Porady naszych Ekspertów
3-latek mówi mało, niewyraźnie
Od pół roku uczęszczam do Owi. Kiedy tam trafiłam (niestety nie każdy ma to szczęście trafić za pierwszym razem na specjalistów - wciąż pokutuje u pseudo-fachowców mit, że chłopcom trzeba dać trochę czasu i to że rodzeństwo rozwijała się totalnie inaczej to też nic nie znaczy) syn nie bawił się dźwiękami. Przerażało mnie, że tak naprawdę nie znam barwy jego głosu.
Wcześnie przebadałam słuch - nie mam wątpliwości, że jest o'key. Na pierwszym spotkaniu w Owi okazało się, że nie rozumie mowy - nie rozumiał daj mamie, daj pani misia, nie mówił nawet mama, tata. Byłam przerażona. Nie miał ustalonej lateralizacji- wszystko brał raz lewą raz prawą dłonią.
Obecnie, po intensywnych ćwiczeniach (tylko parę mies.) rozumie dużo, umie pokazać, dać właściwej osobie, pojawiło się dość szybko dźwiękonaśladownictwo.
Obecnie jest już dużo słów, zaczął powtarzać, odpowiada na pytania jak kto robi, nazywa zwierzęta, przedmioty (mówi po jednym wyrazie, rzadko dwa). Martwi mnie jednak, że jest to takie niewyraźnie, często język jego jest przed zębami, część rzeczy nazywa tylko pierwszą albo ostatnią sylabą.
Postępy są z tygodnia na tydzień - choć rozumienie mowy nadal mnie martwi - nie potrafi odpowiedzieć np. kochasz mamę?. Pani pedagog na początku terapii poleciła, aby wszystkie rzeczy kłaść mu na środek, aby sam wybierał, którą ręka. Po 2 mieś praktycznie wszystko robi lewą ręką. Ja właśnie zakupiłam płytki, które Pani poleca. Proszę o informację jak ma się leworęczność do rozwoju mowy - nikt w rodzinie nie jest leworęczny do drugiego pokolenia sprawdziłam. Czy z dzieckiem leworęcznym terapia logopedyczna różni się od terapii dziecka praworęcznego - chodzi mi o środki, które są zlokalizowane po lewej stronie, czy powinnam ją dodatkowo stymulować.
Jestem też pod opieką neurologa - EEG dobrze - teraz jest umówiona z psychologiem z dużym doświadczeniem na solidną diagnozę. Dodam, ze pedagog i logopeda mówią, ze postęp u syna jest duży. W ciągu tygodnia opanował prawie cały alfabet - sam się nim zainteresował, zna cyferki (planuje też zakupić mu książeczki do nauki czytania, które Pani poleca, lecz najbardziej niepokoi mnie brak rozumienia mowy i skąd ta leworęczność (gdzieś spotkałam się z poglądem, że jeśli dojdzie do jakiś mikrouszkodzeń to funkcję jednej przejmuje druga - nie wiem na ile ten pogląd jest słuszny).
Proszę również o polecenie mi jakiś układanek, puzzli. Robimy też dużo ćwiczeń na koordynację, bo ponoć to również pobudza mowę (koraliki do przewlekania, lepimy pierogi itd). Dodam tylko, że na początku były problemy z koncentracją - teraz jest dobrze, społecznie super, jest przytulas, bawi się z bratem, jest towarzyski, rozwój ruchowy o czasie - teraz ćwiczymy jadę na rowerku 3 kołowym i jest o'key.
Pytanie przesłała Pani Helena
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Heleno,
leworęczność może (ale nie musi) wskazywać na przetwarzanie języka w prawej półkuli mózgu (15% osób leworęcznych) lub w obu półkulach (15% osób leworęcznych). To jest niekorzystne dla przetwarzania języka ze względu na program opracowywania języka przez lewą i prawą półkulę mózgu.
Konieczna jest więc stymulacja lewej półkuli (układanie wzorów np. "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl, program "Słucham i uczę się mówić" (www.arson.pl) oraz nauka czytania.
Proszę NIE UCZYĆ ODDZIELNYCH LITER , nie nazywać liter (np. to jest es) ani nie głoskować, bo Synek będzie miął problem z syntezą. Ten kłopot już widać w powtarzaniu jednej sylaby, w braku łączenia wyrazów i braku zdań.
Trochę mnie niepokoi, że najpierw pojawia się zainteresowanie cyframi i literami, a nie ma zdań i rozumienia pytań. Dlatego ważna jest diagnoza u doświadczonego diagnosty. Niekorzystne dla pracy lewej półkuli (odpowiedzialnej za przetwarzanie języka) jest układanie puzzli, oglądanie telewizji i słuchanie muzyki.
Wiele dobrych pomocy znajdzie Pani także na stronie www.wir-wydawnictwo.com
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej.
CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie.
Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu.
Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.
Komentarze