Spis treści
Wprowadzenie
Sztuka jako wehikuł poznania
Uczenie się. Od teorii do praktyki
Aktywna rola dziecka w budowaniu wiedzy o świecie.
-
Uczenie się w ujęciu konstruktywistycznym
-
Uczenie się przez doświadczenie – koncepcja Jeana Piageta
-
Uczenie się w interakcjach z innymi – koncepcja Lwa Wygotskiego
-
Budowanie rusztowania – koncepcje Jerome’a S. Brunera i Marca Bornsteina
-
Sztuka jako narzędzie poznawania i przeżywania świata – koncepcje Stefana Szumana
Zasady skutecznej edukacji
-
Pamięć
-
Uwaga
-
Wyobraźnia
-
Odnoszenie się do Ja
-
Uczenie się przez doświadczenie
-
Emocje
-
Motywacja
Twórczość rysunkowa dzieci
Charakterystyka rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Indywidualna charakterystyka dziecka
Dzieci w wieku przedszkolnym
Charakterystyka rozwoju
-
Rozwój sensoryczny i motoryczny
-
Rozwój poznawczy
-
Rozwój społeczno-emocjonalny
Najważniejsze aspekty rozwoju związane z procesem uczenia się
-
Uczenie się przez zabawę
-
Uwaga
-
Samoregulacja
-
Ruch/wielozmysłowość
-
Praktyczne wskazówki
Propozycje warsztatów z dziećmi w wieku przedszkolnym
-
Tworzymy obiekt sensoryczny
-
Pojęcia wprowadzane podczas zajęć
-
Inspiracja
-
Scenariusz zajęć
Robimy sałatkę
-
Pojęcia wprowadzane podczas zajęć
-
Inspiracja
-
Scenariusz zajęć
Propozycje innych tematów zajęć
Dzieci w wieku wczesnoszkolnym
Charakterystyka rozwoju
-
Rozwój motoryczny
-
Rozwój poznawczy
-
Rozwój społeczno-emocjonalny
Najważniejsze aspekty rozwoju związane z procesem uczenia się
-
Zabawy z regułami i gry
-
Uczenie się przez współpracę i przyjmowanie różnych perspektyw
-
Uwaga i samoregulacja
-
Praktyczne wskazówki
Propozycje warsztatów z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym
-
Tworzymy abstrakcję
-
Pojęcia wprowadzane podczas zajęć
-
Inspiracja
-
Scenariusz zajęć
-
Budujemy instrumenty
-
Pojęcia wprowadzane podczas zajęć
-
Inspiracje
-
Scenariusz zajęć
-
Propozycje innych tematów zajęć
Bibliografia
O autorach i autorkach