Stres u 5-latki z jedzeniem
Więc sprawa ma się tak: moja córka była na wizycie u dentysty i rozwiercił jej dwa zęby, przy drugim borowaniu ją zabolało i nie dała sobie już nic zrobić, więc po tygodniu czasu jak coś nagryzła to ją bolało, więc musieliśmy ją uśpić i pod narkozą jej wyrwać, bo przestała w ogóle jeść, tylko piła i schudła aż 6 kilogramów. Minęło już ponad 3 tygodnie od wyrwania, a ona nadal boi się gryźć. Byliśmy u pediatry, ale ona powiedziała, że to jej siedzi w głowie i samo jej musi przejść. Ona jak słyszy o jedzeniu to zatyka usta i cała się trzęsie. Ja już nie wiem co robić. Próbowałam już wszystkiego, ale nic nie pomaga, nie może się odblokować. Dodam jeszcze, że zrobiła się bardzo nerwowa i wszystkiego się boi. Co robić? Proszę o radę.
Joanna

mgr Katarzyna Osak - psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
mgr Katarzyna Osak
psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
Odpowiedź:
Witam,
Sprawa jest poważna. 6 kilogramów dla 5-cio latki to bardzo dużo.
Proszę nie karmić jej na siłę, powiedzieć córeczce, że to ona zdecyduje,
kiedy zacznie jeść. Prawdopodobnie córeczka straciła poczucie
bezpieczeństwa, kontroli nad swoim ciałem. Została uśpiona i obudziła
się obolała i bez zęba. Myślę, że to ją przestraszyło. Czasem po takim
zdarzeniu u dzieci występuje nadmierna kontrola np. jedzenia lub
wypróżniania. Myślę, że warto udać się do psychologa, który wskaże
Państwu jak postępować z córeczką. Dziwi mnie to, że lekarz nie był
zaniepokojony tą sytuacją. Może należałoby udać się do innego pediatry.
Warto spróbować bawić się we wspólne gotowanie. Razem przyrządzać
ulubione potrawy dziecka. Nie gwarantuje to zmiany. Córeczka na nowo
musi poczuć się bezpiecznie.
Pozdrawiam
Katarzyna Osak