Biustonosz dla 6-latki
Moja córka we wrześniu skończyła 7 lat. Już od 6 roku życia córka dosłownie chwali się, że nosi stanik i go pokazuje (innym dzieciom, moim znajomym). Jestem tym faktem mocno zażenowany, a przede wszystkim obawiam się, że to przejaw przedwczesnej \"seksualizacji\". Nie mam możliwości rozmowy, wpłynięcia na matkę, u której córka zamieszkuje, a szkoła publiczna, do której córka uczęszcza uważa, że to sprawa prywatna rodziców. Proszę o poradę, ewentualnie wskazanie jakiejś literatury, abym może mógł przekazać ją matce. Czy mogę oczekiwać od szkoły włączenia się w problem bo uważam, że to też element edukacji. Finalnie może przekładać się na wyniki w nauce, prawidłowy rozwój dziecka.
Piotr

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowny Panie,
wydaje się, że w tym przypadku bardzo ważna jest ustalenie wspólnego sposobu
postępowania wraz z matką dziecka. Chodzi tu o dobro dziecka, więc
współpraca obojga rodziców to podstawa. Mówi o tym również prawo polskie,
wedle którego naczelną zasadą wszystkich działań powinna być właśnie dobro
dziecka. Może Pan skorzystać z możliwości ustalenia spotkania i rozmowy z
matką dziecka w terenowym oddziale Komitetu Ochrony Praw Dziecka lub w
lokalnym centrum mediacji rodzinnych. Jeżeli jedno z rodziców nie zgadza się
na współpracę, to decyzję o takim spotkaniu może wydać Sąd Rodzinny.
Szkoła ma obowiązek współpracy z rodzicami uczniów. Pracownicy szkoły są
więc zobligowani do udzielenia wsparcia, jeżeli ma Pan taką potrzebę.
Podczas rozmowy z wychowawcą klasy lub z dyrektorem szkoły można wnioskować o zorganizowanie spotkań dla dziecka z psychologiem szkolnym lub pedagogiem szkolnym. Rodzice równiez mogą brać udział w takich konsultacjach.
Jeżeli chodzi o literaturę na temat seksualności dzieci to mogę polecić
książkę "Jestem dziewczynką, jestem chłopcem" autorstwa Moniki
Zielonej-Jenek i Aleksandry Chodeckiej lub „Bocian czy kapusta? Jak
rozmawiać z dziećmi o seksie" autorstwa S. C. Atkins.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek