Jedną z najcudowniejszych chwil w życiu rodziców jest moment pojawienia się na świecie dziecka. Fascynacja każdym jego ruchem oraz odwzajemnionym uśmiechem sprawia, że codzienność staje się jeszcze piękniejsza i radośniejsza. Niestety, czasami zdarza się, że spędzając czas z niemowlakiem, rodzic lub opiekun dostrzega u niego niepokojące zachowania. W wypadku niektórych dzieci konieczna okazuje się interwencja specjalisty. Wszelkie niepokojące sygnały związane z prawidłowym rozwojem dziecka mogą wynikać z neurozaburzenia zwanego autyzmem. Na jakie zachowania lub ich brak rodzic powinien być szczególnie wyczulony?
Oczywiste jest, że każdy Rodzic chce zapewnić swojemu dziecku jak najlepsza opiekę. Skąd więc wiedzieć, czy rozwój maluszka przebiega prawidłowo? Wiele naukowych książek zawiera zestawienie różnych zachowań przypasowanych do odpowiednich okresów życia malucha. Prof. Dr hab. Jadwiga Cieszyńska-Rożek w swoich publikacjach skupia się na różnych niepokojących objawach albo brakach oczekiwanych zachowań, które mogą wskazywać na opóźnienie prawidłowego rozwoju pociechy. Im szybciej nastąpi trafna diagnoza, tym większa szansa na właściwie ukierunkowane szkolenie przez podjęcie odpowiedniej terapii. Jak możemy przeczytać na stronie Juniora.pl - właściwie dobrana terapia jest nieodzownym wsparciem w osiąganiu kolejnych etapów rozwojowych dziecka. Rozwój układu nerwowego u dziecka z autyzmem zazwyczaj przebiega w odmienny sposób niż u dzieci w podobnym wieku. Prawidłowo dobrane metody terapeutyczne ułatwią więc dziecku funkcjonowanie w świecie oraz pomogą mu wejść na optymalną ścieżkę rozwoju.
W pierwszych tygodniach życia niemowlak jest najbardziej bezbronny, dużo śpi oraz uczy się przyjmować pokarm. To szczególny okres, w którym potrzebuje on dotyku i przytulania bliskich osób. Okazuje się, że dziecko bardzo szybko potrafi rozpoznawać twarze najczęściej widzianych przez niego osób. W okresie czwartego i piątego miesiąca maluszek reaguje na wypowiedzi dorosłych, ogląda grzechotki, bawi się paluszkami. Co więcej swoje potrzeby oraz odczucia sygnalizuje płaczem. Jeśli dziecko między 4-5 miesiącem życia nie reaguje na twarz rodzica, nie uśmiecha się na widok znanej mu osoby, nie wykazuje zainteresowania przedmiotami, które znajdują się w zasięgu jego wzroku oraz nie poszukuje źródła dźwięków, to rozsądne będzie zasięgnięcie porady u specjalisty.
Gaworzenie dziecka jest jednym z radośniejszych okresów jego rozwoju. Występuje ono u dzieci słyszących i polega na powtarzaniu sylab, takich jak ‘ma-ma-ma-ma’. Najczęściej w momencie gdy dziecku jest ciepło i wygodnie, ma pełny brzuszek oraz czystą pieluszkę, to zaczyna ono gaworzyć. Jest to istotny etap w rozwoju dziecka, ponieważ przygotowuje jego narządy artykulacyjne do mowy właściwej. Pomaga w tym kolejna umiejętność, która związana jest z samodzielnym siedzeniem dziecka. Dzięki temu, że narządy oddechowe oraz artykulacyjne są w odpowiedniej pozycji, łatwiej jest maluszkowi reagować na różne dochodzące do niego dźwięki. Ponadto dziecko z uwagą spogląda na spadające przedmioty, za pomocą uchwytu nożycowego będzie również próbowało sięgać po znajdujące się obok niego zabawki. Jeśli nasza pociecha ma więcej niż 8 lub 9 miesięcy życia i nie wykazuje się takimi umiejętnościami, to jest to sygnał ostrzegawczy, którego nie można bagatelizować.
Dziecko w okresie 10-11 miesiąca życia reaguje na swoje imię. Co więcej zaczyna wypowiadać pierwsze proste słowa. To jest właśnie czas, kiedy rodzice z zachwytem obserwują jak niemowlak zaczyna poruszać się w rytm muzyki, naśladuje gesty oraz wchodzi w różne interakcje z dorosłymi. Maluszek rozwija swoje zainteresowania, ogląda książki dostosowane do jego wieku, pokazuje obrazki oraz z zaciekawieniem ogląda kolorowe ilustracje. Fascynująca dla dziecka jest zabawa w wyjmowanie i chwytanie klocków z pudełka oraz dotykanie wskazującym palcem różnych szczegółów zabawek. W wypadku stwierdzenia przez rodziców braku którejkolwiek z tych umiejętności, rozsądnie jest zasięgnąć fachowej porady. Jeśli specjalista zauważył u naszej pociechy symptomy autyzmu, to warto dobierać odpowiednie zabawki do możliwości dziecka. Sklep Juniora.pl powstał głównie z myślą o dzieciach z autyzmem. Każdy sprzedawany produkt posiada certyfikaty, które są gwarantem bezpieczeństwa. Sklep internetowy Juniora oferuje zabawki, gry oraz materiały edukacyjne polecane przez najlepszych specjalistów. W jednym miejscu zgromadzone są materiały oparte na Metodzie Krakowskiej, potrzebne do pracy z dziećmi z różnymi zaburzeniami rozwoju.
Gdy dziecko kończy 12 miesiąc życia potrafi używać pojedynczych wyrazów oraz ma już rozwinięte niewerbalne sposoby porozumiewania się z innymi. Jest ono w stanie pokazać paluszkiem interesujące go przedmioty, odwzajemnia i reaguje na spojrzenia, uśmiechy i gesty. Co więcej kontroluje wzrokiem czynności wykonywane przy użyciu codziennych przedmiotów, takich jak kredka, łyżka lub szczotka do włosów. Roczne dziecko rozumie również polecenia poparte gestem, na miarę możliwości współpracuje więc przy myciu i ubieraniu. Chętnie spędza czas na zabawie z dorosłym oraz dzieli się z nim jedzeniem. Maluszek w okolicy 12 miesiąca życia ma coraz bardziej rozwiniętą koordynację wzrokowo – ruchową oraz tak zwana motorykę małą (czynności wykonywane przy pomocy rączek). Jeśli rodzica niepokoją jakiekolwiek objawy, to bezpiecznie jest skonsultować się ze specjalistą od prawidłowego rozwoju dziecka.
Oczywisty jest fakt, że każdemu rodzicowi zależy na prawidłowym rozwoju dziecka i zapewnieniu mu jak najlepszego startu w życiu. Dzięki czujnym obserwacjom rodziców i ewentualnej szybkiej reakcji, można na czas zareagować na pojawiające się nieprawidłowości. Jak informuje Juniora pl. podjęcie wczesnych działań, regularne konsultacje u specjalistów oraz prawidłowo dobrane pomoce terapeutyczne są kluczowe, jeśli chodzi o kolejne szczeble rozwoju maluszka.
Materiał sponsorowany