To w głównej mierze od momentu, w którym w rodzinie pojawia się pies, zależy postępowanie prowadzące do ułożenia takich relacji z dziećmi - inaczej buduje się je od wieku niemowlęcego, inaczej, kiedy pies dołącza do rodziny z dzieckiem kilku- lub nastoletnim.
Warto skupić się na kontaktach z psami dzieci kilkuletnich – rozpierająca je energia, spontaniczność i emocjonalność będą zarówno zaletami, jak i zagrożeniem dla bezpieczeństwa i ich i psa.
Jakie wprowadzić zasady zabawy dziecka z psem oraz jak je kontrolować?
- Pies jest istotą żywą – ma emocje (radość, zadowolenie, lęk, frustrację), czuje ból, ma określone potrzeby i może reagować dla nas nieprzewidywalnie.
- Pies nie przepada za zamieszaniem – może unikać udziału w domowych imprezach, na których jest sporo dzieci, chowając się w spokojne miejsce. Ma wrażliwy słuch, więc nie powinno się przy nim krzyczeć i piszczeć lub puszczać głośnej muzyki.
- Pies bezpiecznie czuje się w rutynie – wskazane są stałe pory spacerów, posiłków, ćwiczeń i zabaw.
- Pies potrzebuje czasu „dla siebie" – kiedy odpoczywa w spokojnym miejscu, nie powinno się go zaczepiać, zachęcać do zabaw, budzić..
- Pies nie zawsze pragnie dotyku – najlepiej głaskanie i pieszczoty zostawić na moment, w którym pies sam przychodzi do nas i zachęca do kontaktu.
- I psa i ludzi muszą obowiązywać zasady, których trzymają się wszyscy. Nauka podstawowych komend (jak przywołanie, siad, czekaj, zostań, na miejsce), to właściwie konieczność.
- Przebywanie dziecka z psem powinno się odbywać w obecności dorosłego i z zachowaniem poniższych zasad bezpieczeństwa:
- nie jest wskazane głaskanie psa po głowie, nachylanie się nad nim i dotykanie z zaskoczenia
- nie wolno kłaść się na psa, mocno go przytulać, uniemożliwiać mu odejście
- nie wolno drażnić się z psem
- nie powinno się biegnąć na wprost do psa i wpatrywać mu się prosto w oczy
- nie wolno wyrywać mu z pyska zabawki lub gryzaka
- nie wolno przeszkadzać mu w posiłku
- pies poznaje człowieka węchem – warto przybrać pozycję w kucki, odwrócić głowę i dać się powąchać
Tekst powstał w ramach kampanii #psiaktywnarodzina organzowanej przez COUNTRY&NATURE i Instytut Matki i Dziecka. Więcej szczegółów o akcji znajdziecie TUTAJ!