Warszawa

Porady naszych Ekspertów

3,5 letnie dziecko ma problemy z rozumieniem poleceń

Pani psycholog,
Nasza 3,5 letnia Alunia ma problemy z rozumieniem pewnych poleceń. Nie mówi całymi zdaniami. Bardzo często jej mowa jest schematyczna. Np. Gdy przychodzę z pracy i się z nią witam zawsze mówi "zdejmie kurtkę". Przy posiłkach, zabawach często wypowiada pojedyncze słowa od rzeczy, nie związane z daną czynnością. W przedszkolu chętnie bawi się z dziećmi ale ma problemy ze zrozumieniem poleceń pani przedszkolanki, bardzo słabe zdolności manualne. Jest dzieckiem bardzo płaczliwym. Często pojawia się echolalia. Mamy wrażenie, że nasze dziecko mówi bardzo schematycznie. Bardzo szybko uczy się wierszyków, umie powiedzieć wszystkie dni tygodnia, miesiące, pory roku, liczy do 10. Nie rozumie pytań: dlaczego, po co, jak. Nie mówi nam o swoich emocjach, opowiada o obrazkach pojedynczymi słowami. Prosimy o zasugerowanie jakiegoś kierunku, w którym będziemy mogli się udać z naszym dzieckiem. Byliśmy w poradni i powiedziano nam, że autyzmu na pewno nie ma, podejrzewają Aspergera, ale boją się postawić taką diagnozę. Wspomnieli coś jeszcze, że mowa ma charakter zaburzeń afatycznych. Prosimy o jakieś sugestie...
Łukasz
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Szanowny Panie, fakt, że dziecko bardzo szybko uczy się wierszyków raczej wyklucza diagnozę afazji, a sugerować może spektrum zespołu Aspergera. Polecam książkę dr Marty Korendo "Językowy obraz świata w wypowiedziach dzieci z zespołem Aspergera" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Jeśli jesteście Państwo z województwa Małopolskiego radzę zapisać się do dr Marty Korendo na diagnozę (kontakt przez biuro Metody Krakowskiej). Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić": "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki" l. pojedyncza, "przyimki" 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. (www.konferencje-logopedyczne.pl). Oczywiście Alunia potrzebuje także ćwiczeń lewopółkulowych (np. "Układanki lewopółkulowe" - (www.konferencje-logopedyczne.pl) oraz programowania języka i pracy z dziennikiem wydarzeń.

Jagoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: Asperger, mowa, język, opóźnienie, polecenia

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze

Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć