Rozwój 3-latka
Dzień dobry,
Jestem zaniepokojona rozwojem mojego 3-letniego synka. Wymawia dopiero pojedyncze słowa, stara się naśladować i ładnie powtarza, ale nie potrafi składać prostych zdań, nie chce załatwiać się do nocnika, ani na kibelek, chociaż wydaje mi się że jest świadomy, ze źle robi. Poza tym jest przeokropnie uparty, rzadko wykonuje polecenia, jak ma ochotę bawić się np. samochodem, to zupełnie nie reaguje na otoczenie. Z jedzeniem sztućcami też najlepiej sobie nie radzi. Zaczyna mnie to martwić coraz bardziej, bo nie wiem czy mam w domu wyjątkowego uparciucha i indywidualistę czy może problem leży w rozwoju. Bardzo proszę o odpowiedz.
Pozdrawiam,
Pytanie przesłała Pani Ewa

Dorota Kalinowska - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Dorota Kalinowska
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Pani Ewo,
Jeśli chodzi o rozwój mowy to proszę udać się na diagnozę logopedyczną, na której dowie się Pani czy jest powód do niepokoju czy nie. Pisząc "załatwić" ma Pani na myśli siusiu czy kupkę i czy dziecko w ogóle używa jeszcze pieluch? Bez odpowiedzi na te pytania trudno jest mi coś konkretnego Pani poradzić:-(. Jeśli chodzi natomiast o to jak Pani pisze, że dziecko jest uparte i nie wykonuje poleceń, to zastanawiam się czy jest tu problem laryngologiczny czy po prostu Państwu przyda się trening umiejętności wychowawczych, który wzmocni Państwa kompetencje rodzicielskie.
Tak czy inaczej, bardzo proszę po podanie szczegółów dotyczących problemu nośnikowego oraz opisać w jaki sposób wydajecie dziecku polecenia i na czym dokładnie polega ta upartość. Może warto udać się do rejonowej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w której jest na miejscu i logopeda i psycholog i gdzie dokładnie będzie mogła Pani opisać obserwowane trudności.
Pozdrawiam i czekam na odpowiedź
Dorota Kalinowska