Przerost podudzia u 8-letniej córki (asymetria łydki)
Witam,
mam ogromny problem, ponieważ na dzień dzisiejszy nikt nie potrafi mi pomóc i znaleźć przyczynę powiększenia obwodu podudzia lewego u córki. Córka obecnie ma 8,5 lat, asymetrię łydek zauważyłam około 1,5 roku temu we wrześniu 2014 roku. Wcześniej nie była widoczna pojawiła się nagle. Dziecko miało w listopadzie 2014 r. i styczniu 2015 r. robiony rezonans MR z kontrastem. Wykluczono zespół Klippla-Trenaunaya jako przyczynę przerostu. W wyniku badania stwierdzono, że tętnice obu podudzi są symetryczne o prawidłowym przebiegu, nie uwidoczniono malformacji naczyniowych w podudziu lewym. Rozpoznano przerost lewego podudzia, który dotyczy mięśni, a nie dotyczy tkanki podskórnej ani kości. Różnica była na początku ok. 3 cm obecnie ok. 4 cm, na obwodzie mięśnia łydek. Dziecko ma duży mięsień jak u sportowca i tylko w tym miejscu noga jest grubsza. Ortopedzi, u których byłam na NFZ i prywatnie, nic nam nie pomogli. Obecnie jeszcze czeka nas wizyta u neurologa. Nie znalazłam przypadków tego typu w Internecie. Proszę o poradę.
Pozdrawiam,
Monika

Mgr Wojciech Dutka - Fizjoterapeuta
Mgr Wojciech Dutka
Fizjoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Panią,
bardzo proszę skonsultować się jeszcze z neurologiem, jeśli ortopedycznie wszystko jest w porządku. Ciężko mi powiedzieć, co może być przyczyną tego stanu, natomiast od trzech tygodni prowadzę terapię dwuletniej pacjentki z podobną sytuacją i w jej przypadku przyczyną większego obwodu jednej kończyny jest zaburzona faza podparcia w chodzie spowodowana asymetrią organu osiowego, czyli układu głowa-kręgosłup-miednica. Mówiąc prostszym językiem, dziewczynka bardziej obciąża jedną nogę, co wtórnie powoduje zwiększoną masę mięśniową. Rodzice podobnie jak Pani też długo szukali odpowiedzi na taki stan rzeczy.
Pozdrawiam serdecznie,
Wojciech Dutka