Języki obce na dobre zagościły w przedszkolach i wielu rodziców oczekuje, że placówka do której uczęszcza ich dziecko będzie mieć taką ofertę zajęć.
Okiem naukowca
W świecie nauki istnieje wiele prac neurologów, laryngologów, językoznawców przedstawiających argumenty za wczesną edukacją języków obcych. Naukowcy przypominają, że ucho dziecka reaguje na początku swego rozwoju na wszystkie długości fal, natomiast po dwunastym roku życia przestawia się na takie długości, które są charakterystyczne dla języka ojczystego. Badacze zajmujący się psychologią rozwojową również opowiadają się za wczesną nauką języków obcych, i wskazują na otwartość dziecka w stosunku do nowego języka, na jego ciekawość świata, radość eksperymentowania i potrzebę komunikowania się z otoczeniem.
Istnieją też badania, z których wynika, że w okresie przedszkolnym najłatwiej opanować prawidłową wymowę w języku obcym. W późniejszym czasie wpływ języka ojczystego i nawyki językowe są znacznie silniejsze, zanika również tzw. okres bezakcentowy.
Nauka języka a rozwój dziecka
Należy pamiętać, że nauczanie dzieci może być skuteczne tylko wtedy, gdy uwzględnimy ich cechy rozwojowe. Prof. dr hab. Hanna Komorowska, wybitny specjalista od metodyki nauczania języków obcych, twierdzi iż "Dziecko charakteryzuje przede wszystkim myślenie konkretne i pamięć mechaniczna, nie jest u nich wykształcone myślenie abstrakcyjne i pamięć logiczna, które pojawiają się dopiero w okresie dojrzewania".
Ponadto należy pamiętać, że dzieci szybko zapamiętują nowe rzeczy, ale nie potrafią na dłużej koncentrować uwagi. Charakteryzuje je też stała potrzeba zabawy i aktywności fizycznej oraz podejmowanie działań dopiero wtedy, gdy czują się do tego gotowe.
Dzieci które mają zdolność przyswajania języka bez analizowania jego systemu gramatycznego czy korzystania ze słowników z natury odrzucają formalne podejście do przyswajania języka. One uczą się go poprzez zabawę z innymi dziećmi oraz poprzez nadanie kontekstu uczeniu.
Nauczyciel zatem musi tak organizować zajęcia, aby dziecko przyswajało język w sposób maksymalnie bezstresowy. Przedszkolak zainteresowany tematyką zajęć poznaje nowy język w sposób jak najbardziej naturalny.
Nauka na luzie
Dzieci imigrujące do nowego otoczenia są w stanie przyswoić nieznany wcześniej język w niecałe pół roku, chyba że napotykają problemy emocjonalne albo społeczne, które blokują ten proces. Dlatego nauczyciel musi pamiętać, iż reakcje dzieci na lekcji są bardzo silne i spontaniczne. Sprzymierzeńcami w nauce są: życzliwa atmosfera, entuzjazm, zabawa i humor. Wszystko po to, aby bez zbędnego wgłębiania się w skomplikowane zagadnienia lingwistyczne osłuchać się z językiem i zachęcić do dalszej nauki.
Hanna Komorowska badając cechy uczniów, w kontekście skutecznej nauki języka, wskazuje na wiek, jako cechę, która daje przewagę dzieciom nad dorosłymi. Przedszkolaki posiadają nieograniczony czas wolny, plastyczność organów wymowy, spontaniczność, brak lęku przed mówieniem, zdolność szybkiego przystosowywania się do nowych sytuacji, chęć podejmowania ryzyka, ufność i aktywność.
Niewątpliwie ważną kwestią wydaje się wybór szkoły, która będzie wprowadzać dziecko w świat nowych dźwięków, słów i znaczeń. Ucząc maluchy języka obcego, należy wystrzegać się przede wszystkim „podejścia szkolnego”. Dzieci poznając język obcy, powinny się dobrze bawić, gdyż zabawa w tym wieku to jedna z najważniejszych potrzeb, a sam proces nauczania powinien być ciekawym odkryciem i ekscytującą przygodą.
Marta Donica
Punkt Przedszkolny Nanulak