Fobie i nadwrażliwość u 3-latki
Witam serdecznie,
Mam pytanie odnośnie tego, że moja 3-letnia Zuzia nie chce zakładać od razu po siusianiu rajstop, płacze i mówi, że "musi jej wyschnąć" po czym po kilkunastu minutach zakłada. Robi tak pomimo, iż jest podcierania. Kolejny problem to to, że ostatnio była chora i teraz nie chce wychodzić na dwór, bo kojarzy jej się to od razu z zakładaniem szalika i zapinaniem kurtki, ale tylko do szyjki, bo pod brodę nie ma nawet opcji:/ Mówi, że szalik ją boli, dusi i uwiera. Tak samo jest z innymi ciuchami. Błagam o pomoc. Chciałabym znów chodzić z nią normalnie na spacerki, a tak to co mamy czekać do wiosny? Z góry serdecznie dziękuję za odpowiedź.
Marta

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
By problem ustał jedną z ważnych rzeczy, które może Pani zrobić jest dbanie o to, by mała nie czuła Pani niepokoju. Im rodzice spokojniej podchodzą do tego rodzaju problemów, im mniej zadają pytań, im rzadziej okazują, że to robi na nich wrażenie i traktują całą rzecz spokojnie, tym łatwiej i szybciej dzieci rezygnują. Wiem, że trudno ukryć przed dzieckiem takie emocje, ale to jedyna droga, by problem nie eskalował.
Ze spacerów proszę absolutnie nie rezygnować. By małej było łatwiej się przełamać, proponuję negocjować pewne układy np. "no dobra, to dziś ten szalik ci luźniej zawiążę, ale on musi być bo jest zima", poza tym "musimy sprawdzić, czy już wiosna idzie, więc szybko wskakuj w te buty, bo nas pierwsze krokusy ominą".
Przy okazji kąpieli zalecam mocne owijanie raczej szorstkim ręcznikiem, masowanie (w kierunku z włosem, nie pod włos), wierszyki-masażyki na pleckach, zabawy paluszkowe, malowanie na niby pędzlami po ciele, a także wszelkie zabawy związane z baraszkowaniem z rodzicami, mocnym przytulaniem się, turlaniem po dywanie, zawijaniem małej w rulon z dywanu i huśtanie w hamaku z koca - a to wszystko dla sprawnego działania integracji sensorycznej. Być może mała nie lubi pewnych ubrań, bo może być nadwrażliwa dotykowo i trzeba to przepracować.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska