Czerpanie z innych kultur może zdecydowanie pomóc w rozwoju i wychowaniu dzieci. Dziecko w kontakcie z nowym doświadczeniem rozwija wszechstronnie swoje zdolności. Nowe obrazy, zapachy, smaki, przeżycia stymulują jego rozwój poznawczy, motywują do myślenia i zdobywania wiedzy zaspokajając tym samym wrodzoną ciekawość poznawczą. XIII edycja konkursu Akademii Misia Haribo wspiera dzieci w poznawaniu obcych kultur, zwyczajów i tradycji.
Maluchy rozwijają w sobie otwartość na nowe doświadczenia, nowych ludzi i sytuacje dzięki czemu łatwiej zaszczepić w nich tolerancję i akceptację dla odmienności. Czerpanie z innych kultur pomaga także pokazać dzieciom, że świat nie kończy się tuż za rogiem, ale że jest ogromny, kolorowy, zaskakujący i wielce różnorodny. - Misją XIII edycji Akademii Misia Haribo jest poszerzenie wiedzy dzieci na temat wielokulturowości.
Zależy nam, aby pokazać przedszkolakom inny świat, często nieosiągalny. Chcemy otworzyć dzieci na nowe doświadczenia, aby pogłębić ich ciekawość poznawczą i pokazać jak różnorodny, kolorowy i fascynujący jest świat. Uświadomić je, że to co jest poza granicami dobrze im znanego środowiska nie jest gorsze czy niebezpieczne. Mamy nadzieję, że w taki sposób wesprzemy proces kształtowania się otwartej, pozytywnej i tolerancyjnej postawy u młodych ludzi - mówi Dorota Kalinowska psycholog i ekspert Akademii Misia Haribo.
Gra edukacyjna Akademii Misia Haribo wspomaga proces rozwijania postawy tolerancji wobec innych kultur. Dzięki zabawom, bajkom i innym proponowanym aktywnościom, przedszkolaki poznają jak wygląda życie innych dzieci w najodleglejszych zakątkach świata. Maluchy mają możliwość zetknięcia się z czymś, co do tej pory było nowe i nieznane dla nich. Nad prawidłowym przebiegiem gry czuwają nauczyciele, którzy zostali wyposażeni w dokładną instrukcję. Wychowawcy podczas zabawy rozmawiają z dziećmi, wyjaśniają zagadnienia, inspirują do zadawania pytań zwracając szczególną uwagę na to, że inne nie znaczy gorsze czy niebezpieczne.
Odmienność wśród maluchów
Dzieci w wieku przedszkolnym zauważają różnice między ludźmi. Dostrzegają różnice między płciowe, a także odmienny kolor włosów, oczu, skóry czy sposobu ubierania się. To, co obserwują u innych prowadzi do zadawania wielu pytań. Niekiedy krępujących i trudnych dla nas, dorosłych. Dzieci pytają, bo pragną w ten sposób zaspokoić swoją naturalną, wrodzoną ciekawość poznawczą. Słuchają, akceptują i przyjmują przekazywane treści.
Mimo dokładnej obserwacji, postrzegania różnic pomiędzy ludźmi, ta odmienność nie odgrywa większego znaczenia dla dzieci. Dla przedszkolaka nie są przeszkodą różnice kulturowe i odmienny wygląd, aby zaprzyjaźnić się z kolegą czy koleżanką. Najważniejsze w tym wieku są przyjaźń i dobra zabawa. - Małe dzieci są niezwykle otwarte na różnice kulturowe. Zwracają uwagę na wszystko co ciekawe, atrakcyjne, odmienne. To naturalna potrzeba zaspokajania ciekawości poznawczej skłania dzieci do zadawania wielu pytań, do eksplorowania otoczenia, do poszerzania swojej wiedzy w naturalny sposób. – tłumaczy Dorota Kalinowska psycholog i ekspert Akademii Misia Haribo - Dzieci chcą wiedzieć, dlaczego ten chłopiec ma ciemny kolor skóry, a ta dziewczynka czarne włosy i skośne oczy. Dlaczego ktoś mówi w innym języku, a inny nie obchodzi świąt typowych dla naszej kultury. Niekiedy to, co widzą lub czego doświadczają może wzbudzać lęk, przed tym co nieznane. Niemniej jednak wspierająca, wyjaśniająca oraz akceptująca postawa dorosłych daje poczucie bezpieczeństwa i zaspakaja ciekawość dzieci – stwierdza.
Rozmowy z dziećmi o różnicach kulturowych
Dzieci najczęściej o różnicach kulturowych uczą się poprzez wnikliwą obserwację, doświadczaniu inności czy poprzez zabawy nawiązujące do innych krajów. Naturalna ciekawość dzieci, poczucie własnej tożsamości kulturowej popycha je do zadawania dorosłym wielu pytań dotyczących tego co inne, nietypowe, odmienne i jednocześnie ciekawe. My dorośli odgrywamy niezwykle ważną rolę w rozwijaniu wiedzy dzieci na temat różnic kulturowych. Opowiadamy dzieciom o zwyczajach panujących w innych krajach, o egzotycznych potrawach, o odmiennym sposobie ubierania się. Czytamy bajki, baśnie, opowiadania. Zabieramy dzieci na dalekie wycieczki, aby mogły doświadczyć różnic kulturowych lub oglądamy zdjęcia z różnych zakątków świata. To wszystko wpływa na rozwijanie świadomości dzieci dotyczącej odmienności kulturowej.
- Rozmawiając z dziećmi na temat różnic kulturowych spróbujmy poszukać podobieństw nas łączących. Posłużmy się przykładem dzieci z innych państw. Pokażmy, że one także mają swoje rodziny, chodzą do przedszkola, uczą się i bawią - mówi Dorota Kalinowska. - Opowiedzmy o tym, że mają takie same uczucia jak i my, że posiadają przyjaciół i podobne do naszych problemy. Sięgnijmy po książki edukacyjne opowiadające o życiu dzieci z innych kultur, bajki i baśnie, oglądajmy ciekawe programy podróżnicze i albumy po to, aby nasz przekaz był atrakcyjniejszy dla dziecka, a przez to skuteczniejszy. Pamiętajmy także o naszych postawach wobec inności. Trudno zaszczepić w dzieciach otwartość i akceptacje na obce kultury, jeśli sami jesteśmy nietolerancyjni - dodaje psycholog.
Różnice kulturowe wokół nas
Dzieci mogą zetknąć się z różnicami kulturowymi w wielu różnych sytuacjach. W domu gdy rodzice czytają opowiadania o odmiennych kulturach, gdy wspólnie oglądają bajki, których akcja toczy się w odległych zakątkach świata czy gdy wspólnie oglądają czasopisma podróżnicze i albumy. Każdy urlop z dzieckiem to nowe doświadczenia i zderzenie z odmiennością. Innym miejscem, w którym maluchy mogą się zetknąć z różnicami kulturowymi to przedszkole. Wychowawczynie poświęcają wiele czasu na zajęcia dotyczące wielokulturowości i tolerancji kształtując tym samym otwartość na inne kultury. Ponadto, do przedszkoli uczęszcza coraz więcej dzieci z odległych stron świata. Dzieci, które różnią się od nas pod względem języka, wyglądu czy sposobu odżywiania się. To sprzyja temu, aby przybliżyć przedszkolakom zwyczaje panujące w ojczyźnie nowego kolegi z grupy.
- Czerpanie z innych kultur może zdecydowanie pomóc w rozwoju i wychowaniu dzieci. Dziecko w kontakcie z nowym doświadczeniem rozwija wszechstronnie swoje zdolności – wyjaśnia Dorota Kalinowska psycholog i ekspert Akademii Misia Haribo - Nowe obrazy, zapachy, smaki, przeżycia stymulują jego rozwój poznawczy, motywują do myślenia i zdobywania wiedzy zaspokajając tym samym wrodzoną ciekawość poznawczą. Ponad to, maluchy rozwijają w sobie otwartość na nowe doświadczenia, nowych ludzi i sytuacje dzięki czemu łatwiej zaszczepić w nich tolerancję i akceptację dla odmienności. Czerpanie z innych kultur pomaga także pokazać dzieciom, że świat nie kończy się tuż za rogiem, ale że jest ogromny, kolorowy, zaskakujący i wielce różnorodny –przekonuje psycholog.
Jeśli chcemy, aby nasze dziecko wszechstronnie się rozwijało powinniśmy przeplatać nasze zwyczaje ze zwyczajami innych krajów. W ten sposób rozwijamy wiedzę dzieci dotyczącą innych kultur, pokazujemy jak żyje się w dalekich zakątkach Ziemi oraz co jest ważne dla ludzi spoza naszych granic. Sprzyjamy rozwojowi u maluchów otwartej, akceptującej i tolerancyjnej postawy. Zaspokajamy ich wrodzoną ciekawość poznawczą i wzmacniamy chęć do poznawania, a także dajemy im możliwość do dobrej zabawy, jak np. z Akademią Misia Haribo w przedszkolu.
Autor: psycholog Dorota Kalinowska, ekspert Akademii Misia Haribo