Warszawa

Nauka pływania z pasją - wywiad z instruktorem szkoły pływania w Nowym Sączu

Nauka pływania z pasją - wywiad z instruktorem szkoły pływania w Nowym Sączu

Pływanie to forma aktywności ruchowej, która przynosi liczne korzyści zdrowotne na przestrzeni całego życia, dlatego warto zainwestować czas w naukę tej umiejętności. Kluczem do sukcesu jest znalezienie odpowiedniego instruktora pływania, który potrafi wytłumaczyć, zmotywować i dostosować ćwiczenia do potrzeb uczestnika. Aby dowiedzieć się, jak szybko i efektywnie nauczyć się pływać, przeprowadziliśmy rozmowę z Emilem Siedlarzem, instruktorem w Akademii Pływania w Nowym Sączu.

 

 

EMIL SIEDLARZ – instruktor pływania
Telefon: 887 733 552
WWW: Nowy Sącz szkoła pływania, Chełmiec szkoła pływania
Facebook: szkoła pływania

 

Jak długo prowadzisz zajęcia jako instruktor pływania i co Cię do tego skłoniło?

 

Jako instruktor pływania pracuję już od 2016 roku. Zdecydowałem się na tę ścieżkę zawodową, ponieważ od dziecka uwielbiałem spędzać czas w wodzie. Pływanie było moją pasją, a możliwość nauczenia innych tej umiejętności i obserwowania ich postępów daje ogrom satysfakcji.

 

Jakie są najczęstsze błędy, które popełniają początkujący kursanci?

 

Po pierwsze, nieprawidłowe oddychanie jest jednym z najczęstszych problemów. Nowicjusze mają tendencję do wstrzymywania oddechu zamiast nauczyć się oddychać w odpowiednim rytmie i synchronizować oddech z ruchami ciała. Początkujący pływacy często unoszą głowę zbyt wysoko, co sprawia, że dolna część ciała opada, utrudniając płynięcie. Wreszcie, początkujący pływacy spinają mięsnie ciała z powodu strachu lub niepewności, co sprawia, że pływanie staje się trudniejsze.

 

Jak radzisz sobie z uczniami, którzy mają lęk przed wodą?

 

Kluczowym elementem pracy z takimi uczniami jest budowanie zaufania. Zaczynam od rozmowy, aby zrozumieć ich obawy i oczekiwania, oraz wyjaśniam, jak przebiegną zajęcia. Stopniowe wprowadzanie ucznia do wody jest bardzo ważne, aby nie wywołać dodatkowego stresu. Mogę zacząć od siedzenia na brzegu basenu, włożenia stóp do wody, a następnie stopniowego zanurzania kolejnych części ciała. Wspólnie z uczniem pracuję nad oddechem, ucząc go kontrolowania oddechu podczas zanurzania twarzy w wodzie. Pozwala to na łagodzenie lęku i zwiększenie komfortu w wodzie. W miarę postępów ucznia, stopniowo zwiększam głębokość wody i trudność ćwiczeń, ale zawsze upewniając się, że uczestnik czuje się komfortowo.

 

Nowy Sacz szkoła pływania

 

Jak radzisz sobie z różnicami w umiejętnościach i tempie uczenia się dzieci?

 

Zdaję sobie sprawę, że każdy uczeń jest inny, a różnice w umiejętnościach i tempie uczenia się są naturalne. Aby radzić sobie z tymi różnicami, stosuję indywidualne podejście do nauczania, dostosowując metody do potrzeb i możliwości każdego dziecka. Jeśli prowadzę zajęcia grupowe, dążę do tworzenia grup o zbliżonym poziomie umiejętności, aby kursanci mogli uczyć się w tempie, które jest dla nich odpowiednie. W trakcie zajęć elastycznie dostosowuję ćwiczenia, aby każde dziecko mogło zrozumieć i opanować nowe umiejętności.

 

Jakie są najtrudniejsze aspekty nauki pływania dla dorosłych?

 

Na naukę pływania dorosłych wpływają różne kwestie, które mogą sprawić trudność. Przede wszystkim dorosłe osoby, które nie nauczyły się pływać jako dzieci, mogą odczuwać większy lęk przed wodą. Ponadto, dorośli mogą mieć większe trudności z koordynacją ruchów podczas pływania, co sprawia, że nauka odpowiedniej techniki może zająć więcej czasu niż u innych. Kolejnym problemem są złe nawyki – jeśli kursanci mieli wcześniej doświadczenie w pływaniu, ale nigdy nie opanowali prawidłowej techniki, niewłaściwe nawyki muszą być w pierwszej kolejności skorygowane. Jednak regularne ćwiczenia i konsekwentne podejście przynoszą efekty.

 

Jakie są Twoje najlepsze wspomnienia związane z pracą jako instruktor pływania?

 

Mam wiele pięknych wspomnień związanych z pracą, a najlepsze z nich dotyczą kursantów, którzy mieli ogromny lęk przed wodą, ale pokonali swoje obawy i zaczęli pływać z pewnością siebie. Stopniowo pomagałem im zrozumieć, że woda nie jest czymś, czego powinni się bać. Kiedy w końcu poczuli się na tyle pewnie, że mogli samodzielnie pływać na głębokości, ich radość i duma były zaraźliwe. To są dla mnie ogromne osiągnięcia jako instruktora i przypominają mi, dlaczego kocham to, co robię.

 

nauka plywania nowy sacz - chelmiec

 

Jakie cechy uważasz za najważniejsze dla instruktora pływania?

 

Najważniejsze cechy instruktora pływania to cierpliwość, empatia, umiejętność komunikacji i motywowania uczniów. Instruktor powinien być elastyczny, aby dostosować się do potrzeb każdego ucznia, i posiadać wiedzę teoretyczną oraz praktyczną na temat różnych technik pływania. Umiejętność przekazywania tej wiedzy w sposób zrozumiały dla ucznia oraz dbanie o bezpieczeństwo podczas zajęć również są kluczowe dla skutecznego nauczania pływania.

 

Jakie są największe mity dotyczące nauki pływania, które warto obalić?

 

Jednym z mitów jest przekonanie, że dorosłych nie da się nauczyć pływać. Nauka pływania jest możliwa w każdym wieku, choć może wymagać większego zaangażowania i cierpliwości. Kolejnym mitem jest to, że pływanie to wyłącznie aktywność dla osób wysportowanych. Pływanie jest dla osób o różnych umiejętnościach i kondycji fizycznej, a korzystanie z tego sportu może przynieść wiele korzyści zdrowotnych. Jeszcze jeden mit dotyczy lęku przed wodą - wiele osób uważa, że ten lęk uniemożliwia naukę pływania, ale z odpowiednim wsparciem można go przezwyciężyć.

 

Prowadzisz naukę pływania na basenie w Nowym Sączu, jak ona przebiega?

 

Jako instruktor pływania w Nowym Sączu, prowadzę zajęcia na dwóch różnych basenach, dostosowanych do potrzeb uczestników. Przygotowując się do nauki pływania, dzieci zaczynają od małego basenu, gdzie temperatura wody jest wyższa, a głębokość mniejsza. To pozwala im na łatwiejsze oswojenie się z wodą oraz naukę podstawowych umiejętności pływackich w komfortowych warunkach. Dla bardziej zaawansowanych kursantów proponuje zajęcia na dużym, 25-metrowym basenie. Adepci pływania mają możliwość rozwijania swoich umiejętności pływackich, ucząc się różnych stylów pływania, a także trenując wytrzymałość i technikę. W miarę jak uczniowie postępują w nauce, przechodzą z małego basenu na duży, aby stawiać czoła nowym wyzwaniom i kontynuować swój rozwój w pływaniu.

 

Jak wpłynęła na Twoje życie decyzja o byciu instruktorem pływania?

 

Wpłynęła w bardzo pozytywny sposób. Przede wszystkim dała mi satysfakcję z pomagania innym w zdobywaniu umiejętności, która przynosi korzyści zdrowotne i umożliwia bezpieczne korzystanie z wody. Pozwoliła mi również na rozwój interpersonalny, gdyż praca z różnymi osobami uczy cierpliwości, empatii i umiejętności komunikacji. Ponadto, praca jako instruktor pływania pozwala mi utrzymywać się w dobrej kondycji fizycznej i być częścią pasjonującej społeczności pływackiej.

 

Materiał sponsorowany

1/1
1/1
Nauka pływania w Nowym Sączu

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć