13-miesięczne dziecko - kłopoty z pracą rąk
Witam,
mam problem z 13-miesięcznym dzieckiem i jego rękami. Synek wyciąga ręce, gdy czegoś chce, czasem pokaże palcem, ale najczęściej wykonuje ruch ręką w kierunku tego, co chce (jedzenie, które ja trzymam, czy coś na stole leży, np. zabawka, czy też jak na ręce chce), sam sobie trzyma butelkę/bidon przy piciu, pewnie trzyma zabawki w rękach, natomiast problemem jest to, że potrzyma chwilę, czasem obejrzy i wszystko rzuca, a jak coś stoi np. na półce czy stoi na podłodze to podchodzi i zrzuca, tak że wszystko jest porozwalane po całym pokoju. Czasem także rzutem wprowadza dany przedmiot w ruch, żeby się kręciło. Czasem rzuca lub turla do mnie piłkę i jest zadowolony jak ja odrzucę i tak się bawimy. Jak chcę żeby mi podał dany przedmiot, który ma w rączce, to wykonuje rzut w moim kierunku, zamiast podać do ręki. Nie potrafi spokojnie podać niczego. Książkę bierze do ręki i nawet nie kartkuje tylko rzuca. Generalnie jest bardzo energicznym dzieckiem. Jest na etapie nauki chodzenia, znaczy przejdzie czasem duży pokój chwiejnym, czasem w miarę pewnym krokiem, nawet się odwróci i pójdzie w drugą stronę, ale co mnie niepokoi to przy tym trzyma ręce złączone na wysokości brzucha (byłoby mu łatwiej złapać chyba równowagę jakby miał ręce oddzielnie). Z czym takie zachowanie z jego rękoma może być związane? I jak temu pomóc żeby było lepiej? Z góry dziękuję za odpowiedź.
Ilona123

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
zarówno pokazywanie palcem, jak i podawanie, jeśli nie pojawiają się same, należy z dzieckiem ćwiczyć. Proszę zachęcać syna do naśladownictwa, a jeśli synek nie będzie naśladował Pani gestów, należy wziąć jego dłoń w swoją, zgiąć wszystkie jego paluszki, oprócz wskazującego, a następnie pokazywać "za niego" (i nazywać) na zabawki czy przedmioty z otoczenia. To samo dotyczy gestu podawania, powinna Pani na początku pokazać mu "na nim" jak taki gest wygląda. Wiele przydatnych ćwiczeń znajdzie Pani w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna". Zawsze warto, w razie wątpliwości, skonsultować rozwój dziecka z pediatrą lub psychologiem dziecięcym.
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł