Trudności w nazywaniu liter
Mój wnuk ma stwardnienie guzowate, padaczkę lekooporną oraz słabe
napięcie mięśniowe. Obecnie jest pierwszoklasistą i trudność na dzień
dzisiejszy są nie do przeskoczenia - nie potrafi nazwać poznanych liter.
Pracuję z nim w domu wykorzystując "Kocham się uczyć", "Patrz, dotknij,
powiedz", modelinę, komputer, różnorodne ćwiczenia, a efekt jest niewielki. Bez problemu rozpoznaje " a, o, i " natomiast pozostałe z podpowiedzią. Pracuję z nim systematycznie, dodam, że wnuk ma bogate słownictwo, dużo opowiada. W jaki sposób mogę mu pomóc?
Anna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anno,
Gdy tylko wnuk rozpozna pozostałe samogłoski, proszę przejść do sylab, NIE WOLNO GO UCZYĆ GŁOSKOWANIA I NAZYWANIA LITER. Jeśli powie pani, że "m" to "em", to potem wyraz "mama" odczyta jako "emaema".  Do nauki pozostałych samogłosek proponuję pomoc "Gdzie jest A?" oraz A. Kosiba "Samogłoski" - to obrazki opisane smaogłoskami. Znajdzie to Pani na stronie www.konferencje-logopedczne.pl. Dziecko uczy się w oparciu o znaczenie, a przez nazywanie abstrakcyjnych wzorów. Ze względu na osłabioną analizę i syntezę wzrokową polecam także takie ćwiczenia z wydawnictwa ARSON i WIR. Wnuk powinien ćwiczyć także układanki lewopółkulowe i składanie obrazków z części rozciętych o skosie (www.konferencje-logopedczne.pl). Na temat jak uczyć czytać metodą sylabową poczyta Pani w zakładce "do pobrania" na stronie (www.konferencje-logopedczne.pl). Proszę wykluczyć ćwiczenia na komputerze, to przynosi odwrotny skutek. Na ten temat prowadził badania profesor Manfred Spitzer (2013), Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska