Warszawa

Pomóż dziecku odkryć jego potencjał

Pomóż dziecku odkryć jego potencjał

Aby poradzić sobie w życiu dorosłym trzeba mieć wiele umiejętności i zdolności. Rodzice odpowiedzialni są za to, aby dziecko nabyło adekwatną wiedzę na swój temat, przejawiało do siebie szacunek, potrafiło wzbudzać w sobie motywację do podejmowania działań i przejawiało śmiałość względem siebie.
Dzieci należy uczyć od początku, stosując  ich ulubioną metodę zdobywania wiedzy – zabawę. W zabawie dziecko spotyka się z emocjami, nowymi słowami, poglądami, problemami. Bawiąc się z dzieckiem rodzic wykorzystuje pełne zaangażowanie swojej pociechy. W takiej sytuacji efektywnie można pokazać jak rozwiązuje się problemy i jakie postawy są efektywne. Zabawa bowiem angażuje wszelkie zmysły dziecka. Pozwala doświadczać i przeżywać w bezpiecznym środowisku różnorodne sytuacje.
Osobisty potencjał dziecka nie jest czymś, z czym człowiek się rodzi. Ma ono co prawda potencjał genetyczny, jednak i wyposażenie genetyczne wymaga oddziaływań i doświadczeń ze strony środowiska. Oddziaływania te pozwalają dziecku poznać jego własne ograniczenia, nie poddawać się, jeśli napotka na trudności, pozytywnie postrzegać siebie i myśleć zamiast „nie potrafię, nie jestem dość silny”, „dam radę, znajdę sposób na pokonanie tej trudności”. Szacunek do samego siebie rozumiany jako poważanie siebie i wiara we własny potencjał, warunkuje w nas umiejętność podejmowania trafnych decyzji. Myślenie o sobie kształtuje się od najmłodszych lat i rozwija się pod wpływem działania rodziców i innych osób odgrywających ważną rolę w życiu dziecka.
Wysokie poczucie własnej wartości pozwala w sposób efektywny radzić sobie z nieoczekiwanymi trudnościami, nie ulegać autodestrukcyjnym i szkodliwym zachowaniom.

 

                    Jak ocenić, czy dziecko ma trudności z własną siłą wewnętrzną? Odpowiedz na poniższe pytania:
1. Czy dziecko często mówi, że nie nadaje się do czegoś? Np. mówi: „nie potrafię tego zrobić”, „nie jestem dość sprytny….”
2. Czy dziecko odpowiada frustracją bądź agresją, gniewem lub przemocą w stosunku do samego siebie lub tego co aktualnie robi? Np. rozbija i niszczy zabawki jeśli nie może sobie z nią poradzić.
3. Czy dziecko potrzebuje natychmiastowej nagrody i nie może poczekać aż ją dostanie? Np. wybiera takie zadania, które pozwalają otrzymać szybką gratyfikację, a jeśli tak się nie dzieje szybko się poddaje.
4. Czy dziecko z trudnością uznaje coś za sukces i nie umie cieszyć się z własnych osiągnięć? Np. jest niezadowolone lub zakłopotane, gdy ktoś nagradza go lub chwali uznając jego zasługi.
5. Czy dziecko koncentruje się na minionych porażkach i przeszkodach? Np. każde nowe zajęcie podejmuje z obawą, wyobrażając sobie wszelkie możliwe rzeczy, które mogą się nie udać?
6. Czy dziecko naśladuje kogoś, nie uświadamiając sobie swoich własnych poglądów lub przypisuje komuś zasługi, które sam ma? Np. przyswaja sobie sposoby ubierania się, zachowania lub mówienia rówieśników, często zmieniając je tak, aby dostosować się do innych?

 

Jeśli odpowiedzią na poniższe pytania jest często „TAK”, Twoim zadaniem drogi rodzicu jest pomóc dziecku w odkryciu jego wewnętrznego, osobistego potencjału, mocnych stron a następnie zmobilizowanie wewnętrznych sił dziecka do przezwyciężenia jego słabości. Pamiętajmy o tym, że poprzez chwalenie dziecka za jego konkretne zdolności bądź specyficzne cechy nie spowoduje, że wyrośnie na zadufanego w sobie egoistę. Wyrośnie na pewnego siebie, świadomego swoich umiejętności  człowieka, który będzie wiedział jak za pomocą własnych zasobów borykać się z trudnościami. Unikniemy tym samym zalęknionego, bojaźliwego i nieskutecznego w działaniu człowieka, który odpowiedzialnością za swój los będzie obarczał innych. 
Jak to zrobić? Poniżej proponuję zabawy, które rodzice mogą wykonywać z dziećmi, aby rozwinęły tkwiący w nich potencjał.

 

Karta zdolności – komplet kart zawierający wspaniałe umiejętności i cechy każdego członka rodziny
Każdy członek rodziny posiada własny komplet kart, składający się z kilkudziesięciu kart zdolności. Nazwanie umiejętności każdego członka rodziny zajmie dużo czasu, ale warto go na to poświęcić. Na kartach powinno znaleźć się wszystko: osiągnięcia w sporcie, staranna opieka nad psem, przyrządzanie pysznych posiłków, piękny styl pisania, osobiste cechy, talenty, wygląd, pasje. Wykorzystajcie jedną zdolność, która odkryje inne. Np. dobry piłkarz potrafi szybko biegać, grać zespołowo, ma dobrą kondycję, jest precyzyjny w trafianiu kopnięciem w piłkę. Zapisz każdą umiejętność na oddzielnej karcie. Podczas wspólnych chwil możecie przeglądać wykonane karty i omawiać je bądź codziennie razem tworzyć nowe. Każdy dzień przynosi bowiem nowe wyzwania, z których możemy się czegoś nowego o sobie nauczyć. W ten sposób uświadomicie dziecku, jak wielkie tkwią w nim możliwości. Zabawa ta integruje rodzinę i wzmacnia więzi między członkami.

 

Plakat ilustrujący zdolności i możliwości Twojego dziecka
Podczas każdego tygodnia angażujcie dziecko w różnorodne zajęcia. Podczas weekendu, na dużym arkuszu papieru rysujcie  wspólnie plakat  zatytułowany „jestem super”. Podsumowując zadania, które w ciągu tygodnia dziecko wykonało dobrze, nanieście je na plakat. Plakat ten może przez kolejnych 7 dni wisieć nad jego łóżkiem bądź w centralnym miejscu w domu. Pamiętajmy, aby często odwoływać się do treści na nich naniesionych!!! Zabawa ta integruje rodzinę i wzmacnia więzi między członkami.

 

Plecak pełen talentów
Jeśli dziecku trudno jest w relacjach w szkole z rówieśnikami, można włożyć część kart zdolności do jego plecaka. Zakładając plecak na plecy, dziecko ma świadomość, że jego zdolności są tuż obok niego i z pewnością będzie w stanie poradzić sobie z każdym wyzwaniem. Dziecko w każdej chwili może wyjąć kartę, która przywróci mu wiarę w siebie. Ważne, żeby dziecko wiedziało, że umiejętności są zawsze z nim, niezależnie od tego, gdzie w danej chwili się znajduje.

 

Maleńkie pamiątki
Pomyślcie o tych wszystkich rzeczach, które kochacie w swoim dziecku. Następnie spiszcie je na małych, samoprzylepnych  karteczkach i zostawcie każdego dnia jedną z nich w różnych miejscach np. obok talerza ze śniadaniem,  w bucie, na lusterku w łazience, obok szczoteczki do zębów.
Można również schować karteczki w różnych miejscach i poprosić dziecko, aby je odszukało. Na koniec zabawy bądź pod koniec dnia sprawdźcie jak wiele zdołało zapamiętać z tego dnia.

 

Wizytówki.
Przed wspólnym posiłkiem, obok każdego talerza połóż karteczkę – wizytówkę, na której napiszesz imię i nazwisko dziecka, jego talenty lub specjalności. Np. „Anna Kowalska – specjalistka od budowania wysokich wierz z klocków lego” albo „Jan Kowalski -  specjalista od opowiadania żartów”. Każdy członek rodziny, który otrzyma taką wizytówkę będzie czuł się bardzo ważny. Można również wspólnie tworzyć takie wizytówki, które później przykleicie na drzwi pokoju lub na oparciu łóżka. Zabawa ta integruje rodzinę i wzmacnia więzi między członkami.

 

Gazetka rodzinna
Wspólnie z innymi członkami rodziny zaprojektujcie cotygodniową „domową gazetkę”, w której znajdują się artykuły na temat dobrych cech każdego członka rodziny i ważnych wydarzeniach z ubiegłego tygodnia. Wspólnie napiszcie krótkie notatki o każdym członku rodziny. Pozwólcie dziecku zadbać o stronę graficzną gazetki, jeśli nie potrafi jeszcze pisać. Zbierajcie gazetki i chwalcie się nimi przed odwiedzającymi Was znajomych.

 

Opracowanie na podstawie książki Denise Chapman Weston, Mark S. Weston.  „Co dzień mądrzejsze 365 gier i zabaw kształtujących wrażliwość i inteligencje emocjonalną dziecka” Prószyński i S-ka. Warszawa
Anna Rasińska, Akademia Think Ahead
 

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć