Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Problemy z sylabami

Szanowna Pani Profesor,

na początku serdecznie dziękuję, za udzieloną mi rok temu poradę. Pisałam w sprawie głoski "l", a raczej jej braku u mojej 3 letniej córki. Odradziła mi Pani wtedy podcięcie wędzidełka. Ćwiczyłam według Pani wskazówek, obserwowałam, czy dziecko wymawia inne dźwięki. "L" się pojawiło, hura! Na początku w mowie czynnej i swobodnej dziecka było "j", ale z czasem ono zaniknęło. Moje kolejne pytanie związane jest z książeczkami z serii "Kocham czytać". Córka ma 4,5 roku i cały czas czytamy części 1-3. Samogłoski bez problemu. Sylaby i wyrażenia dźwiękonaśladowcze jak po grudzie. Julka nie odczytuje sylab, tylko spogląda na obrazek i domyśla się, co ma odczytać, lub mówi wprost: ,,Nie wiem, to za trudne, Ty czytaj". Ona kompletnie nie rozumie, że "ma" czyta się "ma", tak jakby nie potrafiła skojarzyć, że na początku jest ta sama literka, a zmienia się jedynie końcówka itd. I jeszcze jedno, ćwiczę z córką dzielenie wyrazów na sylaby. Niby sobie radzi, ale w wyrazach z 1 sylabą próbuje je podzielić. Gdy jej mówię, że wyraz ma tylko jedną sylabę, każdy kolejny też ma już według niej jedną sylabę. I na koniec, czy dziecko w jej wieku już powinno słyszeć, co jest na końcu a co na początku wyrazu? Czy powinno wiedzieć, że np. worek dzielimy na sylaby: wo-rek, i że na początku jest wo- a na końcu -rek?

Ogromnie wdzięczna za odpowiedź
Agnieszka (mama Julki)
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Agnieszko,

 

sądzę, że Julka słyszy pierwszą i drugą sylabę, tylko prawdopodobnie tę ostatnią usłyszaną postrzega jako pierwszą i nie rozumie Pani instrukcji. Bardzo ważne jest badanie dominacji stronnej ręki, oka, ucha i nogi, które nie tylko wyjaśnia kłopoty dziecka, ale przed wszystkim pozwala ułożyć odpowiedni program stymulacji. Proszę o informacje na ten temat. Jeśli Córeczka potrafi już samodzielnie przeczytać samogłoski, które Pani jej pokazuje (na kartonikach, serwetkach, układankach, klockach itp) to czytanie pierwszych sylab nie powinno być trudne, chyba, że popełnia Pani jakiś błąd. O pierwszych etapach nauki czytania może Pani przeczytać na stronie www.szkolakrakowska.pl (w zakładce "do pobrania"). Dzieci z dominacją oka lewego mają kłopoty z różnicowaniem sylab i wówczas bardzo przydatne okazują się "Sylaby inaczej" (www.konferencje-logopedyczne.pl)

 

Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze

Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć