prowadzą zajęcia w szkołach i przedszkolach. Jakie placówki Państwo odwiedzają?
Prezes UTK: Akcja zakłada przeprowadzenie około 700 interaktywnych zajęć edukacyjnych w szkołach i przedszkolach na terenie całej Polski do końca 2021 roku. Uczestniczyć w nich będzie około 21 tysięcy dzieci. Szczególnie istotne jest dla nas dotarcie do gmin, w których w ostatnich latach doszło do wypadków i niebezpiecznych zdarzeń na przejazdach kolejowych i tzw. dzikich przejściach. Do tej pory zajęcia z udziałem około 6 000 dzieci odbyły się w ponad 200 placówkach edukacyjnych.
Red.: Elementem kampanii jest konkurs dla szkół. Proszę powiedzieć, jakie walory edukacyjne niesie on za sobą?
Prezes UTK: Uczniowie klas IV-VI szkół podstawowych z całej Polski mogą rywalizować w grze mobilnej „Kolejowe ABC”. Gra w interaktywny sposób bawi i uczy, kreatywnie rozwijając dzieci oraz młodzież. Jednocześnie za jej pomocą w instynktowny sposób młodzi ludzie przyswajają zasady bezpieczeństwa i prawidłowe zachowania na terenach kolejowych. Bezpłatnie można pobrać aplikację z App Store (dla systemu iOS) oraz z Google Play (dla systemu Android).
Podczas rozgrywki gracz napotyka na zadania specjalne, które musi wykonać, aby otrzymać dodatkowe punkty oraz bonusy. W przypadku niepoprawnego wykonania zadania traci punkty, a rozgrywka staje się utrudniona. Zadaniem dzieci jest zbieranie punktów dla swojej klasy. Wygrywa ta klasa, która zdobędzie największą liczbę punktów. Zauważyliśmy, że chęć wygranej mobilizuje uczniów z całej klasy, wszyscy wspólnie dążą do celu. Nagrodą dla klasy, która wygra, jest wyjazd na zieloną szkołę.
Red.: Dlaczego warto korzystać z aplikacji mobilnej stworzonej na potrzeby kampanii?
Prezes UTK: Dzieci coraz chętniej korzystają z aplikacji „Kolejowe ABC”. Jest ona połączeniem gry zręcznościowej, wymagającej użycia zdolności motorycznych i refleksu, oraz gry logicznej, stawiającej przed graczem zagadki o różnym poziomie trudności. W aplikacji młody gracz wyrusza w podróż do babci i dziadka, natrafiając po drodze na różne zadania i przeszkody. Celem jest jak najszybsze ukończenie poziomu poprzez sprawne omijanie przeszkód, unikanie spowolnień i wybór optymalnej trasy, przy jednoczesnym zachowaniu zasad bezpieczeństwa na drodze i obszarach kolejowych.
Warto korzystać z gry przede wszystkim dlatego, że uczy ona poprzez zabawę, ale także ze względu na możliwość wygrania nagród w konkursach. Pierwszy konkurs trwał do 23 kwietnia, a drugi do 12 maja. Nagrodami są zielone szkoły – w Bieszczadach i w Górach Świętokrzyskich. Kolejne konkursy ogłosimy po wakacjach.
Red.: W jaki sposób gra uczy bezpiecznych zachowań na kolei?
Prezes UTK: Podczas rozgrywki przypominamy sobie, że nie możemy przechodzić przez przejazdy z rogatkami w momencie ich opuszczania się i podnoszenia – tylko czekamy aż zapory całkowicie się podniosą. Jeśli gracz wejdzie na tory podczas opuszczania się rogatek, musi od pewnego miejsca powtórzyć rozgrywkę. Grając, uczymy się, że na przejściach kolejowych musimy zachować szczególną ostrożność, a tory przekraczamy wyłącznie w miejscach wyznaczonych.
Red.: Jak zachęciłby Pan młodych użytkowników Internetu do korzystania z aplikacji?
