Warszawa

Coco - materiał edukacyjny dla rodziców i nauczycieli

„Nie ma co kryć: ze wzruszenia spłakałem się na Coco jak bóbr.

Wszystko jest tu na swoim miejscu: głębokie przesłanie, imponująca animacja, rozmach, poczucie humoru, muzyka. Wspaniały, po prostu, wspaniały film”.
Szymon Hołownia


Twórcy W głowie się nie mieści i Gdzie jest Dory przedstawiają Coco – rozgrywającą się w dwóch niezwykłych światach opowieść o tym, że warto podążać za marzeniami. Pełna ciepłego humoru historia 12 letniego Miguela i jego rodziny wejdzie do polskich kin już 24 listopada.

 

Mały Miguel, zafascynowany grą na gitarze marzy o tym, by pójść w ślady swojego muzycznego idola, Ernesto de la Cruz. Niestety jego planów nie pochwalają najbliżsi. Chłopiec w pogoni za swoją pasją i wbrew rodzinnemu zakazowi muzykowania w tajemniczych okolicznościach trafia do niezwykłej krainy, gdzie odkrywa historię swojej rodziny. I dowiaduje się kilku ważnych rzeczy.

 


Jak często masz okazję rozmawiać z dziećmi o miłości, dobru, emocjach, ich marzeniach i tradycjach rodzinnych? A przecież są to pojęcia kluczowe dla każdego człowieka, a w szczególności dla młodych ludzi, którzy dopiero wchodzą w świat. Świetną okazją do takich rozmów może być wspólne obejrzenie filmu Coco wyprodukowanego przez studio Disney/Pixar.


Coco to zabawny, a jednocześnie mądry film o uniwersalnych wartościach
– rodzinie, miłości, marzeniach, o tym, co dobre i piękne. Zarówno dorośli jak i dzieci śledząc losy bohaterów tej animowanej produkcji, doznają wielu wzruszeń. Będą mieli też okazję do refleksji nad tym, co ważne w ich indywidualnym życiu oraz ich rodzin. Wspólne obejrzenie z dziećmi tego filmu jest dla dorosłych – rodziców, nauczycieli, wychowawców – dobrą zabawą, a jednocześnie znakomitą okazją do porozmawiania o swoich przeżyciach, myślach i uczuciach.

 

Twórcy umieścili akcję w kolorowym świecie meksykańskiego folkloru, podczas Dia De los Muertos – meksykańskiego święta zmarłych niezwykłego dla polskich wyobrażeń i wpisanego na listę niematerialnego dziedzictwa UNESCO. To także jest ważnym atutem filmu pokazującym, jak ogólnoludzkie wartości są niezależne od odmienności kulturowych.

 

 

„Przez pierwszych paręnaście minut filmu zastanawiałem się głównie nad tym, jak różne są wyobrażenia o życiu po śmierci w naszej i w meksykańskiej kulturze. Po pół godzinie przestałem się zastanawiać i po prostu dałem się ponieść cudownej, mądrej opowieści o tym, jak ważne są nasze relacje z tymi, którzy już od nas odeszli i jak bardzo potrzebujemy siebie nawzajem. Nas pamięć o nich czyni lepszymi ludźmi, im – pozwala żyć tam gdzie teraz są ze świadomością, że byli komuś potrzebni, kochani, że każde, nawet najmniejsze dobro, jakie komuś wyświadczyli już zawsze będzie mieć kolosalne znaczenie. Coco to też piękny wykład o przemijaniu, o tym jak bardzo ludziom młodym potrzebni są starsi. Jak – zamiast porywać się na wyważanie otwartych drzwi – możemy uczyć się od nich, co jest ważniejsze: kariera czy dom, marzenia czy realizm. Wreszcie tego co najważniejsze: miłości”.

Szymon Hołownia

 

RODZINA, MARZENIA, EMOCJE, TRADYCJA, MIŁOŚĆ czyli zagadnienia jakie nauczyciele, wychowawcy i rodzice mogą omówić z dziećmi po obejrzeniu filmu. 

 

 

RODZINA

W filmie Coco jest przedstawiona duża, wielopokoleniowa rodzina Miguela - głównego bohatera. Pokazane są relacje pomiędzy poszczególnymi postaciami– jego rodzicami, babcią, prababcią (tytułową Coco), bliższymi i dalszymi krewnymi.

Poprzez losy kilku pokoleń tej rodziny autorzy filmu pokazują znaczenie, jakie mają dla jej członków przekazy rodzinne i jak, to co zdarzyło się przodkom może wpływać na wybory ich – nawet odległych – potomków.

Rozmowę możesz zacząć od pytań dotyczących rodziny głównego bohatera.

 

ZAGADNIENIA
• Kto tworzy tę rodzinę?
• Jakie znaczenie ma rodzina dla głównego bohatera?
• Z czego jest dumny główny bohater w swojej rodzinie?
• Czego członkowie tej rodziny od niego oczekują? Co dla niego robią?
• Co on robi dla nich? Czego od nich oczekuje?
• Jak zmieniają się oczekiwania rodziny wobec głównego bohatera w trakcie opowiadanej w filmie historii? Jak myślicie, dlaczego?

Co sądzicie o tych zmianach?

 

Następnie porozmawiaj z uczniami o ich rodzinach.
• Jakie znaczenie ma rodzina dla was?
• Czego rodzice oczekują od was?Czego wy oczekujecie od innych członków rodziny – rodzeństwa, rodziców, dziadków?
• Co rodzina robi dla was? Co wy robicie dla swoich rodzin?
• Z czego jesteście dumni w swoich rodzinach?
• Na co możesz liczyć ze strony członków rodziny?
• Na co oni mogą liczyć z waszej strony? Czego nauczyliście się od swoich
rodziców i dziadków?
• Co wiecie o swoich dziadkach oraz ich rodzicach czy dziadkach?

 

Zwróć uwagę, że ludzie starają się pamiętać o swoich przodkach: rodzicach, dziadkach, pradziadkach. Przechowują po nich pamiątki, np. zdjęcia, opowiadają różne historie na ich temat.

W niektórych rodzinach pamięta się o przodkach, którzy żyli 100 i więcej lat temu.

 

Zapytaj dzieci:
• Dlaczego pamiętamy o naszych przodkach?
• Po co pamiętamy?
• Co byłoby, gdybyśmy o nich zapomnieli?
Zaproponuj dzieciom, aby porozmawiały z najstarszymi członkami swoich rodzin, poprzeglądały ich zdjęcia, może dokumenty, inne rodzinne pamiątki oraz aby zapytały o najciekawsze, najśmieszniejsze rodzinne historie. W klasie dzieci mogłyby opowiedzieć o tym, co ustaliły.

 

Mogłyby zapytać rodziców i dziadków:
• Jak wyglądało ich dzieciństwo?
• Jak różniło się od dzieciństwa uczniów? W czym było podobne?
• Jakie ważne decyzje życiowe podejmowali w swojej młodości?
• Na ile sami podejmowali te decyzje, a na ile spełniali prośby innych?
• Co ważnego zdarzyło się w trakcie ich życia? Jaki był w tym ich udział?
• Jakie ciekawe historie zdarzyły się dorosłym członkom waszych rodzin, rodzicom, dziadkom?
• Na podstawie tych odpowiedzi oraz wykorzystując (tak, jak to możliwe)

pamiątki rodzinne, dzieci mogą przygotować prace na temat swoich rodzin, na przykład w postaci albumów.

 

 

 

MARZENIA
W początkowych scenach filmu Miguel, główny bohater filmu, ukrywa swoje marzenia przed pozostałymi członkami rodziny. Nie znajdują one zrozumienia i akceptacji u dorosłych członków rodziny, którzy planują dla niego inne życie. 
Stara się jednak sięgnąć po to, co jest jego pasją i dzięki baśniowemu

zrządzeniu losu oraz mądrym wyborom dorosłych staje się to możliwe.

 


ZAGADNIENIA
• Jakie marzenia mieli bohaterowie filmu?
• Jak chcieli je zrealizować?
• W jakim stopniu im się to udało?
• Jakie marzenia o swojej przyszłości mieli wasi rodzice, dziadkowie, inni dorośli członkowie waszych rodzin? Na ile te marzenia zrealizowali?
• Co im pomogło lub przeszkodziło w ich realizacji?
• Co wasi rodzice, dziadkowie teraz myślą o tych marzeniach?
• Jakie mają obecnie marzenia dorośli członkowie waszych rodzin?
• Jakie wy obecnie macie marzenia dotyczące swojej przyszłości?
• Kim chcielibyście być ? Czym się zajmować? Dlaczego?
• Skąd macie te pomysły?
• Co musielibyście zrobić, aby te pomysły zrealizować?
• Co rodzice myślą o tych pomysłach?
• Jakiej pomocy ze strony rodziców, dorosłych członków waszych rodzin, oczekujecie w realizacji tych pomysłów?
• Jak wasze plany o przyszłości odnoszą się do tego, co robią wasi rodzice, dziadkowie?

 

 

 

EMOCJE

Film Coco aż kipi emocjami. Widzowie towarzysząc bohaterom filmu, przeżywają całą ich gamę - radość, wzruszenie, smutek, wdzięczność, lęk i złość – martwią się o ich losy i cieszą się ich powodzeniem. Wspólne obejrzenie filmu Coco może stanowić świetny materiał do dyskusji o emocjach.

 

ZAGADNIENIA
• Jakie znacie emocje?
• Co czuliście, oglądając ten film?
• W jakich momentach?
• Dlaczego właśnie takie emocje w tych momentach poczuliście?
• Jakie emocje przeżywali bohaterowie filmu? W jakich sytuacjach?
• Jak je okazywali? Komu?
• Co byłoby, gdyby ludzie nie mieli uczuć?
• Jak wy okazujecie swoje uczucia? Komu? W jakich sytuacjach? Po co?
• Jakie znaczenie, waszym zdaniem, mają uczucia w życiu?
• W jakich sytuacjach waszego codziennego życia doświadczacie

najsilniejszych emocji?
• Jakie to emocje?
• Jak myślicie, dlaczego to czujecie?
• Jakie emocje chcielibyście odczuwać częściej?
Co możecie zrobić, aby tak się stało?

