Warszawa

Jak powinna wyglądać dieta dziecka w wieku szkolnym?

Jak powinna wyglądać dieta dziecka w wieku szkolnym?

To od nas – dorosłych zależy, co jedzą nasze dzieci. To my – dorośli budujemy jego dietę i komponujemy jego posiłki. Wreszcie to my – dorośli decydujemy o tym, co znajduje się w naszym domu: na naszych stołach i w naszych lodówkach. Mamy też wpływ na to, co nasze dzieci mają w swoich śniadaniówkach.

 

Nasze dzieci nie będą chciały jeść zdrowo, jeśli i my nie chcemy prawidłowo się odżywiać. Brak dobrych wzorców powoduje, że pociecha częściej sięgnie po niezdrowy batonik niż garść bakalii, to oczywiste. Dlatego uczmy dzieci prawidłowych wyborów żywieniowych przez naśladownictwo. Jedzmy pełnoziarniste pieczywo i makarony, spożywajmy warzywa i owoce, dobrze komponujmy posiłki i pokażmy najmłodszym, że można jeść pysznie i zdrowo. O ile bowiem łatwo jest nam kontrolować to, co jedzą młodsze dzieci, o tyle te starsze, które same już dokonują wyborów żywieniowych, bez dobrego przykładu nie podejmą racjonalnych decyzji.

 

Dlatego tak ważna jest edukacja żywieniowa, którą powinniśmy podjąć od pierwszych dni życia dziecka. Uświadamianie najmłodszym, że to, co je, ma wpływ na to, jak się rozwija i jak na co dzień się czuje, ma tu ogromne znaczenie i sprawia, że dziecko nie będzie tak skore do podjadania rzeczy niezdrowych nawet wtedy, gdy zniknie z czujnego oka rodzica.

 

Etap szkolny to czas intensywnego rozwoju fizycznego i emocjonalnego pociechy . Organizm wymaga wówczas nie tylko zaspokojenia sporych potrzeb energetycznych, ale również dostarczenia budulca do prawidłowego wzrostu – przekonuje Paweł Sucharski, właściciel cateringu dietetycznego Lekki Kęs, który od lat z powodzeniem dba o zdrowie małych i dużych mieszkańców Śląska i Zagłębia. „Zbilansowana dieta test tutaj warunkiem pełnego zaspokojenia wszystkich potrzeb dzieci szkolnych i skutecznym sposobem na uniknięcie wielu problemów zdrowotnych w dorosłym życiu” – dodaje.

 

Jak w praktyce powinno wyglądać menu dzieci szkolnych?

 

K jak kalorie

 

Zapotrzebowanie kaloryczne dzieci wieku szkolnym jest relatywniewysokie. Po pierwsze dlatego, że intensywnie rosną. Po drugie dlatego, że prowadzą aktywny tryb życia. Nic dziwnego, że specjaliści wyliczają, że średnie zapotrzebowanie kaloryczne dzieci w wielu szkolnym wynosi od 1800 – 2000 kcal.

 

Śniadanie na start

 

Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Nie ma więc mowy o porannych wymówkach. To właśnie śniadanie gwarantuje dobrą formę, skupienie, moc, koncentrację na wiele godzin. Dziecko, które nie zjada śniadania, ma gorszy start już od samego rana. Spadek poziomu cukru we krwi powoduje dekoncentrację i gorsze samopoczucie. Pociecha gorzej radzi sobie w czasie lekcji, jest poddenerwowana i sfrustrowana, co przekłada się na to, jak na co dzień funkcjonuje w szkole.

 

Pomysł na drugie śniadanie

 

Pomysłów na zdrowe drugie śniadanie jest bez liku. Ten jeden z ulubionych posiłków, będący swoistym łącznikiem między śniadaniem a obiadem, daje ogromne pole do popisu i dostarczenia dobrych składników. Co jeść na brunch? Tutaj doskonale sprawdzą się zdrowe przekąski w postaci jabłka z dodatkiem masła orzechowego, granulowanego serka z pomidorem, jogurtu naturalnego z dodatkiem orzechów i ulubionych owoców czy zdrowe smoothie.

 

D jak Dieta

 

W skład zdrowej diety dziecka szkolnego powinno wchodzić 5 grup artykułów spożywczych: 

produkty ziarniste – a więc wszystko na bazie pszenicy, owsa, ryżu itp. np. płatki owsiane, brązowy ryż.

owoce – w postaci surowej, suszonej czy mrożonej oraz soki 100%.

warzywa – dietę dziecka wzbogacaj różnymi rodzajami warzyw – zielonymi, czerwonymi, bogatymi w skrobię i błonnik. Pamiętaj, że najzdrowsze są te warzywa, na które obecnie jest sezon.

produkty mleczne – nabiał dla rosnącego organizmu jest podstawowym źródłem wapnia – najważniejszego budulca kości.

białko – jest ono niezbędnym składnikiem budulcowym każdej komórki, oczywiście najlepszym źródłem wysokowartościowego białka jest mięso, w jego zastępstwie albo dla urozmaicenia możesz też sięgać po ryby czy fasolę pod różnymi postaciami.

Jeśli chcemy, aby nasze dzieci rozwijały się prawidłowo, dbajmy o odpowiednio przygotowane i różnorodne posiłki.

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć