Wzmożona antetorsja i koślawość kolan
Witam,
mój 3-letni synek ma koślawość kolan, wzmożoną antetorsję oraz skróconą lewą nogę. Byliśmy u różnych ortopedów. Jedni twierdzą, iż taka dolegliwość mija z wiekiem. Tylko ćwiczenia i siadanie po turecku. Dostał także skierowanie na buty ortopedyczne z wydłużoną cholewką, poszerzonym rantem, odwiedzeniem w stawach Choparta po 20 st, pogrubieniem p/środkowych połów podeszew o 5 mm, wkładkami i obcasami Thomasa supinującymi oraz wyrównaniem skrótu lewej kończyny o 1 cm. Czy takie buty są konieczne? Mam tyle wątpliwości, ponieważ inny ortopeda podważył rację takich butów. Czy wystarczą może porządne buty profilaktyczne z obcasami i wkładkami supinującymi? Proszę o radę. Dziękuję.
Pozdrawiam,
Adriana

Mgr Wojciech Dutka - Fizjoterapeuta
Mgr Wojciech Dutka
Fizjoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Panią,
opisana przez Pani sytuacja to najprawdopodobniej złożony problem i nie podam Pani jednoznacznej odpowiedzi bez możliwości zbadania synka. Skrócenie jednej nogi wymaga bacznej uwagi i w pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy jest to skrócenie anatomiczne czy funkcjonalne. Jeśli byłoby to skrócenie funkcjonalne to z kolei trzeba spróbować znaleźć tego przyczynę. W tym wieku mówi się o fizjologicznej koślawości kolan, choć spotkałem się z różną oceną, gdzie kończy się fizjologia, a zaczyna patologia. Podobnie wygląda sprawa z antetorsją szyjki kości udowej. Osobiście w tym momencie też najprawdopodobniej rozradzałbym Pani stosowanie jakichkolwiek butów i wkładek ortopedycznych, gdyż do tej pory nie znalazłem źródła naukowego, które uzasadniałoby stosowanie takich środków. Ważne jest, aby ocenić globalnie postawę i sposób poruszania się synka oraz wnikliwie przyjrzeć się skróceniu kończyny tak, jak wcześniej wspomniałem. Dobrze byłoby, żeby synek nie korzystał z różnego typu "jeździków", "samochodzków" itp. oraz hulajnogi. Więcej bez badania dziecka nie umiem Pani doradzić.
Pozdrawiam serdecznie,
Wojciech Dutka