Prezes UTK: Gra „Kolejowe ABC” to przede wszystkim świetna zabawa, a przy okazji okazja do sprawdzenia swojej wiedzy oraz umiejętności. Dla uczniów z klas IV-VI szkół podstawowych dodatkową zachętą z pewnością będą konkursy organizowane w ramach aplikacji.
Red.: W jaki sposób w kampanię angażują się młodzi popularni vlogerzy?
Prezes UTK: Pod koniec 2018 r. w ramach kampanii medialnej rozpoczęliśmy współpracę z dziecięcymi vlogerami popularnych kanałów serwisu YouTube. Młodzi twórcy przygotowują filmy dotyczące bezpieczeństwa na peronach, w pociągach i na przejazdach kolejowych. Przekaz kierowany jest do dzieci w wieku 9-12 lat. Zadaniem vlogerów jest przekazanie w swobodny sposób najważniejszych informacji o tym, jak bezpiecznie podróżować pociągiem oraz jakich zasad przestrzegać, przebywając na terenach kolejowych.
Red.: Kogo i dlaczego zaprosili Państwo do projektu?
Prezes UTK: Współpracujemy z vlogerami popularnych kanałów serwisu YouTube: Mateuszem Ciawłowskim, zespołem MY3 oraz autorami kanałów Hejka tu Lenka i Zabawy Mistrzów. Jednym z największych wyzwań jest dotarcie do młodych osób w sposób ciekawy i angażujący. Na młodych odbiorców bardzo duży wpływ mają twórcy videoblogów, dlatego to właśnie z nimi zdecydowaliśmy się współpracować przy Kampanii Kolejowe ABC. Mamy nadzieję, że ich zaangażowanie bezpośrednio przełoży się na jeszcze większą świadomość w zakresie bezpieczeństwa na kolei.
Red.: Jakie działania będą prowadzone w najbliższym czasie?
Prezes UTK: Założeniem Kampanii Kolejowe ABC jest dotarcie do jak największej liczby osób, dlatego poza zajęciami realizujemy informacyjno-edukacyjną kampanię medialną. Spoty reklamowe są emitowane w telewizji, internecie, w kinach. Filmy wyświetlane są także w pociągach przewoźników: PKP Intercity, Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście, Kolei Wielkopolskich i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. W tym momencie emitowane są dwa spoty reklamowe z udziałem bohatera akcji, nosorożca Rogatka, który pokazuje dzieciom, jak zachować się w pobliżu przejazdów kolejowych. Łącznie w ramach kampanii powstanie 5 spotów poświęconych bezpieczeństwu w pobliżu torowisk i przejazdów kolejowych. Od marca bezpieczeństwo na kolei jest także tematem programów telewizyjnych adresowanych do dzieci. Są to Myszka w Paski na kanale Mini Mini oraz programy w stacji TVP ABC, takie jak Teleranek, Zwierzaki Czytaki, Czytanie przed spaniem.
W najbliższym czasie będziemy organizować pikniki edukacyjne. Już 1 czerwca w Parku Jordana w Krakowie całe rodziny będą mogły bawić się i uczyć w specjalnie zaaranżowanych kolejowych miasteczkach podczas rodzinnego pikniku edukacyjnego. Impreza pod hasłem „Hej przygodo! Odwiedź Peronowo!” to pomysł na kreatywne spędzenie Dnia Dziecka. Wyjątkowe atrakcje połączone z walorem edukacyjnym przypomną o najważniejszych zasadach bezpiecznego podróżowania koleją.
Ponadto podczas wakacji zorganizujemy edukacyjne pikniki rodzinne w polskich kurortach nadmorskich: Rewalu, Władysławowie, Ustce i Kołobrzegu. Wszystkie imprezy będą miały charakter otwarty i będą bezpłatne. Podczas imprez będzie można skorzystać z różnorodnych atrakcji, gier, zabaw, warsztatów i konkursów związanych z tematyką bezpieczeństwa na obszarach kolejowych. Już teraz serdecznie zachęcam dzieci i rodziców do udziału w naszych piknikach oraz wspólnego spędzania czasu, do wspólnej nauki i zabawy.