 

 

 

TRADYCJA
Tym, co spaja rodziny i społeczności są wspólne tradycje. Cała akcja filmu Coco jest osadzona w realiach meksykańskiej tradycji, która wywodzi się -

zdaniem niektórych badaczy - nawet z czasów prekolumbijskich. Kontynuowanie tej tradycji jest sposobem na umacnianie więzi w rodzinie Miguela i porządkowanie jej świata wokół wspólnego świętowania, tradycyjnych zasad i wartości.

Rozmowa z dziećmi o rodzinnych tradycjach i zwyczajach może przyczynić

się do lepszego zrozumienia ich znaczenia i do większej dbałości dzieci o ich kultywowanie.


Dyskutując w klasie na ten temat, warto podkreślić możliwą różnorodność tradycji, jakie mogą być kultywowane w rodzinach. Rozmowy o tej różnorodności mogą przyczynić się do lepszego poznania się uczniów oraz dostrzeżenia wielości kultur, w jakich funkcjonują ludzie.
 

 

ZAGADNIENIA
• Jak rozumiecie pojęcia „zabytek”? Jakie znacie zabytki?
• Jak traktowane są zabytki? Dlaczego?
Zabytkami mogą być także zwyczaje (wówczas mówimy właśnie o tradycji).

Ludzie dążą do ochrony i zachowania takich zwyczajów, tradycji.
• Jak myślicie, dlaczego dbamy o zachowanie tradycji?
• Jakie korzyści może przynieść zachowywanie tradycji?
• Jakie w waszych rodzinach istnieją tradycje?
• Jakie, waszym zdaniem, zwyczaje w waszej rodzinie powinny być szczególnie chronione? Dlaczego?
• Jakie, waszym zdaniem, zwyczaje w Polsce powinny być szczególnie chronione? Dlaczego?
Meksykańskie Święto Zmarłych zostało uznane za zabytek przez UNESCO (jest wpisane na Listę reprezentatywnego niematerialnego dziedzictwa kulturowego stworzoną na mocy Konwencji UNESCO w sprawie ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego)
• Jak sądzicie dlaczego?

 

Film Coco to opowieść, w której przedstawione są tradycje, zwyczaje

i wyobrażenia mieszkańców Meksyku związane z obchodzonym 1 i 2

listopada Świętem Zmarłych. W Polsce te dni są także bardzo szczególne -

to Święto Wszystkich Świętych i Dzień Zaduszny.

• Jakie zwyczaje w waszych rodzinach są związane z tym świętem?
• Co byście o nich opowiedzieli swoim rówieśnikom z Meksyku?
• O co chcielibyście ich zapytać na temat ich zwyczajów?
• Jakie widzicie podobieństwa i różnice pomiędzy tymi zwyczajami w waszych rodzinach, a zwyczajami pokazanymi w filmie?
• Jak myślicie, dlaczego ludzie mają różne zwyczaje dotyczące podobnych
spraw?

 

 

 

MIŁOŚĆ
Miłość to uczucie, którego siła w filmie Coco pozwala bohaterom

przekraczać ograniczenia czasu i przestrzeni. Ma wiele wymiarów - miłości dzieci wobec rodziców (Coco do jej ojca Hectora), rodziców wobec dzieci, dziadków, miłości, która daje energię do realizacji marzeń.

Miguel kocha swoją rodzinę, kocha też muzykę i znajduje się w ogromnej

rozterce, gdy w którymś momencie musi wybierać pomiędzy nimi. Na szczęście właśnie bezwarunkowa miłość uwalnia go od konieczności dokonywania tego wyboru.

 

ZAGADNIENIA
• Jak opisalibyście miłość?
• Co sądzicie o miłości?
• Kto kogo darzy miłością – kocha w tym filmie?
• Jak wyraża tę miłość?
Bohaterowie swoje uczucia wobec innych ludzie wyrażają na wiele

różnych sposobów.
• Jak wy wyrażacie swoje uczucia wobec rodziców, dziadków, rodzeństwa,
innych członków waszych rodzin?
• Jak te osoby wyrażają swoje uczucia wobec was?
• Jak chcielibyście, aby to robiły? Dlaczego?

 

Coco, prababcia głównego bohatera filmu, przypomina sobie swojego ojca, słuchając piosenki, którą śpiewał jej, gdy była dzieckiem.
• Jak myślicie, jakie znaczenie miała dla niej ta piosenka?
• Jakie uczucia przywołała?
• Czy wy macie piosenki, opowieści, przedmioty, które przypominają wam

o waszej przeszłości?
• Jakie emocje odczuwacie w związku z tymi piosenkami, opowieściami, przedmiotami?

 

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć