Warszawa

Porady naszych Ekspertów

2,5 roku i nadal nie mówi

Witam,
Syn ma 2,5 roku i jego zakres słów to max. 10 wyrazów. Miał badanie słuchu, był konsultowany w kierunku autyzmu (wykluczone), wyszła nadwrażliwość i niedowrażliwość i mamy zaleconą terapię SI, którą lada moment zaczynamy. Synek rozumie wszystko co się do niego mówi, wykonuje polecanie zawierające 2 różne rzeczy do wykonania, jest kontaktowy, ale problem ma z komunikacją werbalną i widzę, że też go to denerwuje. W ostatnim czasie wydaje więcej dźwięków w celu komunikowania się, ale jest to mało zrozumiałe. Mieliśmy konsultacje z neurologiem, pedagogiem i logopedą i ma zalecone wczesne wspomaganie rozwoju. Jesteśmy po pierwszym spotkaniu z logopedą gdzie zalecono nam ćwiczenie minek, zabawy paluszkowe oraz ćwiczenia typu puszczanie baniek, dmuchanie piórek i jedzenie np. jogurtów z talerzyka jak kotek. Zastanawiam się czy jeszcze powinnam zrobić jakieś badania/konsultacje czy rozpocząć wspomaganie w Poradni i ćwiczyć pod okiem logopedy. Będę wdzięczna za odpowiedź.

Agnieszka
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Agnieszko,

Zapewniam Panią, że robienie minek i dmuchanie piórek nie zmieni sytuacji. To są średniowieczne metody, które nie mogą wpłynąć na przetwarzanie informacji językowych w korze mózgowej.
Jeśli chce Pani wspierać rozwój mowy dziecka polecam:
- program słuchowy "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia
dźwiękonaśladowcze" i 4 części "Sylaby i rzeczowniki" - www.arson.pl.
Płytek dziecko musi słuchać w słuchawkach.
- stymulację naśladowania mowy "Kocham czytać" - www.we.pl.
Terapeutów pracujących metodą krakowską znajdzie Pani na stronie
www.szkolakrakowska.pl.
- stymulację lewej półkuli mózgu (odpowiedzialnej za przetwarzanie
języka) - "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl,
które przygotowują do linearnego, sekwencyjnego przetwarzania
informacji.

Proszę się nie zgadzać, by podczas terapii SI stymulowano w
identyczny sposób obie ręce, to przyniesie odwrotny od zamierzonego
skutek.

Może Pani samodzielnie, w domu prowadzić zajęcia z integracji
sensorycznej:
- spacery,
- gra w piłkę,
- jazda na rowerku,
- pływanie,
- bieganie,
- wykonywanie czynności domowych,
- taniec.
Te zajęcia w naturalny sposób wspierają rozwój ruchowy dziecka.

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć