Kołysanie do snu
Mamy 6-miesięczną córeczkę, która od urodzenia krzyczała, gdy tylko leżała na pleckach, miała kolki i często ulewała. Jak się okazało po USG brzucha ma, refluks żołądkowo - jelitowy i lekarz zalecił, aby spała w pozycji półsiedzącej. Dlatego najwygodniej było nam wkładać ją do fotelika samochodowego i tam bujana usypiała. Niestety- teraz urosła -i nie mieści się już w foteliku a w żadnym innym miejscu nie chce spać!. Nic nie pomaga próbowaliśmy odkładać do łóżeczka, bujać na rękach, bujać w wózku, ale nic to nie daje - akceptuje tylko fotelik i w nim zasypia. Próbowaliśmy nauczyć ją samodzielnego zasypiania, ale mieszkamy w bloku i gdy córcia płacze wieczorem przychodzą sąsiedzi i grożą, że wezwą policję jak jej nie uspokoimy. Proszę doradzić, co robić!?
Pytanie przysłała pani Natalia

Marta Żysko-Pałuba - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Marta Żysko-Pałuba
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
Opisana przez Panią sytuacja jest dobrym przykładem tego, że u dziecka można
wyrobić pewien nawyk, jeśli rodzic pozostaje konsekwentny. Na Pani
nieszczęście jest to nawyk ograniczony czasowo - córka wyrosła z fotelika.
Mam wrażenie, że Pani wie co należy zrobić - bo raz już Pani to zrobiła i
osiągnęła efekt. To co mogę powiedzieć w tym momencie to proszę uprzedzić
swoich sąsiadów, że przez najbliższych kilka dni córka będzie płakała w
okolicy wieczornych godzin. Bardziej szczegółowe wyjaśnienia są zbędne.
Panią natomiast zachęcam do uzbrojenia się w cierpliwość i rozpocząć naukę
przyzwyczajania dziecka do samodzielnego zasypiania w łóżeczku. Taka nauka
konsekwentnie przeprowadzona nie powinna trwać dłużej niż 7-14 dni. W razie
potrzeby dokładniejszych instrukcji jak przeprowadzić taki trening zachęcam
do uczestnictwa w warsztacie stworzonym dla rodziców, którzy borykają się z
podobnymi trudnościami. Taki warsztat jest między innymi organizowany przez
Pracownię NINTU.
Pozdrawiam i życzę powodzenia
Marta Żysko - Pałuba
psycholog