Kraków

Metoda CLIL w nauczaniu języka angielskiego
Kraków

Metoda CLIL w nauczaniu języka angielskiego

Wpis archiwalny

CLIL, czyli Content and Language Integrated Learning, to metoda zintegrowanego kształcenia językowo-przedmiotowego, czyli nauczania i uczenia się zarówno przedmiotu jak i języka obcego.

 

Podstawą CLIL jest zdobywanie wiedzy, poprzez treści przedstawione w języku innym niż ojczysty. Wielu nauczycieli postrzega CLIL jako bardziej naturalny sposób uczenia się języka - kiedy przedmiot jest nauczany w tym języku, istnieje konkretny powód, aby uczyć się obydwu w tym samym czasie. Uczniowie mają rzeczywisty kontekst, w którym można się uczyć języka, przez co często są bardziej zmotywowani do nauki, gdyż będą w stanie opanować treści tylko wtedy, gdy zrozumieją otaczający je język. CLIL promuje również głębszy poziom asymilacji - uczniowie są wielokrotnie narażeni na podobne struktury językowe oraz muszą przywoływać informacje w swoim języku ojczystym.

 

Metoda ma tę zaletę, że wiele przedmiotów może być nauczanych w języku angielskim, więc ekspozycja uczniów na język jest zwiększona, co oznacza, że ich proces uczenia się jest dużo szybszy, a dzieci poznają specjalistyczne słownictwo z różnych dziedzin. CLIL zachęca również uczniów do rozwijania umiejętności krytycznego myślenia, kreatywności, komunikowania się i współpracy.

 

Angelina Dyrek
nauczyciel matematyki po angielsku
w Niepublicznej Chrześcijańskiej Szkole Podstawowej nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi ”Uczeń”

Wydarzenia w Krakowie

Przeczytaj również

Warto zobaczyć