Rozwój dziecka
Witam,
mój synek ma już ponad 3 miesiące - urodził się 22 stycznia 2015 roku. Już w 2 miesiącu zaczynał ładnie trzymać główkę (na brzuszku już mu główka nie spada). Potrafi też już sam się obracać z brzuszka na plecy. Od pary tygodni zaczyna się sam podnosić do siadania - łapie za nasze ręce, ubrania, a nawet za łańcuszek... itp i sam się podnosi. Jak jest w leżaczku bujaczku albo w foteliku samochodowym jest taka sama sytuacja - cały czas się spina (jak do robienia brzuszków) i próbuje się podnieść do siadu.
Ostatnio też zauważyłam, że jak jest w pozycji leżącej na pleckach to tak się odpycha nóżkami jakby chciał zrobić mostek, ogólnie jest bardzo silnym dzieckiem.
W związku z powyższym moje pytanie: Czy nie jest dla niego za wcześnie na tego tylu próby siadania, zwłaszcza jeśli chodzi o kręgosłup i czy nie trzeba ograniczać mu tych sytuacji w których tak zawzięcie stara się już usiąść?
Z góry dziękuję za odpowiedz,
Katarzyna

Mgr Wojciech Dutka - Fizjoterapeuta
Mgr Wojciech Dutka
Fizjoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Panią,
skoordynowany obrót z brzuszka na plecy pojawia sie w okolicach 7-7,5 miesiąca, około 4-6 tygodni po pojawieniu się skoordynowanego obrotu z pleców na brzuch (zawsze w takiej kolejności!), tak więc wszystko wskazuje na to, iż nie jest to obrót w sytuacji Pani synka - jest to objaw zaburzonego mechanizmu podporowo-wyprostnego, dziecko w tym wieku ma mieć stabilny podpór na łokciach z możliwością swobodnego opuszczenia główki, a nie wywracania się! Proszę jak najszybciej zaprzestać stosowania leżaczków, bujaczków, podciągania za rączki, prób sadzania itp, a fotelik samochodowy stosować jedynie wtedy, kiedy istnieje konieczność transportu synka.  Z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że "brzuszki", które wykonuje Pani synek są  sygnałem zaburzenia pracy kręgosłupa piersiowego - jest to analogiczna sytuacja jak wywracanie się w pozycji na brzuszku. "Mostki" połączone z odbijaniem się nóżkami od podłoża nie są wyrazem siły, lecz wyrazem zaburzenia - najprawdopodobniej odcinek lędźwiowy kręgosłupa i miednica są ustawione w przodopochyleniu. Potrzebna jest jak najszybsza ocena kinezjologiczna dziecka, na stronie www.vojta.com.pl w zakładce "Baza terapeutów" znajdzie Pani fizjoterapeutę posiadającego odpowiednie kwalifikacje, pracującego najbliżej miejsca Pani zamieszkania. Na tej samej stronie znajdzie Pani opis prawidłowego rozwoju dziecka. Proszę potraktować sprawę jako pilną!
Pozdrawiam
Wojtek Dutka