5,5-latka a emocje
Dzień dobry,
moja córka (5,5 lat) od września ma problem w rozstaniach ze
mną. Chodzi o moment zostania w przedszkolu czy na innych zajęciach.
Widzę, że zalewają ją emocje i naprawdę musi się przełamać, aby przekroczyć próg sali. Niejednokrotnie kończy się płaczem. Płaczem krótkotrwałym, bo on trwa tylko chwilkę. Później w przedszkolu bawi się już świetnie, uczestniczy we wszystkich zajęciach i jest zadowolona. Czy konieczna jest wizyta u psychologa, czy to może taki moment w rozwoju uczuć? Wcześniej nie miała takich problemów. Nie chodzi tu o przedszkole, bo podobnie jest na zajęciach np. gimnastycznych.
Pozdrawiam
Katarzyna

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
odczuwanie smutku z powodu rozstania z rodzicem przed wejściem do
przedszkola jest częstą reakcją bardzo wielu dzieci. Często też pojawia się
płacz, niechęć do wejścia do przedszkola, trzymanie się kurczowo ręki
rodzica. Są to zachowania zupełnie normalne dla małego dziecka. Z tego
powodu nie wydaje się, aby w tej chwili była potrzeba wizyty u psychologa.
Można natomiast próbować o tych emocjach z córką rozmawiać - na spokojnie,
w domu, w wolnej chwili. Można też wspólnie czytać książki na temat
trudnych emocji, np. "W moim sercu. Księga uczuć" Jo Witek czy "Cynamon i
Trusia. Wierszyki o złości i radości" Ulfa Starka.
Do specjalisty należy się udać wówczas, jeżeli niepokojące zachowania córki
nasilą się, staną się bardzo intensywne lub będą trwały długi czas.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek